Το λανσάρισμα μιας χρήσιμης και παράλληλα εύκολα προσβάσιμης πλατφόρμας προς όφελος του καταναλωτή εγκαινιάστηκε σήμερα, μέσω παρουσίασής της από στελέχη της κυβέρνησης και εκπροσώπους των αρμόδιων αρχών.
Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis παρουσίασαν οι κ.κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υφυπουργός, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών & Αλιείας (ΟΚΑΑ), κ. Απόστολος Αποστολάκος παρουσίασαν σήμερα, Πέμπτη 5 Μαρτίου, τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis, στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού στην κεντρική λαχαναγορά του Ρέντη.
Παρέστησαν ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, κ. Πελοπίδας Καλλίρης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κ. Ιωάννης Λιανός και η Αντιπρόεδρος, κ. Καλλιόπη Μπενετάτου, ο Πρόεδρος του ΟΚΑΑ, κ. Χρήστος Κρομμύδας, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, κ. Γιώργος Καρανίκας και εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων.
Παρατίθενται παρακάτω τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας πλατφόρμας με τη μορφή ερωταπαντήσεων:
Ποια η διαφορά αυτής της προσπάθειας από το υφιστάμενο παρατηρητήριο τιμών ?
ΑΠ: το παρατηρητήριο τιμών της ΓΓΕκΠΚ αποτελούσε ένα στατικό σύστημα δημοσίευσης τιμών που γινόταν με τιμοληψίες από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας, χωρίς να παρέχει πλήρη στοιχεία και χαρακτηριστικά των προμηθευτών και των αγαθών. Επίσης το υπάρχον σύστημα έχει καταστεί ανενεργό πριν τον Ιούλιο του 2019.
Γιατί επιλέχθηκε η πληροφορία να δοθεί μέσω εφαρμογής κινητών τηλεφώνων ?
Απ: Γιατί οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το κινητό ως μέσον για πολλές συναλλαγές και σίγουρα για πληροφορίες και έρευνα αγαθών.
Η εφαρμογή αποτελεί μηχανή αναζήτησης και αγοράς αγαθών για τους καταναλωτές;
ΑΠ: ΟΧΙ. Η εφαρμογή αποτελεί το ψηφιακό παρατηρητήριο της ΓΓΕκΠΚ το οποίο επιλέχθηκε από την πολιτική ηγεσία να είναι προσβάσιμο από το κοινό στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής για ανοιχτά δεδομένα και διαφάνεια στις εμπορικές πρακτικές.
Ποια προϊόντα περιέχει η εφαρμογή και από ποιες κατηγορίες ?
ΑΠ: Βασικά καταναλωτικά αγαθά (καλάθι της νοικοκυράς)
Κάθε πότε γίνεται η ανανέωση των τιμών ?
Απ: Κάθε πρωί ανανεώνονται οι τιμές.
Πως επιλέγονται οι προμηθευτές ?
Απ: Βάσει το μερίδιό τους στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού της νοικοκυράς.
Ποιοι συμμετέχουν στην πρώτη φάση λανσαρίσματος του έργου και ποιο είναι το μερίδιο αγοράς και ειδικές συνθήκες αγοράς που καλύπτουν ?
Απ: Από οργανωμένες αλυσίδες λιανικής έχουμε τις εξής:
Σκλαβενίτης,
ΑΒ,
Lidl,
MyMarket,
Μασούτης και από online καταστήματα το
E-fresh.
Οι παραπάνω αντιστοιχούν σε ένα αθροιστικό μερίδιο αγοράς πολύ πάνω από 80% στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Πως ενσωματώνονται/παρουσιάζονται οι προσφορές (πχ. 1+1, 1+2, πολλαπλά προϊόντα (bundle), αξιακές/ποσοστιαίες εκπτώσεις, κουπόνια προμηθευτών) ?
Απ: Ενσωματώνονται στην τιμή και ύστερα βγαίνει η μέση τιμή πώλησης. Κάθε μέρα η εφαρμογή ανανεώνει τιμές πώλησης ανά προϊόν και αλυσίδα με την μέση τιμή πώλησης της προηγούμενης ημέρας.
Στην παρέμβασή του ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε μεταξύ άλλων:
“Eίμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι να πούμε ότι σε λιγότερο από 4 μήνες και ελάχιστα χρήματα, όχι περισσότερα των 30.000 ευρώ, η εφαρμογή e-katanalotis είναι πλέον προσβάσιμη σε κάθε καταναλωτή. Μπορεί να την κατεβάσει στο κινητό του τηλέφωνο και να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις τιμές για τα 1.000 προϊόντα που καταγράφει σε αυτή τη φάση η ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή το ‘καλάθι της νοικοκυράς’, ώστε να εντοπίζει τις συμφερότερες τιμές για να κάνει τις αγορές του.Με αυτό τον τρόπο δίνουμε την δυνατότητα στον καταναλωτή να κερδίσει χρήματα και στην αγορά να λειτουργήσει σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και άρα με αυτό τον τρόπο να ενισχύσουμε την εύρυθμη λειτουργία της”.
“Aυτό το εργαλείο το οποίο έχετε μπροστά σας είναι μοναδικό στην Ευρώπη καθώς δεν υπάρχει πουθενά αλλού εργαλείο εποπτείας ενός Υπουργείου το οποίο είναι ανοιχτό στην κοινωνία. Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο μπορεί σε πραγματικό χρόνο να παρακολουθεί τις διακυμάνσεις των τιμών και, καθώς αυτό ενισχύεται και με τα καύσιμα, θα μπορούμε να έχουμε online σύνδεση με όλη την παραγωγή. Αλλά και ταυτόχρονα αυτό το εργαλείο να είναι ανοιχτό στον καταναλωτή” τόνισε από την πλευρά του ο κ. Παπαθανάσης.
Σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη η πλατφόρμα “σηματοδοτεί και μια νέα σχέση των εταιρειών με την Πολιτεία και με τους καταναλωτές, γιατί προάγει τη διαφάνεια στις συναλλαγές και τις τιμές και είναι πολύ σπουδαίο να δείχνουμε ότι ο ιδιωτικός τομέας είναι αυτός που πρωτοστατεί στην εμπέδωση της διαφάνειας στις εμπορικές συναλλαγές. Είμαι βέβαιος ότι οι εταιρείες θα βγουν κερδισμένες από αυτό, γιατί δείχνουν ότι δεν έχουν τίποτα να κρύψουν. Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ότι αποενοχοποιείται μια σχέση μεταξύ εποπτευόμενης αρχής και ιδιωτικού τομέα”.