Σημαντική άνοδο καταγράφει τα τελευταία χρόνια η εισαγωγή μεταλλικών νερών από την Ελλάδα στην Κίνα, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου αναγνωρίζουν τις τεράστιες δυνατότητες της συγκεκριμένης αγοράς. Το 2014 οι εισαγωγές νερού από την Ελλάδα, ανήλθαν στο ποσό των 512.374 € παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 127,15%.
Λόγω αυτής της τάσης και της δυναμικής που παρουσιάζει η κινεζική αγορά εμφιαλωμένου νερού, το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Σαγκάη, συνέταξε έκθεση για τις προοπτικές εξαγωγής ελληνικών μεταλλικών νερών στην αγορά της Κίνας. Όπως αναφέρει, σήμερα εισαγωγές ελληνικών μεταλλικών νερών στην Κίνα γίνονται από μεμονωμένους εισαγωγείς-διανομείς όπως η εταιρεία «Tianjin OSENJATO Consulting Co., Ltd», η οποία εισάγει το φυσικό μεταλλικό νερό “Κωστηλάτα” από την Ήπειρο. Στην Κίνα εξάγει και η ελληνική βιομηχανία εμφιαλωμένου νερού από την Ήπειρο, η «ΧΗΤΟΣ Α.Β.Ε.Ε.», με το νερό «Ζαγόρι».
Επίσης, η εταιρεία παραγωγής του φυσικού μεταλλικού νερού «Θεόνη», βρίσκεται στη διαδικασία υπογραφής με κινεζικό όμιλο, ο οποίος αναμένεται να τοποθετήσει το «Θεόνη» σε χιλιάδες σημεία στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου. Όπως ανακοίνωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, κ. Δημήτρης Τσέλιος, το εμφιαλωμένο νερό από την Γκούρα, τετραπλασιάζει την παραγωγή του με στόχο τις εξαγωγές. Η εφαρμογή της συμφωνίας αυτή αναμένεται να υλοποιηθεί μετά από την ολοκλήρωση της επένδυσης το 2017.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Ο.Ε.Υ. Σαγκάης, σημεία που θα πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα στις ελληνικές εξαγωγές εμφιαλωμένων νερών στην Κίνα, και που ενδεχόμενα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πρόβλημα στις εξαγωγές μας στην εδώ αγορά, περιλαμβάνουν:
– παρουσία προβλημάτων, λόγω της μακράς περιόδου μεταφοράς και φύλαξης μέχρι την πώλησή των φυσικών νερών. Ανάπτυξη σωματιδίων εντός της συσκευασίας και οι καταναλωτές τα επέστρεφαν.
– υπήρχαν σημαντικές αναφορές για κακή συσκευασία στις μεταφορές με αποτέλεσμα τα φορτία συχνά να φθάνουν μισοκατεστραμμένα δίνοντας κακή εικόνα του προϊόντος.
Σημειώνεται ότι οι πιο γνωστές και διαδεδομένες μάρκες εισαγόμενου μεταλλικού νερού στην κινεζική αγορά είναι οι Evian (όμιλος Danone), Perrier (όμιλος Nestle) και San Pelegrino (όμιλος Nestle).
Το μεταλλικό νερό στην αγορά της Κίνας
Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο έχει καταβάλει υψηλό κόστος για το φυσικό της περιβάλλον. Το αποτέλεσμα των ραγδαίων ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης είναι υψηλά ποσοστά μολυσμένου αέρα, μολυσμένο έδαφος, ακατοίκητες περιοχές, ερημοποίηση και σοβαρή υποβάθμιση του πόσιμου νερού. Ως εκ τούτου η αγορά εμφιαλωμένου νερού στην Κίνα προβάλει ως ελκυστική, αν όχι αναγκαία.
Στις αρχές του 2013, 7.500 σφαγιασμένοι, σάπιοι χοίροι βρέθηκαν να επιπλέουν στον ποταμό Huangpu της Σαγκάης. Το γεγονός προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την κοινή γνώμη. Αν και οι Αρχές της Σαγκάης προέβησαν σε σχετικές ανακοινώσεις σχετικά με την καλή ποιότητα του πόσιμου νερού της πόλης, οι κάτοικοι παρέμειναν ανήσυχοι για την ασφάλεια του νερού και έκτοτε πολλοί έχουν σταματήσει να πίνουν το νερό της βρύσης και έχουν στραφεί στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού.
Η χώρα διαθέτει μόλις το 6,5% των ανανεώσιμων υδάτινων πόρων του πλανήτη με τις οποίες θα πρέπει να συντηρηθεί το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πληθυσμού. Η λειψυδρία της Κίνας έχει γίνει ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα, δεδομένου ότι τα αποθέματα πόσιμου νερού δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του πληθυσμού.
