Στα 17 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές ζαχαρωδών προϊόντων και σνακς προς τη Γερμανία το 2013, παρουσιάζοντας ελαφρά μείωση κατά 3,4% σε σχέση με το 2012 (17,6 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με το Ελληνικό Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Ντύσελντορφ, το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών εξαγωγών αφορά ζαχαρώδη προϊόντα χωρίς κακάο (δασμολογική κλάση 17.04) η αξία των οποίων ανήλθε το 2013 σε σχεδόν 12,6 εκ € (έναντι 8,2 εκ. € το 2012 και 7, 9 εκ. € το 2011). Το κυριότερο εξαγόμενο προϊόν στη κατηγορία αυτή είναι τα άλλα ζαχαρώδη (παραδοσιακά ελληνικά γλυκά χωρίς προσθήκη ζάχαρης) (17.04.90.99), με αξία εξαγωγών το 2013 12,4 εκ. €. Δεύτερο σημαντικότερο εξαγόμενο προϊόν στην κατηγορία αυτή είναι τα κουφέτα κάθε είδους και παρόμοια ζαχαρώδη παρασκευάσματα προϊόντα της κατηγορίας (17.04.90.61).
Τη δεύτερη θέση κατέχουν τα προϊόντα με δασμολογική κλάση 19.05 (προϊόντα αρτοποιίας, μπισκοτοποιίας, ή ζαχαροπλαστικής) με 4,3 εκ € (έναντι 9,1 εκ.€ το 2012 και 1, 9 εκ. € το 2011). Στην κατηγορία «κακάο και παρασκευάσματα αυτού» (δασμολογική κλάση 18) το επίπεδο των εξαγωγών μας είναι πολύ χαμηλό και το 2013 ανήλθε σε 150 χιλ € (έναντι 228 χιλ. € το 2012 και 219 χιλ. € το 2011). Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές παγωτού μας σημείωσαν πτώση και ανήλθαν σε 14 χιλ € το 2013.
Γερμανική αγορά ζαχαρωδών -σνακς
O τομέας παραγωγής ζαχαρωδών προϊόντων της Γερμανίας είναι ένας από τους δυναμικότερους κλάδους της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων με 220 εταιρείες παραγωγής ζαχαρωδών προϊόντων και 50.000 περίπου εργαζόμενους και με παραγωγή που διαρκώς αυξάνεται. Συγκεκριμένα το 2013 η παραγωγή αυξήθηκε τόσο σε όρους αξίας (2,8%) ανερχόμενη σε 12,6 δις. ευρώ, όσο και σε όρους ποσότητας (3,7%), προσεγγίζοντας τα 3,9 εκατ. τόνους, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Ενωσης της Βιομηχανίας Ζαχαροπλαστικής της Γερμανίας ((BDSI).
Α)Κατά κεφαλήν κατανάλωση 2013
Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Ένωσης της Βιομηχανίας Ζαχαροπλαστικής της Γερμανίας (BDSI), καταναλώθηκαν το 2013 κατά μέσο όρο 32,3 κιλά ζαχαρώδη προϊόντα και αλμυρά σνακς, παρουσιάζοντας αύξηση 1,4% σε σχέση με το παρελθόν έτος, ενώ παρήχθησαν 3.960.000 τόνοι συναφών προϊόντων, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 3,7% και ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 12,5 δις. €
Πρώτο προϊόν σε κατανάλωση είναι οι σοκολάτες με 9,71 κιλά κατά κεφαλήν κατανάλωση για το 2013, ακολουθούν τα αρτοσκευάσματα με 7,22 κιλά, τα ζαχαρωτά με 5,66 κιλά και το παγωτό με 4,16 κιλά.
Η κατά κεφαλήν δαπάνη ζαχαρωδών προϊόντων επίσης παρουσίασε αύξηση και ανήλθε το 2013 σε περίπου 113 € παρουσιάζοντας αύξηση 3% σε σχέση με το παρελθόν έτος. Πρώτο προϊόν σε κατά κεφαλήν δαπάνη είναι οι σοκολάτες με 47,95€, ακολουθούν τα αρτοσκευάσματα με 23,30€, τα ζαχαρωτά με 19,12 κιλά και τα snacks με 6,98€.
Β) Παραγωγή ζαχαρωδών προϊόντων στη Γερμανία 2013
Η παραγωγή ζαχαρωδών προϊόντων στη Γερμανία παρουσίασε αύξηση τόσο σε όρους αξίας 4,7% (12,6 δις €), όσο και σε όρους ποσότητας 3,6% (3,9 δις τόνους). Το μεγαλύτερο ποσοστό (43%) αφορoύσε την παραγωγή προϊόντων σοκολάτας, ενώ τη δεύτερη θέση κατέχουν τα αρτοσκευάσματα (18%) και ακολουθούν τα ζαχαρωτά (14%), αλμυρά σνακς (7%), παγωτό (6%).
