Ειδήσεις
Home / Retail / ΙΕΛΚΑ: Μείωση πωλήσεων αναμένει το λιανεμπόριο τροφίμων για το 1ο εξάμηνο

ΙΕΛΚΑ: Μείωση πωλήσεων αναμένει το λιανεμπόριο τροφίμων για το 1ο εξάμηνο

Μείωση των πωλήσεων για το επόμενο διάστημα προβλέπουν τα στελέχη από τον χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων, σύμφωνα με όσα αναφέρει η 2η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Οι προβληματισμοί των στελεχών, οι οποίοι επηρεάζονται κυρίως από τις μακροοικονομικές εξελίξεις στη χώρα, δείχνουν μεγαλύτερη ανησυχία για την υψηλή φορολογία και τις μειωμένες πωλήσεις.

Συγκεκριμένα το 61% θεωρεί ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016. Το 27% αναμένει σχεδόν αμετάβλητες πωλήσεις και το 12% αύξηση. Μεσοσταθμικά η εκτίμηση των στελεχών είναι ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν κατά 1,78% περίπου. Βέβαια οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Άρα εκτιμάται ότι το πρόσημο μπορεί να αλλάξει θετικά αν υπάρξει μία βελτίωση σε μακροοικονομικό επίπεδο.

Παράλληλα η συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστό 81% θεωρεί το εξάμηνο Ιουλίου-Δεκεμβρίου 2016 η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε. Το 17% θεωρεί ότι έμεινε αμετάβλητη και μόλις το 1% ότι βελτιώθηκε.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις των στελεχών σε σχέση με βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τους. Συγκεκριμένα, βασικό πρόβλημα θεωρείται ο υψηλός ΦΠΑ για το 68% των ερωτηθέντων (έναντι 57% στην προηγούμενη έρευνα) με σημαντική διαφορά σε σχέση με το δεύτερο πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων. Σημειώνεται ότι πρόκειται για κυρίως εταιρείες τροφίμων, πολλά από τα προϊόντα των οποίων τον τελευταίο χρόνο άλλαξαν συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 24%.

Άλλα σημαντικά προβλήματα θεωρούνται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους κυρίως λόγω του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος και της αρνητικής ψυχολογίας, η χαμηλή κερδοφορία και τα υψηλά κόστη λειτουργίας. Ανησυχία καταγράφεται επίσης για τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες σε ποσοστό 40%, καθώς οι επιχειρήσεις πλέον λειτουργούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 34% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει (παρά τις όποιες βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια). Τέλος τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τους ελέγχους κεφαλαίων και την ρευστότητα φαίνεται ότι σταθεροποιούνται σε χαμηλότερα ποσοστά (περί το 25%).

Οι προτεραιότητες των επιχειρήσεων αντικατοπτρίζουν τον δυναμισμό του κλάδου και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας τους και των οργανωτικών δομών λόγω της οικονομικής ύφεσης. Με διαφορά σημαντικότερη προτεραιότητα και ζητούμενο είναι και πάλι η αύξηση των πωλήσεων, παράλληλα με την μείωση του κόστους λειτουργίας προκειμένου προφανώς να επιτευχθεί κερδοφορία. Σημαντικό εύρημα είναι τα σημαντικά ποσοστά που θεωρούν βασικές προτεραιότητες την καινοτομία σε προϊόντα και υπηρεσίες και τις νέες επενδύσεις σε ποσοστά 40% και 28% αντίστοιχα.

Σημειώνεται ότι η 2η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις. Η πρώτη έρευνα διεξήχθη τον Ιανουάριο 2017 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 162 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.

Η επόμενη έρευνα είναι σχεδιασμένο να πραγματοποιηθεί τέλος Ιουνίου 2017 με τα αποτελέσματα να δημοσιεύονται τον Ιούλιο 2017.