Την «ελεύθερη πτώση» που παρατηρείται στην κατανάλωση και πωλήσεις γάλακτος τα τελευταία χρόνια, πιστοποιεί η IRI, με βάση τα στοιχεία της οποίας, την πενταετία 2013-2017, η κατανάλωση στο συγκεκριμένο προϊόν υποχώρησε σωρευτικά κατά 27% μέσω του δικτύου των σούπερ μάρκετ. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δηλαδή, έχασαν 85 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις γάλακτος κατά το εξεταζόμενο διάστημα.
Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι μέρος των πωλήσεων του γάλακτος πραγματοποιείται μέσω των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και συγκεκριμένα το 67% ή 232 εκατ. ευρώ επί συνόλου 345,2 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο 33% πραγματοποιείται μέσω άλλων καναλιών και ειδικότερα της μικρής λιανικής που ελέγχει το 13% της αγοράς με 45,5 εκατ. ευρώ, της Lidl μέσω της οποίας πραγματοποιείται το 8% ή 28 εκατ. ευρώ, των ηλεκτρονικών καταστημάτων το μερίδιο των οποίων εκτιμάται από την IRI στο 2,3% ή 7,8 εκατ. ευρώ και των αυτόματων πωλητών που ελέγχουν κοντά στο 7% της αγοράς και οι οποίοι τζιράρουν 23,4 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα και την πρόθεση των καταναλωτών, κοντά 2 στους 10 δήλωσε πως σκοπεύει να δαπανήσει περισσότερα χρήματα για την αγορά γάλακτος από τους αυτόματους πωλητές, με το 17% του δείγματος να δηλώνει πως σκοπεύει να κάνει τις αγορές του μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Ωστόσο, παρά την μεταστροφή σε νέα δίκτυα και πάλι τα.. νούμερα δεν βγαίνουν. Εν ολίγοις, τα σούπερ μάρκετ δεν χάνουν τζίρο μόνο από νέα δίκτυα, αλλά κυρίως από την πτώση της κατανάλωσης γάλακτος, γεγονός που προκύπτει ξεκάθαρα από την πορεία των οικονομικών μεγεθών των γαλακτοβιομηχανιών που έχουν πιεστεί τα τελευταία χρόνια.