Σε πρώιμο στάδιο βρίσκονται οι ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων supermarket στην Ελλάδα, καθώς μόλις το 25% των online αγοραστών (25%) δηλώνει πως έχει κάνει – κάπως συστηματικά – διαδικτυακές αγορές αυτού του είδους.
Αυτό σχετίζεται με την πλούσια σε εμπειρίες αγορά προϊόντων στο περιβάλλον των φυσικών καταστημάτων σούπερ-μάρκετ, στη δυσκολία επιλογής (π.χ. φρέσκα προϊόντα), αλλά και στο υψηλό κόστος στην παράδοση των προϊόντων που παραγγέλνονται online. Ωστόσο, τα ποσοστά των διαδικτυακών αγορών αυτού του είδους αναμένεται να αυξηθούν, κυρίως των αναβαθμισμένων νέων online υπηρεσιών των μεγάλων σούπερ-μάρκετ, αλλά και η δυναμική εμφάνιση ψηφιακών supermarket.
Τις προκλήσεις των online πωλήσεων ειδών supermarket για το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα περιγράφει η έρευνα “Αγορές από τα online supermarket και εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης προϊόντων” του Εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο ρόλος των προσφορών
Οι προσφορές, σύμφωνα με την έρευνα, λειτουργούν ενισχυτικά ως προς τις online πωλήσεις. Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν πως κάνουν την παραγγελία τους ηλεκτρονικά, ώστε να εκμεταλλευτούν συγκεκριμένες προσφορές.
Αυτό σχετίζεται με την καταγεγραμμένη τάση εδώ και 4-5 χρόνια, που 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές στις φυσικές αγορές στα supermarket, ενώ 6 στους 10 δηλώνουν ότι είναι ο κύριος λόγος να επιλέξουν φυσικό κατάστημα. Το 37% δήλωσε πως έχει παραγγείλει ηλεκτρονικά, για να καλύψει τις ανάγκες για μια συγκεκριμένη περίσταση, που σχετίζεται με τις αγορές συγκεκριμένου σκοπού (shopping mission), μια τάση λόγω οικονομικής κρίσης που αφορά το de-stocking τρόφιμα για το σπίτι.
Το ίδιο ποσοστό δήλωσε πως χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό supermarket για τις εβδομαδιαίες αγορές του, που πριν λίγα χρόνια ήταν η κύρια αιτία επίσκεψης στα σούπερ-μάρκετ.
Παράδοση στο σπίτι
Αναφορικά με την παράδοση των προϊόντων, η συντριπτική πλειοψηφία (83%) επιλέγει την παράδοση στο σπίτι. Στο πλαίσιο διερεύνησης νέων εναλλακτικών τρόπων παράδοσης και της πρόθεσης χρήσης τους από τους καταναλωτές, η έρευνα επικεντρώθηκε στην υπηρεσία click & collect.
Η υπηρεσία αυτή δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να παραλάβει ο ίδιος την παραγγελία του από προκαθορισμένο σημείο, το οποίο δεν είναι απαραίτητο να είναι το λιανικό κατάστημα. Το 71% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα χρησιμοποιούσε μια τέτοια υπηρεσία, αλλά η πλειοψηφία πως δεν προτίθεται να πληρώσει για τη χρήση της.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η θετική συσχέτιση που υπήρξε ανάμεσα σε αυτούς που δήλωσαν πως η χρήση υπηρεσιών click & collect, κατά την άποψη τους, μειώνει τις εκπομπές αερίων άνθρακα και της πρόθεσης τους να το χρησιμοποιήσουν στο μέλλον, καθώς επίσης και να πληρώσουν για αυτήν. Η ενίσχυση αυτής της αντίληψης, ίσως, θα μπορούσε να είναι μια από τις κινήσεις κλειδί για την παρότρυνση των καταναλωτών προς τη χρήση εναλλακτικών μεθόδων παράδοσης προϊόντων.
Ικανοποίηση
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών δηλώνει ικανοποιημένο από την εμπειρία παράδοσης. Πιο συγκεκριμένα, τα σημεία που φαίνεται να καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις προσδοκίες των πελατών είναι οι βασικές υπηρεσίες παράδοσης: Η παραγγελία παραδίδεται στην ημερομηνία και ώρα που ήταν προγραμματισμένη (79%), παραδίδεται σωστά (96%) και σωστά συσκευασμένη (88%). Από την άλλη, τα σημεία που δείχνουν να μην ικανοποιούν σε τόσο μεγάλο βαθμό τους καταναλωτές είναι οι προχωρημένες υπηρεσίες που κάνουν όμως την διαφορά, όπως η ευκολία επιστροφής μιας παραγγελίας, καθώς και η ευκολία να λάβουν ενημέρωση σχετικά με το στάδιο που βρίσκεται η παραγγελία τους.
Η έρευνα
Το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου UTURN, διεξήγε έρευνα με 500 online καταναλωτές με στόχο να αποτυπώσει τις συνήθειες ως προς τον τρόπο παράδοσης που επιλέγουν, καθώς και να εκτιμήσει την αποδοχή που θα είχαν από τους καταναλωτές μελλοντικοί εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης για προϊόντα supermarket. Βασικός στόχος του UTURN παραμένει η αποδοχή εναλλακτικών τρόπων παράδοσης προϊόντων στο ηλεκτρονικό εμπόριο και η τιμολόγηση τους, έτσι ώστε να επιλεγούν εκείνες οι διαδικασίες που είναι αμοιβαία επωφελείς για τους πελάτες και τις επιχειρήσεις με βάση τα χαρακτηριστικά της κάθε αγοράς και των καταναλωτών της.