Ειδήσεις
Home / Retail / Προστασία καταναλωτών στην αγορά ψηφιακών προϊόντων

Προστασία καταναλωτών στην αγορά ψηφιακών προϊόντων

Η αναβαθμισμένη συμβολή των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή στην ενιαία αγορά ψηφιακών προϊόντων (Digital Single Market Strategy), με απώτερο σκοπό τη δημιουργία απλών, σύγχρονων και ασφαλών κανόνων για την αποτελεσματικότερη προστασία των δικαιωμάτων καταναλωτών, ήταν το κεντρικό θέμα της Συνόδου Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή.

Στη Σύνοδο συμμετείχε ως  μέλος του Δικτύου και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδος, που υπάγεται στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή».

Η προστασία των καταναλωτών στην ενιαία αγορά ψηφιακών προϊόντων τέθηκε ως βασικός στόχος, μεταξύ άλλων, από την Διευθύντρια τηςΔιεύθυνσης Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Δέσποινα Σπανού για το 2015, στο πλαίσιο της χάραξης Στρατηγικής της Ε.Ε. για το θέμα αυτό.

Οι κύριοι στόχοι είναι:

■ Να αποτραπεί η δημιουργία καταναλωτών «δύο ταχυτήτων», οι οποίοι θα έχουν διαφορετικό βαθμό προστασίας, με κριτήριο την προσβασιμότητά τους στην ψηφιακή αγορά αγαθών και υπηρεσιών (καταναλωτές on και καταναλωτές off line),

■ Να μην δημιουργηθούν διαφορετικοί κανόνες για τα ψηφιακά αγαθά και τις υπηρεσίες και διαφορετικοί για τα μη ψηφιακά, έτσι ώστε οι καταναλωτές να έχουν ενιαία προστασία από όπου και αν αγοράζουν, όποια μορφή και να έχει το προϊόν που αγοράζουν.

■ Να ληφθεί μέριμνα για την πρόσθετη προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών που προμηθεύονται έναντι ανταλλάγματος ή απλώς «κατεβάζουν» ψηφιακά αγαθά ή υπηρεσίες μέσω διαδικτύου.

Τονίστηκε ακόμη το γεγονός ότι η μη ύπαρξη ενιαίων κανόνων δικαίου στα κράτη-μέλη λειτουργεί αποτρεπτικά, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο ή, πολύ περισσότερο, οδηγεί σε μεγάλη αύξηση του κόστους των προϊόντων.

Επισημάνθηκε, τέλος, η ανάγκη πληροφόρησης των καταναλωτών για τα εν γένει δικαιώματά τους και ενημέρωσής τους, ότι, ακόμη και αν «κατεβάζουν» δωρεάν κάποια ψηφιακά δεδομένα, στην πραγματικότητα παρέχουν ως αντάλλαγμα τα προσωπικά τους δεδομένα που χρησιμοποιούνται για στατιστικούς σκοπούς και σκοπούς μάρκετινγκ.

Η Διευθύντρια του ΕΚΚ Ελλάδας, Αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή,Αθηνά Κοντογιάννη παρουσίασε τις σχετικές υποθέσεις που διαχειρίστηκε το Κέντρο τα δύο τελευταία χρόνια για ψηφιακά αγαθά και υπηρεσίες: Περιπτώσεις γεωγραφικής ασυμβατότητας υπηρεσίας παιχνιδιών και περιπτώσεις αυτόματης ανανέωσης συνδρομής σε ιστοσελίδες που παρείχαν υπηρεσίες γνωριμιών (dating service) μετά τη λήξη των σχετικών συμβάσεων.

Οι καταγγελίες που υποβάλλονται στα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτή για τα θέματα αυτά είναι, πάντως, λιγότερες αριθμητικά των αναμενόμενων, κυρίως λόγω ελλιπούς ενημέρωσης των καταναλωτών ως προς τα δικαιώματά τους σε σχέση με τα ψηφιακά αγαθά και τις υπηρεσίες, λόγω μη επαρκούς ενοποίησης της αγοράς στην Ε.Ε., αλλά και γιατί, συνήθως οι νέοι καταναλωτές, προτιμούν τη δωρεάν «φόρτωση» των ως άνω προγραμμάτων και όχι την αγορά τους.