Την Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017, στο Αμφιθέατρο του OteAcdemy, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το 6ο Συνέδριο ΙΕΛΚΑ με τίτλο «Business & Web Analytics στο σύγχρονο λιανεμπόριο FMCG». Το συνέδριο οργανώθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών και σε αυτό συμμετείχαν πάνω από 250 σύνεδροι από τον ευρύτερο κλάδο του Λιανεμπορίου και των Προμηθευτικών εταιρειών FMCG.
Σημαντικοί ομιλητές με εξειδίκευση στα Business & Web Analytics, αλλά και ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων με επιτυχημένα case studies έκαναν σαφέστερες τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία σήμερα για την μελλοντική λειτουργία της αγοράς, συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν:
- 8 ελληνικές βέλτιστες πρακτικές σε σούπερ μάρκετ και προμηθευτές
- 6 καινοτόμες υπηρεσίες που προσφέρουν δυνατότητα στις εταιρείες του κλάδου για βέλτιστη αξιοποίηση των business analytics
- 2 ολοκληρωμένες επισκοπήσεις του state of the art στο εξωτερικό
- 4 ποσοτικές αναλύσεις Ελλήνων καταναλωτών ή / και αγοραστών στον κλάδο των FMCG
Στο πλαίσιο του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε και έρευνα στελεχών με στόχο την καταγραφή της σημερινής κατάστασης στην υιοθέτηση τεχνικών business και web analytics από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Δεδομένου ότι ανώτερα στελέχη της πλειοψηφίας των μεγαλύτερων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των μεγαλύτερων προμηθευτικών εταιρειών FMCG συμμετείχαν στις εργασίες του συνεδρίου, το δείγμα της έρευνας κρίνεται αντιπροσωπευτικό.
Οι οργανισμοί της πλειοψηφίας των ερωτηθέντων σε ποσοστό 85% είτε υλοποιούν ήδη κάποιο έργο web ή business analytics (74%), είτε θα ξεκινήσουν την υλοποίηση μέσα στον επόμενο χρόνο (11%) (σχήμα 1). Μόλις ένα ποσοστό της τάξης του 6% δεν σχεδιάζει να υλοποιήσει κάποιο σχετικό έργο. Άλλωστε η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σημειώνει ότι η επένδυση των εταιρειών στην ανάλυση δεδομένων αποτελεί σημαντική προτεραιότητα (σχήμα 2). Μάλιστα για το 29% αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, για το 55% πολύ σημαντική προτεραιότητα, ενώ μόλις το 2% θεωρεί ότι δεν θεωρεί απαραίτητη την άμεση επένδυση.
Οι τρεις βασικοί στόχοι που κατεγράφησαν στα έργα των επιχειρήσεων που ήδη υλοποιούν παρόμοιες πρωτοβουλίες είναι:
- Η εναρμόνιση και βελτίωση της πελατοκεντρικής στρατηγικής marketing (41%) με βάση την έξυπνη ανάλυση των καλαθιών αγορών και την συσχέτιση με τις κάρτες πιστότητας
- Η πληροφόρηση για σημαντικούς δείκτες απόδοσης της εταιρείας KPIs (19%) που αφορούν την αξιοποίηση δεδομένων για τις βασικές λειτουργίες των επιχειρήσεων
- Η ανακάλυψη νέας γνώσης και συσχετισμών στα δεδομένα που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει (16%) και αφορά κυρίως τις αγοραστικές συμπεριφορές και τις συνδυαστικές αγορές προϊόντων που δεν είναι προφανείς.
Αυτοί οι στόχοι φαίνεται ότι εναρμονίζονται με τα οφέλη που ήδη αποκομίζουν οι επιχειρήσεις (σχήμα 3). Το μεγαλύτερο όφελος φαίνεται ότι βρίσκεται στην καλύτερη κατανόηση και εξυπηρέτηση του πελάτη (54%), στην βελτιωμένη λήψη αποφάσεων (38%) που αφορά τις διαφορές λειτουργίες της επιχείρησης και στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (31%), τα οποία βέβαια σχετίζονται με την αύξηση των πωλήσεων (21%).
Προκειμένου όμως να αξιοποιηθούν καλύτερα τα εργαλεία αυτά, οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι χρειάζεται ενημέρωση τόσο της ανώτερης διοίκησης (54%) όσο και εν γένει της επιχείρησης, η οποία μπορεί να επιτευχθεί είτε μέσω εξειδικευμένης εκπαίδευσης (31%), είτε μέσω της προσθήκης νέων στελεχών στην επιχείρηση (36%). Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ υπάρχουν αρκετές επιτυχημένες και πρωτοπόρες ελληνικές επιχειρήσεις που αξιοποιούν δεδομένα 1 στους 3 συμμετέχοντες τονίζει ότι θα πρέπει να γίνει ευρέως γνωστή η ύπαρξη τους.