Οι εξελίξεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών ταχυκίνητων προϊόντων, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου και οι στρατηγικές επιλογές τους σε ένα ασταθές οικονομικό περιβάλλον αποτέλεσαν αντικείμενο των εργασιών του «σελφ σέρβις CEO Forum 2016» που πραγματοποιήθηκε σήμερα.
Σημαντικές είναι οι προκλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, όπως ανέφερε ο Αντώνης Παπαδεράκης, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Ειδικότερα στον κλάδο Τροφίμων και Ποτών παρουσιάστηκαν οι σημαντικότερες εξελίξεις κατά την προηγούμενη 15ετία με την ανάπτυξη του κλάδου να ανέρχεται στο 60%-70%, καλύπτοντας το 55% του συνόλου των πωλήσεων και παρουσιάζοντας την επταετία 2005-2012 αύξηση πωλήσεων κατά 11%.
«Οι προκλήσεις είναι μπροστά μας και αφορούν την ολοκλήρωση του κύκλου αναδιάταξης των δυνάμεων στο λιανεμπόριο, τη διαφύλαξη των θέσεων εργασίας και την εξισορρόπηση των μικρών καταστημάτων ώστε να διαφυλαχθεί ο υγιής ανταγωνισμός» ανέφερε ο κ. Παπαδεράκης. Επίσης στις προκλήσεις περιλαμβάνονται, σύμφωνα με τον κ. Παπαδεράκη, η εξισορρόπηση του χρόνου αποπληρωμής των εγχώριων προμηθευτών του κλάδου σε σχέση με τους ξένους προμηθευτές, η προώθηση και στήριξη της εγχώριας παραγωγής και των προϊόντων με το ελληνικό σήμα, η διασφάλιση των όρων υγιούς ανταγωνισμού στις εμπορικές πρακτικές και τα δίκτυα διανομής, η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καταστημάτων και του ηλεκτρονικού εμπορίου και τέλος η ανάπτυξη σύγχρονων δικτύων διαμεταφορών.
Ο κ. Παπαδεράκης ανέφερε στην ομιλία του ότι η χώρα έχει εγκλωβιστεί τα τελευταία χρόνια σε ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης. Ο αγώνας της χώρας να ξεφύγει από αυτό το δύσκολο περιβάλλον θα φέρει αποτέλεσμα μόνο αν συνδυάζεται με μια συνεχή, σταθερή και επίπονη προσπάθεια αλλαγών σε όλους τους τομείς της οικονομίας.
«Μπορούμε να ισχυριστούμε ότι με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, που πιστεύουμε θα πραγματοποιηθεί στα μέσα του Απριλίου, υπάρχει ένα πραγματικό σενάριο θετικής εξόδου της ελληνικής οικονομίας» ανέφερε ο κ. Παπαδεράκης και εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι «ως γγ Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα δράσουμε πιο αποφασιστικά, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο και θα εργαστούμε για την προώθηση του διαλόγου όπου απαιτείται για τη λήψη πρωτοβουλιών, όπου αυτό επιβάλεται, και σε αυτή τη προσπάθεια είμαστε πάντα ανοικτοί σε προτάσεις από φορείς της αγοράς και του λιανεμπορίου».
Στις αλλαγές που πραγματοποιούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα αναφέρθηκε από το βήμα του συνεδρίου ο Φρανς Μίλερ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του βελγικού ομίλου Delhaize. Όπως είπε, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων οδηγείται στα χέρια λίγων μεγάλων παικτών, ακολουθώντας την τάση που υπάρχει εδώ και χρόνια στην υπόλοιπη Ευρώπη. Το τοπίο αλλάζει, ενισχύεται η τάση ενοποίησης των επιχειρήσεων, ενώ και οι καταναλωτές αποκτούν νέες συνήθειες, όπως αυτή της χρήσης πλαστικού χρήματος για τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ.
Ο κ. Μίλερ εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι ο όμιλος Delhaize (μέλος του οποίου είναι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος) έχει επενδύσει στην ελληνική αγορά περί τα 85 εκατ. ευρώ το 2015 ενώ στόχος, όπως είπε, είναι η περαιτέρω διεύρυνση του μεριδίου αγοράς. Όπως σημείωσε, η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2015 παρουσίασε πωλήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 9% και διεύρυνε το δίκτυο των καταστημάτων της. «Θέλουμε να επενδύσουμε στην ελληνική αγορά», ανέφερε ο κ. Μίλερ, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση υπογράμμισε ότι ο όμιλος θα συμμετάσχει ενεργά στην τάση ενοποίησης που παρουσιάζει το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αν υπάρξουν οι κατάλληλες ευκαιρίες.
Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Delhaize Group & CEO για την Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ινδονησία, αλλά και πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι νέοι ξένοι παίκτες θα εισέλθουν στην αγορά οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα όχι με τη μορφή που ήδη γνωρίζουμε. Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, μέχρι το 2020 δύο νέες μορφές εμπορίου (όπως π.χ. οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες πώλησης προϊόντων) θα κάνουν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά, αλλάζοντας ριζικά τα δεδομένα της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Αναφερόμενος στην εικόνα που παρουσιάζει η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων τόνισε κατά τους πρώτους μήνες του 2016 παρουσιάζει μείωση 5,6%. Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, το συνεχώς μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον που επικρατεί στη χώρα, έχει επιφέρει ανακατατάξεις στην αγορά και στον κλάδο του λιανεμπορίου ειδικότερα. Η έλλειψη ρευστότητας, το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και η εφαρμογή των κεφαλαιακών ελέγχων δημιούργησαν νέα δεδομένα στην αγορά, ενώ παράλληλα ευνοούνται οι νέες μορφές συνεργασιών και εξαγορών.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, αναφερόμενος στις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στο λιανεμπόριο τροφίμων, τόνισε ότι «ήρθε η στιγμή που επιτυγχάνονται εξελίξεις που εκολλάπτονταν επί χρόνια». Ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι οι αλλαγές που σημειώνονται είναι ραγδαίες, όπως συμβαίνει και σε άλλους κλάδους της οικονομίας, τονίζοντας ότι τα δεδομένα έχουν διαφοροποιηθεί ενώ η δύναμη του καταναλωτή είναι μεγάλη.