Σε 26,4 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε η αξία των ελληνικών εξαγωγών ιχθυηρών προς τη γερμανική αγορά κατά το 2013 παρουσιάζοντας μείωση κατά 9,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Όπως αναφέρει έκθεση που δημοσιοποίησε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) του Προξενείου της Ελλάδας στο Ντύσσελντορφ της Γερμανίας, οι ελληνικές εξαγωγές καλύπτουν μόλις το 0,72% των γερμανικών εισαγωγών ιχθυηρών. Παράλληλα οι εισαγωγές από Γερμανία για την ίδια περίοδο παρουσίασαν αύξηση κατά 6,8% και ανήλθαν στα 14,2 εκατ. ευρώ.
Τα κυριότερα εξαγόμενα ελληνικά προϊόντα στη Γερμανία είναι η τσιπούρα, το λαβράκι και η πέστροφα. Οι εξαγωγές τσιπούρας σημείωσαν άνοδο (+1,9%) και ανήλθαν σε αξία στα 11,3 εκατ. ευρώ το 2013 (από 11,1 εκατ. ευρώ το 2012). Αντίθετα οι εξαγωγές λαβρακίου σημείωσαν σημαντική πτώση (-32,2%) φθάνοντας από 6 εκατ. ευρώ το 2012 σε 4 εκατ. ευρώ το 2013. Οι εξαγωγές φιλεταρισμένης πέστροφας σημείωσαν σημαντική άνοδο από 7.406 ευρώ το 2012 σε 401.504 ευρώ το 2013.
Εξαγωγές ιχθυηρών Ελλάδας προς Γερμανία Ιαν-Σεπ 2014
Το σύνολο των εξαγωγών ιχθυηρών μας προς τη Γερμανία το 9μηνο 2014 διαμορφώθηκε σε 17.656.280 ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 15,3% σε σχέση με το 9μηνο του 2103, που ήταν 20.843.600 ευρώ.
Ειδικότερα, ελαφρά μείωση σημειώθηκε στις εξαγωγές ελληνικής τσιπούρας το 9μηνο (-2,25%) σε σχέση με το 2013, φθάνοντας τα 8.767.894 ευρώ.
Το ίδιο διάστημα καταγράφηκε και ελαφρά μείωση (-4,56%) στις εξαγωγές λαβρακιού, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 2.996.550 ευρώ.
Μεγάλη μείωση της τάξης του 75,87% παρουσίασαν στο 9μηνο οι ελληνικές εξαγωγές ιχθυηρών σε μορφή φιλέτου, που διαμορφώθηκαν στα 1.016.659 ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές μας προς τη Γερμανία αντιπροσώπευαν το 2013 το 5% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών ιχθυηρών. Αναλυτές της εταιρείας McKinsey θεωρούν ότι η γερμανική αγορά εξακολουθεί να παρέχει μεγάλες ευκαιρίες για τις ελληνικές ιχθυοκαλλιέργειες με κάποιο κίνδυνο μείωσης των χονδρικών τιμών λόγω του μεσογειακού ανταγωνισμού και της συνακόλουθης υπερπαραγωγής.
Όπως επισημαίνει το Γραφείο ΟΕΥ, ο Γερμανός καταναλωτής προτιμά την αγορά ψαριών με μορφή φιλέτου. Ως εκ τούτου μεγαλύτερη προτίμηση σημειώνεται στην κατανάλωση κατεψυγμένων φιλεταρισμένων και όχι νωπών ψαριών. Παρόλα αυτά τα ελληνικά προϊόντα της ιχθυοκαλλιέργειας και ιδιαίτερα η τσιπούρα και το λαβράκι διαθέτουν δυναμική παρουσία στην αγορά. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια υφίστανται ισχυρό ανταγωνισμό από τις άλλες χώρες της Μεσογείου και ιδιαίτερα από την Τουρκία, που αναδεικνύεται σταδιακά σε ισχυρό ανταγωνιστή μας. Μια εναλλακτική λύση είναι η βιολογική ιχθυοκαλλιέργεια, που φαίνεται να κερδίζει έδαφος στην συνείδηση των Γερμανών καταναλωτών.