Η παγκόσμια premium -και άνω- αγορά οινοπνευματωδών ποτών αυξήθηκε κατά 6,7 εκατομμύρια κιβώτια των εννέα λίτρων το 2015 σε σχέση με το 2014, παρουσιάζοντας μια αύξηση της τάξης του 5%, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του IWSR (International Wine & Spirit Research 2016), καταδεικνύοντας την συνεχιζόμενη αύξηση της προτίμησης των καταναλωτών στην ποιότητα έναντι της ποσότητας.
Συνολικά η παγκόσμια αγορά οινοπνευματωδών αυξήθηκε κατά 0,5% το 2015 σε σχέση με το 2014, που αντιστοιχεί σε επιπλέον 14,1 εκατ. κιβώτια. Ωστόσο, εάν εξαιρεθούν τα εθνικά ποτά (+ 22,3 εκατ. κιβώτια, + 1,6%), η αγορά συρρικνώθηκε κατά 8,2 εκατ. κιβώτια συνολικά (-0,5%), με σημαντική πτώση στη βότκα (-8,6 εκατ, -1,8%), το μπράντι (- 7,3, -3,7%) και τα αλκοολούχα ποτά με γεύσεις (-4,3 εκατ., -2,7%). Ανοδικά κινήθηκαν το ουίσκι (+ 11,4 εκατ. + 3,0%), το τζιν και genever (+ 1,16 εκατ., + 2,2%) και η τεκίλα (+ 1,15 εκατ., + 4,2%).
Τα οινοπνευματώδη που παρουσίασαν την υψηλότερη ανάπτυξη στην κατηγορία των premium ποτών ήταν το ουίσκι, το τζιν, η βότκα, το ρούμι και η τεκίλα.
Ειδικότερα για το ουίσκι αναφέρεται ότι η κατηγορία των premium αυξήθηκε κατά 3,9 εκατ. κιβώτια μεταξύ 2014 και 2015 (+ 7,3%). Συγκριτικά η κατηγορία των απλών ουίσκι (regular) αυξήθηκε κατά 2,5 εκατ. κιβώτια (+ 3,1%).
Η αγορά των ΗΠΑ είναι η κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης για το premium ουίσκι, όπως και για την βότκα premium, το ρούμι και την τεκίλα, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η βασική αγορά ανάπτυξης για το premium τζιν, χάρη και στην αναβίωση της μόδας κατανάλωσης του τζιν τόνικ.
Οι κορυφαίες αγορές ως προς την ανάπτυξη των super-premium αλκοολούχων είναι οι ΗΠΑ (+ 435K, + 3,3%), το Ηνωμένο Βασίλειο (+ 163Κ, + 19,0%), το Μεξικό (141,000, + 23,1%), τα Duty Free (+ 93,1 εκατ., 3,7 %) και η Γαλλία (64.000, 14,5%).
Ωστόσο, στην κατηγορία premium δεν τα πηγαίνουν καλά μόνο τα λεγόμενα «βαριά» αλκοολούχα. Την ίδια τάση ακολουθούν και τα premium κρασιά.
Η συνολική κατανάλωση κρασιού συνολικά μειώθηκε κατά -3,5 εκατ. κιβώτια (-0,1%), όταν η premium και άνω κατηγορία αυξήθηκε κατά 13,8 εκατ. κιβώτια το 2015 (+ 4,7%).
Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα οινοπνευματώδη, αναφέρεται ότι το 2015 η παγκόσμια κατανάλωση μπίρας μειώθηκε κατά -0,6% (-122.8 εκατ.) ακολουθώντας την πτωτική πορεία σε όγκους πωλήσεων του 2014. Οι τρεις πρώτες αγορές ανάπτυξης ήταν το Μεξικό (+ 47,0 εκατ., + 6,3%), το Βιετνάμ (+ 25,8 εκατ., 7,3%) και η Ινδία (+ 10,5 εκατ.,+ 4,0%). Οι μεγαλύτερες μειώσεις παρατηρήθηκαν στην Κίνα (-200.0 εκατ., -3,6%), την Ουκρανία (-41.1 εκατ., -15,0%) και τη Βραζιλία (-19.0 εκατ., -1,3%).
Ο μηλίτης (cider) συνεχίζει την ισχυρή ανοδική τάση, λόγω τόσο της εδραίωσής του σε νέες αγορές, όσο και των νέων καινοτόμων γεύσεων που αναπτύχθηκαν, με αποτέλεσμα να καταγράψει αύξηση κατά 3,1%, φθάνοντας τα 242,3 εκατ. κιβώτια.
Επίσης, η κατηγορία των ανάμεικτων ποτών (mixed drinks) παραμένει σε τροχιά ανάπτυξης, προσθέτοντας 1 εκατ. κιβώτια το 2015 (+ 0,3%) για να φτάσει τα 383,7 εκατ. κιβώτια.
Total Global Beverage Alcohol Market | |||||||||
Volume | Volume | Volume | % change | % CAGR | |||||
Category | 2011 | 2014 | 2015 | 2015 on ’14 | 2010-’15 | ||||
Beer | 20,564,154.1 | 21,088,918.3 | 20,966,098.9 | -0.6% | 0.8% | ||||
Wine | 3,428,067.7 | 3,472,644.2 | 3,469,124.8 | -0.1% | 0.9% | ||||
Spirits | 3,038,242.3 | 3,113,868.1 | 3,127,982.2 | 0.5% | 1.9% | ||||
Mixed Drinks | 329,027.2 | 382,703.3 | 383,728.7 | 0.3% | 4.1% | ||||
Cider | 187,781.8 | 235,115.0 | 242,285.4 | 3.0% | 6.0% | ||||
All volumes in 000’s nine-litre cases | |||||||||
Source: the IWSR Database 2016 |