Φθηνότερο κατά 8,1% παρουσιάζει το φετινό Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα διενεργήθηκε με βάση τις τιμές πώλησης στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και όχι στο σύνολο της αγοράς, όπως αυτή που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η ΕΣΕΕ, η οποία εμφανίζει το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι φθηνότερο κατά 2,02%.
Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι:
1. το τυπικό Χριστουγεννιάτικο τραπέζι στα μεγάλα σουπερμάρκετ είναι φθηνότερο σε σχέση με το 2013 και
2. οι τιμές για άλλη μία χρονιά παρουσιάζουν σημαντική διακύμανση, δίνοντας στον καταναλωτή τη δυνατότητα να επιλέξει.
Όσον αφορά τη σύγκριση με το 2013, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι του 2014 εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο είναι φτηνότερο 8,1%. Σε αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται οι προσφορές με την μορφή δωροεπιταγών. Αθροιστικά την τελευταία 4ετία η μείωση σε σχέση με τα Χριστούγεννα του 2010 είναι της τάξης του 25%. Η μείωση αυτή οφείλεται στην αύξηση της έντασης του ανταγωνισμού κάθε έτος ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές και λιανέμποροι) στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές.
Επίσης, από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι συνολικά η μείωση τιμών για τα προϊόντα του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού φαίνεται πως είναι μεγαλύτερη για τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ συγκριτικά με τα μικρά σημεία πώλησης, κάτι το οποίο οφείλεται κυρίως στις οικονομίες κλίμακας που επιτυγχάνουν οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου.
Η μείωση αυτή οφείλεται στο ότι 16 από τις 18 υποκατηγορίες που εξετάστηκαν, παρουσίασαν μείωση και επίσης στη σημαντική ποσοστιαία πτώση τιμών που παρουσίασαν συγκεκριμένες κατηγορίες εποχιακών προϊόντων όπως είναι οι κουραμπιέδες (μείωση 27%), οι πατάτες (μείωση 26%), τα μελομακάρονα (μείωση 24%), το κρασί που εξετάζεται (μείωση 14%), η ζάχαρη άχνη (μείωση 12%) τα αυγά (μείωση 12%) και το μαρούλι (μείωση 11%). Σε αντίθεση με πέρυσι πτωτικά φαίνεται ότι κινείται η τιμή της γαλοπούλας κατά 1,8% η νωπή και κατά 3% η κατεψυγμένη.
Τα προϊόντα που εξετάζονται στο πλαίσιο της μελέτης είναι: Γαλοπούλα νωπή και κατεψυγμένη (1 κιλό), Χοιρινό (1 κιλό), Αρνί (1 κιλό), Μελομακάρονα (1 κιλό), Κουραμπιέδες (1 κιλό), Βασιλόπιτα (1 κιλό), Βούτυρο (500 γρ.), Αυγά L (6 τμχ), Πατάτες (1 κιλό), Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (1 κιλό), Φέτα (1 κιλό), Καρύδια (1/2 κιλό), Κάστανα (1 κιλό), Ζάχαρη άχνη (1 κιλό), Φύλλο κρούστας (500 γρ.), Κρασί Μοσχοφίλερο Λευκό (750 ML), Γάλα νωπό πλήρες (1 λίτρο), Μαρούλι (1 τμχ).