Έρευνα αγοράς στην Κίνα δείχνει ότι επί του παρόντος η παροχή νερού επαρκεί να καλύψει τις ανάγκες μόνο του μισού πληθυσμού της Κίνας. Εκτός αυτού, με την αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση νερού, τα εποπτικά όργανα και οι ελεγκτικές Αρχές της χώρας δεν δύνανται να διασφαλίσουν την ποιότητα του νερού. Κατά συνέπεια, το διαθέσιμο πόσιμο νερό ανά κάτοικο στη χώρα αντιστοιχεί στο 1/4 σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Καθώς η οικονομία της Κίνας αναπτύσσεται ραγδαία και οι κάτοικοί της εκτίθενται όλο και περισσότερο στο δυτικό πολιτισμό, οι Κινέζοι καταναλωτές υιοθετούν καταναλωτικές συνήθειες για αγαθά άγνωστα έως τότε σε αυτούς, ως απόδειξη της οικονομικής τους ευρωστίας.
Κατ’ αυτό τον τρόπο, από καταναλωτές του δημοτικού νερού της βρύσης οι Κινέζοι γίνονται καταναλωτές εμφιαλωμένου νερού. Τα δυτικά πρότυπα διαβίωσης, η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, καθιστούν την κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού μια προσιτή και ασφαλή εναλλακτική της κατανάλωσης μη αλκοολούχων ποτών, όπως χυμοί φρούτων, αναψυκτικά κ.α.
Τα τελευταία δέκα χρόνια, η Κίνα έχει διπλασιάσει το μερίδιό της στην αγορά εμφιαλωμένου νερού παγκοσµίως και έχει ξεπεράσει ακόμα και τις ΗΠΑ σε συνολική κατανάλωση. Η κατά κεφαλήν, ωστόσο, εικόνα είναι πολύ διαφορετική. Η Κινέζοι βρίσκονται κάτω του μέσου όρου κατανάλωσης παγκοσμίως με την κατά κεφαλήν κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού να είναι τα 30 λίτρα περίπου 1/5 της κατά κεφαλή κατανάλωσης των κατοίκων στις ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει περιθώριο αύξησης της κατανάλωσης.
Στην εγχώρια αγορά η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού αυξήθηκε κατά 14% το 2012, αγγίζοντας τα 54 δισεκατομμύρια λίτρα. Ο κύκλος εργασιών σημείωσε σημαντική αύξηση 230% από το 2008 και άγγιξε τα 16 δισεκατομμύρια δολάρια το 2012. Ηγέτης στην αγορά είναι η μάρκα Nongfu Spring, ενώ σημαντική παρουσία έχουν η Master Κong που παράγεται από την εταιρεία Ting Hsin, τη Wahaha, τη C’est Bon, η οποία παράγεται από την εταιρεία Hua Run και τη Nestlé.
Οι εταιρείες Nestlé και Coca-Cola κατέχοντας εξαιρετικά δίκτυα διανομής, επενδύοντας σε διαφήμιση και branding, σε έργα κοινωνικής ευθύνης και προβάλλοντας τον υγιεινό τρόπο ζωής στους Κινέζους, κατέχουν πολύ μεγάλο μερίδιο της αγοράς δεδομένου ότι θεωρούνται και πιο αξιόπιστες ποιοτικά σε σχέση με τις εγχώριες μάρκες.
Το εισαγόμενο εμφιαλωμένο νερό στην Κίνα, λόγω της υψηλής τιμής του, διατίθεται, κυρίως, από μεγάλες διεθνείς αλυσίδες υπεραγορών και σούπερ μάρκετ (όπως το Carrefour), καταστήματα τροφίμων δυτικού τύπου, διεθνή ξενοδοχεία, εστιατόρια με ξένη κουζίνα και κέντρα νυχτερινής διασκέδασης, όπου συχνάζουν Δυτικοί και Κινέζοι των υψηλών εισοδηματικών τάξεων.
Η υψηλή τιμή του εισαγόμενου εμφιαλωμένου νερού το καθιστά, εκ των πραγμάτων, προϊόν που απευθύνεται στα ανώτερα στρώματα της αγοράς, που διαθέτουν, άλλωστε, και το μορφωτικό επίπεδο για να μπορούν να εκτιμήσουν τις ιδιότητες του εμφιαλωμένου νερού.
Η ρύπανση, όμως, των υδάτων στην Κίνα και η έλλειψη πόσιμου και ασφαλούς από βακτηρίδια ή παθογόνους μικροοργανισμούς νερού, αναμένεται να αυξήσει το ποσοστό κατανάλωσης εμφιαλωμένου νερού στο προσεχές μέλλον.
