Ειδήσεις
Home / Retail / Η εικόνα της αγοράς των σούπερ μάρκετ

Η εικόνα της αγοράς των σούπερ μάρκετ

Η αυξανόμενη συγκέντρωση του κλάδου των σούπερ μάρκετ, οι αλλαγές στο επιχειρηματικό τοπίο και τις καταναλωτικές τάσεις, αλλά και η  αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας της χώρας, βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων στο ετήσιο συνέδριο διαλόγου ηγετικών στελεχών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών FMCG, που διοργάνωσε το περιοδικό “σελφ-σέρβις”, με στόχο την ανάλυση των εξελίξεων στον κλάδο και τη χαρτογράφηση της εικόνας του στο άμεσο μέλλον.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου, το θέμα που κυριάρχησε ήταν η αυξανόμενη συγκέντρωση του κλάδου, οι αλλαγές στο επιχειρηματικό τοπίο, το οποίο χαρακτηρίζεται από την ένταση του ανταγωνισμού αλλά και την αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας της χώρας, καθώς και οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο επιχειρήσεις και καταναλωτές αντιδρούν στις ραγδαίες εξελίξεις αλλά και τις νέες τάσεις.

Στους συνέδρους απευθύνθηκε ο νέος Γενικός Γραμματέας Εμπορίου του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Αντώνης Παπαδεράκης, παρουσιάζοντας, σε μια πρώτη επαφή με τον κλάδο, τις βασικές κατευθύνσεις της πολιτικής που προτίθεται να ακολουθήσει η Γενική Γραμματεία.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον κ. Παπαδεράκη στους τρόπους συνεργασίας μεταξύ υπουργείου και αγοράς, «με στόχο την ενίσχυση της προσπάθειας για την ανόρθωση της οικονομίας, την ανασυγκρότηση της εγχώριας παραγωγής, την τόνωση και ανάπτυξη της αγοράς με αναβαθμισμένους στόχους και όρους», ενώ ο ίδιος τόνισε το πρόβλημα που δημιουργεί στην ελληνική οικονομία και την κοινωνία το κλείσιμο χιλιάδων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Επίσης, αναφέρθηκε στην πρόθεση υιοθέτησης «ενός κανονιστικού πλαισίου που θα ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό και θα διασφαλίζει δίκαιες και προσιτές τιμές», ενώ, μιλώντας πιο εξειδικευμένα για το θέμα των τιμών και τον ανταγωνισμό, είπε χαρακτηριστικά: «Θα προωθήσουμε μέτρα παρακολούθησης των τιμών και καταπολέμησης των πρακτικών ευθυγράμμισης, που επιβαρύνουν τον καταναλωτή, και βλάπτουν τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Στόχος μας είναι να παρακολουθούμε τις τιμές τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, και να εντοπίσουμε τις περιπτώσεις εκείνες που χρήζουν παρέμβασης, προκειμένου ο κλάδος να λειτουργεί ανταγωνιστικά, και να μην εξωθηθεί σε μονοπωλιακές καταστάσεις, που είναι επιβλαβείς τόσο για μερίδα των επιχειρήσεων, αλλά κυρίως για το κοινωνικό σύνολο».

Παράλληλα, δήλωσε πως η κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα τη στήριξη των εισοδημάτων και την αποκατάσταση της πρόσβασης του πληθυσμού σε βασικά αγαθά, αλλά και των επιχειρήσεων, ως μοχλό επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτό το πλαίσιο, ιδίως σε ό,τι αφορά εξειδικευμένα θέματα που απασχολούν τον κλάδο του λιανεμπορίου, τόνισε πως η Γενική Γραμματεία προτίθεται να ξεκινήσει μια νέα διαδικασία διάγνωσης των προβλημάτων, από κοινού με τους φορείς που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα.

