Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας ο κλάδος των ηλεκτρονικών αγορών, λόγω των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, ενώ οι καταναλωτές σταδιακά εξοικειώνονται ολοένα και περισσότερο με την τεχνολογία.
Αυτό αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε πρόσφατη μελέτη της IBHS AE, στην οποία εξετάζεται ο εγχώριος κλάδος των on-line αγορών. Σύμφωνα με τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectoral Studies Analyst, βάσει στοιχείων του ELTRUN, το 2013 οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων e-shop σε Έλληνες καταναλωτές διαμορφώθηκαν σε €3,2 δισ., σημειώνοντας σημαντική άνοδο 25% από το προηγούμενο έτος. Η αγορά εκτιμάται ότι ενισχύθηκε περαιτέρω το 2014, καθώς οι καταναλωτές αύξησαν κατά περίπου 10% τον αριθμό των προϊόντων και υπηρεσιών που αγόρασαν διαδικτυακά κατά τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, η συχνότητα των on-line αγορών αυξήθηκε από μια για κάθε μήνα του 2013 σε 3 ανά 2 μήνες το 2014.
Οι on-line καταναλωτές το 2013 ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκ. (από 1,9 εκ. το 2012), αποτελώντας μόνο το 35% των χρηστών του διαδικτύου, σε σχέση με 70% στη Δυτική Ευρώπη.
Επιπλέον, μόνο το 60%-65% των αγορών πραγματοποιούνται από ελληνικά site, με τους Ευρωπαίους καταναλωτές να προτιμούν τα εθνικά site για το 90% των αγορών τους.
Τα ελληνικά e-shop έχουν υλοποιήσει διαχρονικά σημαντική αναβάθμιση σε τομείς όπως η ασφάλεια των συναλλαγών, οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής, η λειτουργικότητα και φιλικότητα της ιστοσελίδας και οι υπηρεσίες υποστήριξης. Αναλυτικά, σύμφωνα με έρευνα του ELTRUN για το 2014, το 70% των e-shop αναφέρει αναλυτικά τους όρους χρήσης των συναλλαγών (61% το 2012), ενώ αύξηση σε 68% εμφανίζει το ποσοστό όσων αναφέρουν ξεκάθαρα την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένα (60% το 2012). Αντιθέτως, το 10% κρίνεται επισφαλές ως προς την ασφάλεια των συναλλαγών λόγω έλλειψης εταιρικής πληροφόρησης, ελλείψεις στις οποίες αποδίδεται η γενικότερη καχυποψία πολλών καταναλωτών για τις ηλεκτρονικές αγορές.
Η αντικαταβολή αποτελεί τον πιο συνηθισμένο τρόπο πληρωμής, καθώς εφαρμόζεται στο 91% των e-shop, φανερώνοντας τη δυσπιστία των αγοραστών για την ασφάλεια των συναλλαγών. Επίσης, το 81% παρέχει δυνατότητα χρήσης πιστωτικής κάρτας και το 72% χρεωστικής, ποσοστά ιδιαίτερα αυξημένα σε σχέση με το 2012.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, «Ο κλάδος έχει περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στην Ελλάδα και του χαμηλού –συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες- αριθμού των on-line αγοραστών. Πάντως, απαραίτητη προϋπόθεση για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων αποτελεί η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα e-shop, κάτι που θα επιτευχθεί μέσω βελτίωσης της ασφάλειας των συναλλαγών».