Ένα προϊόν που αρχίζει να γίνεται δημοφιλές στους Κινέζους καταναλωτές είναι το μεταλλικό νερό με φυσικό άρωμα φρούτων, όπως λεμόνι και πορτοκάλι.
China National Cereals, Oils and Foodstuffs Corporation (COFCO)
Η COFCO είναι μια από τις βασικές κρατικές επιχειρήσεις της Κίνας με σκοπό τον εφοδιασμό με τρόφιμα της κινεζικής αγοράς και αποτελεί το μεγαλύτερο εφοδιαστή, συσκευαστή, παραγωγό και έμπορο αγροτικών προϊόντων και τροφίμων στη χώρα. Ιδιαίτερα εστιάζει στην επάρκεια σε σιτηρά. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της http://www.cofco.com/en/about/index.html η δραστηριότητά της εκτείνεται από τη γεωργική γη έως το τραπέζι του καταναλωτή.
Η COFCO λόγω του ρόλου της προβαίνει σε συνεργασίες για μεγάλες ποσότητες τροφίμων που μπορούν να της παρασχεθούν χωρίς αυξομειώσεις στον εφοδιασμό. Επιπλέον, λόγω του μεγέθους της επιδιώκει χαμηλότερες τιμές.
Σε ότι αφορά ελληνικές εταιρείες, λόγω της σχετικά μικρής παραγωγής της και των ποιοτικών ελληνικών προϊόντων τα οποία είναι οπωσδήποτε ακριβότερα των συνήθως εμπορευόμενων από την COFCO θεωρούμε ότι ο δόκιμος τρόπος προσέγγισης αυτής είναι μέσω της δημοφιλούς ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου τροφίμων www.womai.com την οποία έχει ιδρύσει.
Η Womai είναι μια online Β2Β εταιρεία τροφίμων και ποτών η οποία συστάθηκε το 2009 από τον κρατικό χρηματοπιστωτικό όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων COFCO. Η Womai ειδικεύεται στην ασφαλή πώληση εισαγόμενων προϊόντων από το εξωτερικό απευθείας στους Κινέζους καταναλωτές οι οποίοι ανησυχούσαν για την ασφάλεια και την ποιότητα των προϊόντων, μια εθνική ανησυχία η οποία αντιμετωπίστηκε το 2015 με την εφαρμογή του νέου νόμου περί της Ασφάλειας των Τροφίμων της Κίνας. Πάνω από το 15% των προϊόντων στο Womai.com είναι εισαγόμενα και σχεδιάζει να προσθέσει ακόμα 500 εισαγόμενα προϊόντα όπως βοδινό κρέας, γάλα, θαλασσινά, κρασιά, νερό κτλ.
Ευκαιρίες αγοράς
Ευκαιρίες για έναν εξαγωγέα στις πρώτες του προσπάθειες παρουσιάζονται, καταρχήν, στο Πεκίνο, στην Καντόνα και στη Σαγκάη, όπου έχουν την έδρα τους όλοι οι σημαντικοί εισαγωγείς και διανομείς τροφίμων και ποτών, καθώς και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (εγχώριες και ξένες) και πολλά καταστήματα εισαγόμενων τροφίμων.
Τα προϊόντα με τις καλύτερες προοπτικές διείσδυσης στην κινεζική αγορά είναι αυτά που συγκεντρώνουν τα εξής χαρακτηριστικά: συμβάλλουν στην υγεία και την ευζωία, έχουν πρωτότυπο σχήμα/φόρμα, καλαίσθητο σχεδιασμό και ωραία συσκευασία.
Ευκαιρία για την προώθηση του ελληνικού μεταλλικού νερού στην αγορά της Κίνας, αποτελεί, λόγου χάρη, η διασύνδεση των ιδιοτήτων του με τους Ολυμπιακούς αγώνες (η άθληση απαιτεί μεγαλύτερη ανάγκη πρόσληψης υγρών και ιδίως εμφιαλωμένου νερού που συμβάλλει στην καλύτερη φυσική κατάσταση των αθλητών).
Προωθητικές ενέργειες
Ένας καλός τρόπος προβολής και προώθησης ενός προϊόντος είναι η συμμετοχή σε Διεθνείς Εκθέσεις για Τρόφιμα και Ποτά. Το σύνολο σχεδόν των διοργανωτών Εκθέσεων στη Λ.Δ. της Κίνας εμπεριέχεται στον ακόλουθο σύνδεσμο:
http://chinaexhibition.com/china_trade_shows_organizer.html
Ένας άλλος ενδεδειγμένος τρόπος προώθησης των προϊόντων είναι η συμμετοχή σε επιχειρηματικές αποστολές που διοργανώνονται από διάφορους φορείς της χώρας μας.