Παραμένει το χάσμα (gap) στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, που προέκυψε την τελευταία διετία με την κατάρρευση δικτύων, ενώ μεγάλο μέρος της πίτας αναδιανέμεται, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν χθες, στο πλαίσιο της συνέλευσης των μελών της Ελληνικής Επιτροπής ECR.
Μπορεί το 2017 να έκλεισε με άνοδο +3% των πωλήσεων του συγκεκριμένου δικτύου, ωστόσο οι σωρευτικές απώλειες της διετίας 2016-2017 αγγίζουν το 3,3% (πηγή: IRI). Δηλαδή η περσινή χρονιά δεν κατάφερε να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε, εξαιτίας της κατάρρευσης του δικτύου της Μαρινόπουλος, το οποίο πριν από ακριβώς έναν χρόνο πέρασε στα χέρια της Σκλαβενίτης.
Ο επικεφαλής της IRI Hellas κ. Παναγιώτης Μπορέτος, ανέφερε ότι η κατανάλωση τη φετινή χρονιά θα καταγράψει ανάπτυξη που -αναλόγως συνθηκών- θα κυμανθεί μεταξύ 3,1% -4,8% σε σχέση με το 2017. Το ποσοστό της ανάπτυξης σύμφωνα με τον ίδιο, συνδέεται με την πορεία του ΑΕΠ.
Όπως ανέφερε, το πρώτο σενάριο, δηλαδή ανάπτυξη του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου κατά 3,1% βασίζεται στην εκτίμηση ότι το ΑΕΠ θα αναπτυχθεί κατά 1,28%, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από αυτό που εκτιμά η ελληνική Κυβέρνηση. Στην περίπτωση που το ΑΕΠ αυξηθεί κατά 2,8%, τότε η κατανάλωση και ειδικότερα ο τζίρος στο λιανεμπόριο θα καταγράψει ανάπτυξη της τάξης του 4,8%. Η ποσοστιαία αυτή μεταβολή είναι σχεδόν διπλάσια από πέρυσι όπου ο τζίρος του λιανεμπορίου, σύμφωνα με την IRI αυξήθηκε κατά 3%. Βέβαια όπως σημείωσε ο κ. Μπορέτος, η περσινή ανάπτυξη -σημαντική μεν αφού ήρθε μετά από αρκετά χρόνια συνεχούς υποχώρησης της κατανάλωσης-, ήταν επί της ουσίας ασθενική αφού η σύγκριση γίνεται με μια χρονιά, το 2016, όπου η αγορά λόγω των σοβαρών προβλημάτων της Μαρινόπουλος, κατέρρευσε.
Με βάση το πλέον αισιόδοξο σενάριο, οι πωλήσεις ταχυκίνητων κωδικών (προϊόντα τυποποιημένα που «φεύγουν» πιο γρήγορα) αναμένεται να αναπτυχθούν κατά 4,1% με τα προϊόντα επί ζυγίου να σημειώνουν ανάπτυξη 8,2%.
Σε ότι αφορά τις άλλες κατηγορίες, τρόφιμα, τυποποιημένα τρόφιμα, snacks, κατεψυγμένα τρόφιμα, αναψυκτικά και ποτά, αναμένεται να εμφανίσουν μεσαία και μονοψήφια ποσοστά αύξησης των πωλήσεών τους.
Στον αντίποδα όλες οι άλλες κατηγορίες, όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, καθαριστικά, κ.ά,. εκτιμάται ότι θα κινηθούν ανοδικά, αλλά με χαμηλή και κάτω από 2% ανάπτυξη των πωλήσεών τους. Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι σε αυτή την κατηγορία, της χαμηλής ποσοστιαίας μεταβολής των πωλήσεών τους, συγκαταλέγονται και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, με την εκτίμηση της IRI να κάνει λόγο για αύξηση από 1,2% με βάση το δυσμενές σενάριο έως 1,8% σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο.
«Αν θέλετε την άποψή μου η εικόνα της ανάπτυξης του λιανεμπορίου θα είναι κάπου στη μέση, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουμε σταθερή οικονομία και δεν έχουμε κάτι έκτακτο σημαντικό που θα αλλάξει τα πράγματα», ανέφερε ο κ. Μπορέτος, σημειώνοντας ότι «στο τέλος του 2018 εκτιμούμε ότι η αγορά θα φθάσει στα επίπεδα του 2015 και μιλάμε για το οργανωμένο λιανεμπόριο το οποίο μπορούμε και το μετράμε. Είχαμε μια μεταφορά πωλήσεων πριν από δύο χρόνια σε άλλα κανάλια η οποία αρχίσει και επανέρχεται».
Πώς ξεκίνησε το 2018
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση κατά τους πρώτους μήνες του έτους, ο επικεφαλής της IRI ανέφερε ότι ο Ιανουάριος είναι οριακά σταθερός, όπως και οι δύο πρώτες εβδομάδες του Φεβρουαρίου.
Σχετικά με την συνολική πορεία της αγοράς την τελευταία διετία, αναφέρθηκε ότι είναι στο -3,3% γιατί το gap που έγινε το 2016 με την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, δεν καλύφθηκε το 2017. Είναι σημαντικό ότι τα σταθερού bar code προϊόντα έχουν πέσει -4% ενώ τα επί ζυγίω προϊόντα ξαναγύρισαν στα επίπεδα του 2015.
Συνολικά η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου διαμορφώνεται στα 6,5 δισ. ευρώ. Οι κατηγορίες με την μεγαλύτερη πτώση είναι τα household προϊόντα, τα personal care, τα προϊόντα μαγειρικής όπως λάδια και τα γαλακτοκομικά τα οποία από 13,5% πέφτουν στο 13,1%.
Αριστοτέλης Παντελιάδης
Για σταθεροποίηση του οργανωμένου λιανεμπορίου έκανε λόγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μetro ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή γίνεται ανακατανομή τζίρου της τάξης των 600 εκατ. ευρώ, από δίκτυα τα οποία πρακτικά είχαν βγει εκτός λιανεμπορίου (Βερόπουλος -Μαρινόπουλος).
Όπως ο ίδιος επεσήμανε, το αποτέλεσμα είναι ότι κανείς δεν είναι ευχαριστημένος. Καθώς, αυτός ο τζίρος λείπει από τους «παίκτες», που κατάφεραν και στάθηκαν σε αυτή την αγορά, ενώ δεν αρκεί και σε αυτούς, που προσπαθούν να ξαναστήσουν τα δίκτυα. «Σε ό,τι μας αφορά, το δίκτυο του Βερόπουλου είναι ανοδικό, αλλά δε μας αρκούν τα νούμερα, τα οποία φέρνουμε», πρόσθεσε ο κύριος Παντελιάδης.
Τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι, πριν από δέκα χρόνια, ο κύκλος εργασιών αυτής της αγοράς ήταν 20%-25% παραπάνω και πως, μέσα στην ίδια δεκαετία, ο αριθμός των καταστημάτων αυξήθηκε, και πλέον μοιράζεται ο τζίρος σε περισσότερα καταστήματα.
«Ο ανταγωνισμός εντείνεται, οι προσφορές αυξάνονται και θα συνεχίσουν να αυξάνονται ακόμα περισσότερο φέτος, συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους και χειροτερεύοντας ακόμα περισσότερο τους δείκτες», σχολίασε ο κ. Παντελιάδης.
Κυρέλα Πέτρου