Εισαγωγές
Οι εισαγωγές της Γερμανίας αυξήθηκαν το 2013 κατά 8,2% σε όρους ποσότητας και κατά 7,7% σε σε όρους αξίας, φθάνοντας τα 3,98 δις €. Πρώτο προϊόν σε εισαγωγές είναι το κακάο και ημιέτοιμα παρασκευάσματα σοκολάτας με αξία που φτάνει τα 1,14 δις € και ακολουθούν οι σοκολάτες με 1,11 δις €, τα αρτοσκευάσματα (581,7 εκ €), τα ζαχαρωτά (462,7 εκ €) κλπ. Οι κυριότερες χώρες προέλευσης των εισαγωγών ζαχαρωδών της Γερμανίας είναι οι γειτονικές της: Ολλανδία, Βέλγιο, Γαλλία, Ελβετία, Πολωνία, Αυστρία και Ιταλία.
Εξαγωγές Γερμανίας
Οι εξαγωγές της Γερμανίας αυξήθηκαν το 2013 κατά 5,4% σε όρους ποσότητας και κατά 4,1% σε όρους αξίας (6,27δις €) σε σχέση με το παρελθόν έτος. Η Γερμανία είναι παγκόσμια πρωταθλήτρια στις εξαγωγές ζαχαρωδών προϊόντων, με τις κυρίως μεσαίου μεγέθους εταιρείες να εξάγουν σχεδόν το ήμισυ της ετήσιας παραγωγής τους. Ο κύριος αποδέκτης είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση με ποσοστό 85%, ενώ στις τρίτες χώρες πρώτος αποδέκτης είναι οι ΗΠΑ, και επόνται Ελβετία και Ρωσία.
Α Εξάμηνο 2014
Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Ένωσης της Γερμανικής Βιομηχανίας Ζαχαροπλαστικής (BDSI) το πρώτο εξάμηνο 2014, οι παραγωγοί υπέστησαν απώλειες στις πωλήσεις των προϊόντων τους, (συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Nielsen κατεγράφη πτώση στις πωλήσεις των ζαχαρωδών προϊόντων κατά 0,5% σε σχέση με την ίδια περίοδο παρελθόντος έτους) με τους παραγωγούς προϊόντων σνακς να είναι οι μόνοι που έχουν καταγράψει αύξηση. Τα αρτοπαρασκευάσματα σημείωσαν επίσης πτώση (-2,6%) του κύκλου εργασιών τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά αλμυρών σνακς συνεχίζει την εντυπωσιακή ανάπτυξη που παρουσίασε τα τελευταία έτη με τις πωλήσεις να ανέρχονται άνω του 1 δις €. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα αλμυρά σνακ παρουσίασαν αύξηση του όγκου των πωλήσεων τους κατά 8% σε σύγκριση με το α ́ εξαμηνο 2013.
Συμπεράσματα – Γερμανική αγορά ζαχαρωδών και σνακς
Το 2013 ο τομέας ζαχαρωδών και σνακς συνέχισε την ανοδική του πορεία, με το ενδιαφέρον των καταναλωτών όμως να επικεντρώνεται σε πιο υγιεινές επιλογές σνακ. Δυναμικότερη εταιρεία στην κατηγορία αυτή εξακολουθεί να είναι η Intersnack Knabber-Gebäck GmbH & Co KG με τη μάρκα chips/crisps brand Funny Frisch να είναι η πιο δημοφιλής στη Γερμανία. Ανταγωνιστής της Intersnack Knabber-Gebäck είναι η εταιρεία Lorenz Bahlsen Snack-World GmbH & Co KG Germany, με μικρότερο μερίδιο, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δύο εταιρείες διακρίνονται ιδιαίτερα στην παραγωγή κρακερ / πατατάκια και άλλα σνακ.
Η τάση στη Γερμανία είναι οι συνδυασμοί γλυκού και αλμυρού ή γλυκού και ξινού, συμπεριλαμβανομένης και της σοκολάτας. Η δεύτερη σημαντική τάση είναι η παραγωγή προϊόντων για καταναλωτές με ειδικές διατροφικές ανάγκες, όπως για παράδειγμα, προϊόντα ζαχαροπλαστικής χωρίς λακτόζη ή γλουτένη, καθώς και χορτοφαγικά (vegetarian) ζαχαρώδη ή σνακ.
Τα γλυκά και αλμυρά σνακς αναμένεται να συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. Παράλληλα, αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση βιολογικών προϊόντων, καθώς και προϊόντων μειωμένων σε λιπαρά. Οι κατασκευαστές ζαχαρωδών και σνακς αναμένεται να ανταποκριθούν στην τάση αυτή με προσφορά νέων και υγιεινών επιλογών τα επόμενα έτη.