 

Στο πάνελ διαλόγου στο οποίο συμμετείχαν οι κύριοι Ευάγγελος Καλούσης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), Νίκος Καραγεωργίου, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ), Αριστοτέλης Παντελιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Metro AEBE και Πρόεδρος (Λιανεμπόριο) του ECR Hellas και η κυρία Χριστίνα Χαλκιαδάκη, Μέλος ΔΣ της Χαλκιαδάκης ΑΕ, έγινε ιδιαίτερη αναφορά στις αλλαγές που έχουν επέλθει στο σκηνικό της αγοράς, και καθορίζονται από τη συγκέντρωση των επιχειρήσεων, καθώς και τις εξελίξεις στην αγοραστική συμπεριφορά των πελατών. Οι εκπρόσωποι των δύο φορέων της βιομηχανίας αναφέρθηκαν στη μείωση των εισοδημάτων, την ελαχιστοποίηση των επενδύσεων εκ μέρους των περισσότερων βιομηχανικών επιχειρήσεων, την απώλεια ανταγωνιστικότητας υπό τον εκβιασμό της έλλειψης ρευστότητας, ενώ, σε ό,τι αφορά το ζητούμενο μιας ουσιαστικής μείωσης των τιμών, υποστήριξαν πως ο σημαντικότερος παράγοντας επιβάρυνσης είναι το αυξημένο κόστος της ενέργειας και των φορολογικών υποχρεώσεων, άποψη με την οποία συμφώνησαν και οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, που συμμετείχαν στο πάνελ.

 

Με εξαιρετικό ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι σύνεδροι τον keynote speaker του συνεδρίου, τον Justin King, επί δεκαετία CEO της Sainsbury’s (2004 – 2014) και αναγνωρισμένο retail leader, από το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας του. Ο Justin King περιέγραψε τις εξελίξεις στο λιανικό εμπόριο στη Μ. Βρετανία, παραθέτοντας παραδείγματα σωστών και λανθασμένων στρατηγικών επιλογών. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, αλλά και της onstage συνέντευξης που παραχώρησε στην Ξένια Μαντζιώρη, διευθύντρια σύνταξης του σελφ σέρβις, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάπτυξη των convenience stores, αλλά και στους «μύθους» που συνοδεύουν αρκετούς τομείς και τάσεις που διαμορφώνονται στον κλάδο, όπως αυτοί που αφορούν στη δυναμική των discounters, των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλλά και του online εμπορίου.

 

Εκπροσωπώντας τον μεγαλύτερο βρετανικό σύνδεσμο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας FMCG, τον IGD, ο Jon Wright, Europe, Middle East & Africa Region Manager του συνδέσμου, έδωσε παραδείγματα στρατηγικών επιλογών που δίνουν νέες δυνατότητες ανάπτυξης στις επιχειρήσεις, όπως η επικέντρωση (πλέον, και των discounters), στα φρέσκα προϊόντα, και η παροχή υπηρεσιών, που βελτιώνουν την αγοραστική εμπειρία, στο φυσικό κατάστημα αλλά και στο online.

 

Σχετικά με τις εξελίξεις των αγοραστικών συνηθειών, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η ομιλία του Καθηγητή Γεώργιου Δουκίδη, Επιστημονικού Συμβούλου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάστηκαν σημαντικά συμπεράσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ. Ειδικότερα, αναλύθηκαν τα τρία κυρίαρχα χαρακτηριστικά του Έλληνα καταναλωτή: η πόλωση, η πολυδιάσπαση και η εξατομίκευση, που οδηγούν σε πρωτόγνωρες αλλαγές του τρόπου πραγματοποίησης αγορών, οι οποίες αφορούν όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα υπόλοιπα κανάλια τροφίμων.

 

Οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με σύντομο χαιρετισμό του κ. Νίκου Καβαλιεράτου, Εμπορικού Διευθυντή της IMPACT AE, χρυσού χορηγού του συνεδρίου.

Στο συνέδριο συμμετείχαν με ομιλία τους επίσης οι κύριοι Νεόφυτος Παναγιώτου, Οικονομικός Διευθυντής της Praktiker Hellas, που παρουσίασε τα αποτελέσματα της αξιοποίησης των υπηρεσιών της IMPACT από την αλυσίδα, Νίκος Σαχίνης, Εμπορικός Διευθυντής της Retail@Link (μεγάλος χορηγός), Philippe Wery, Chief Financial & Administration Officer του GS1 (χορηγός), Σωτήρης Ράγκος, Sales Manager Retail της  Bizerba Hellas (χορηγός), Διονύσης Αμμολοχίτης, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος της Manifest Services και Manifest Security (χορηγός) -η οποία διέθεσε, κατόπιν κλήρωσης, σε 3 τυχερούς, υπηρεσίες αξίας 4.500 ευρώ-, Στέφανος Κομνηνός, Executive Partner της Exceed Consulting, Θάνος Μαύρος, Partner Advisory Services PI/Supply Chain & Operations  South Cluster της Ernst & Young, και Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO & Head of Consulting της Convert Group (υποστηρικτής).