Στις αναπτυσσόμενες χώρες στηρίζουν τα σχέδια για την μελλοντική τους ανάπτυξη οι γαλακτοβιομηχανίες της δύσης, προχωρώντας σε εξαγορές των leaders στις συγκεκριμένες αγορές, αλλά και σε αυτόνομη επέκταση. Το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης προβλέπεται να έρθει από την Ασία και δη, την αγορά της Κίνας, όπου και έχουν αποκτήσει ήδη παρουσία οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες της δυτικής Ευρώπης, όπως οι: Danone, Kerrygold, Arla, FrieslandCampina. Στις ασιατικές αγορές επεκτείνεται και η ελληνική Vivartia.
Στο πλαίσιο αυτό, την Δευτέρα η Danone ανακοίνωσε ότι ελέγχει πλέον το 90,9% της μεγαλύτερης βιομηχανίας παραγωγής γαλακτοκομικών του Μαρόκου και το 25% κινεζικής γαλακτοβιομηχανίας. Συγκεκριμένα την Δευτέρα απέκτησε ακόμη ένα 21,75% του μετοχικού κεφαλαίου της μαροκινής Centrale Latiere, έναντι ποσού 347 εκατ. δολαρίων. Η Danone, κατείχε ήδη από το 2001 το 69% της μαροκινής γαλακτοβιομηχανίας. Η πώληση του νέου ποσοστού προήλθε από τον επενδυτικό όμιλο SNI, τον οποίο ελέγχει η βασιλική οικογένεια του Μαρόκου. Η τιμή αγοράς ισούται με 1.500 ντιρχάμ ανά μετοχή, ένα premium περίπου 100 ντιρχάμ ανά μετοχή στην τιμή κλεισίματος της μετοχής της Centrale Laitiere, την Παρασκευή. Ο όμιλος SNI θα διατηρήσει συμμετοχή 5% στο μετοχικό κεφάλαιο της Centrale Laitiere, η οποία κατέχει το 60% περίπου της αγοράς νωπών γαλακτοκομικών προϊόντων του Μαρόκου.
Η κίνηση αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της στρατηγικής της γαλλικής πολυεθνικής για περαιτέρω επέκτασή της σε αναδυόμενες αγορές. Προς την κατεύθυνση αυτή, την περασμένη Παρασκευή ανακοίνωσε και την αγορά του 25% της Yashili, μιας μεγάλης κινεζικής βιομηχανίας, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή βρεφικών τροφών και γάλακτος σόγιας.
Η Danone δεν είναι η μόνη γαλακτοβιομηχανία της δύσης, που επενδύει σε αναδυόμενες αγορές. Οι περισσότερες μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες του δυτικού κόσμου, στοχεύουν στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίες παρουσιάζουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, σε αντίθεση με την οικονομική στασιμότητα στις αναπτυγμένες αγορές. Η Arla και η FrieslandCampina έχουν επίσης επενδύσει σε ασιατικές γαλακτοβιομηχανίες.
Η ιρλανδική Kerrygold ανακοίνωσε επίσης χθες δυναμική επέκταση στην αγορά της Κίνας με την δημιουργία ενός νέου προϊόντος γάλακτος. Η κίνηση αυτή, που έρχεται πριν από τη λήξη της ισχύος των ποσοστώσεων γάλακτος το επόμενο έτος, ανακοινώθηκε χθες από τον Ιρλανδό υπουργό Γεωργίας, κ. Simon Coveney, σε ειδική τελετή χθες στο Πεκίνο, κατά τη διάρκεια ιρλανδικής εμπορικής αποστολής στην Κίνα.
Η διεύρυνση αποτελεί βασικό μέρος της στρατηγικής της Kerrygold να αναπτύξει premium γαλακτοκομικά προϊόντα σε «ελλειμματικές» σε γάλα χώρες και ιδιαίτερα στην Ασία. Το νέο προϊόν γάλακτος, θα διατίθεται με το κινεζικό εμπορικό σήμα “Jin Κai Li” και βγαίνει στη μαζική αγορά, καθώς θα πωλείται μέσω των σούπερ μάρκετ, των περιφερειακών δικτύων καταστημάτων, αλλά και μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου και υποστηρίζεται από μεγάλη καμπάνια μάρκετινγκ.
Όπως αναφέρθηκε από την εταιρεία, η Κίνα δείχνει το δρόμο για την αύξηση της παραγωγής γάλακτος στην Ιρλανδία, μόλις αποσυρθεί ο περιορισμός των ποσοστώσεων τον Απρίλιο του 2015. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάργηση των ποσοστώσεων γάλακτος, το Ιρλανδικό Συμβούλιο Γαλακτοκομικών, που δραστηριοποιείται με το σήμα Kerrygold, έχει ήδη επεκτείνει τις δραστηριότητές του στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, τη Γερμανία, την Αμερική, την Αφρική, τη Μέση Ανατολή και τώρα την Κίνα.
Μη θέλοντας να υστερήσει σε σχέση με τον ανταγωνισμό, την Δευτέρα, στη Νέα Ζηλανδία, η Fonterra, που αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα γάλακτος παγκοσμίως, ανακοίνωσε τα σχέδιά της για περαιτέρω ανάπτυξη στην αγορά γαλακτοκομικών της Κίνας, η οποία αναπτύσσεται με ρυθμό 16% ετησίως και αναμένεται να φθάσει τα 86,3 δις. δολάρια στο τέλος του έτους.
Η Fonterra επεκτείνεται στην Κίνα, τόσο μέσω της τοπικής παραγωγής όσο και μέσω εξαγωγών, με την Κίνα φέτος να αναμένεται να απορροφήσει το 31% του συνολικού γάλακτος που επεξεργάζεται η Fonterra, από 19% τον περασμένο χρόνο. Σημειώνεται ότι η Fonterra συλλέγει και επεξεργάζεται τη συντριπτική πλειοψηφία της παραγωγής γάλακτος της Νέας Ζηλανδίας.
Ο συνεταιρισμός, που αναμένεται να παράξει φέτος 110 εκατ. λίτρα γάλα στην Κίνα, από 12.000 αγελάδες, εκτιμά ότι οι αριθμοί αυτοί θα αυξηθούν σε 1.000 εκατ. λίτρα και 100.000 αγελάδες το 2020.
Την επέκτασή του στις αναδυόμενες αγορές προωθεί και ο ελληνικός όμιλος Vivartia, μέσω εξαγωγών, αλλά και τοπικής παραγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, προχωρεί η κατασκευή μονάδας παραγωγής γαλακτοκομικών στο Αμπου Ντάμπι, μέσω του joint venture που έχει συναφθεί με την Exeed Industries, η οποία ήδη εξάγει τα προϊόντα της Vivartia στις περισσότερες αραβικές χώρες που δραστηριοποιείται.
Κυρέλα Πέτρου