Ειδήσεις
Home / Εμπορευματα / Ελαιόλαδο: Ευκαιρίες φέρνει η αύξηση της κατανάλωσης στη Ρουμανία

Ελαιόλαδο: Ευκαιρίες φέρνει η αύξηση της κατανάλωσης στη Ρουμανία

Η κατανάλωση ελαιολάδου αυξάνεται στην Ρουμανία κατά 20% ετησίως, παρά το γεγονός ότι κατέχει ακόμη μικρό μερίδιο, ήτοι 10% του συνόλου της κατανάλωσης φυτικών ελαίων, όπως τονίζεται σε σχετική κλαδική μελέτη που εκπονήθηκε από το Γραφείο Οικονομικών και εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Βουλουρέστι.

Αναλυτικότερα, αν και οι Ρουμάνοι καταναλωτές, προτιμούν, κατά κανόνα, προϊόντα χαμηλής τιμής, οι πωλήσεις του ελαιολάδου, που θεωρείται ακριβό προϊόν, αυξήθηκαν σημαντικά, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι Ρουμάνοι στρέφονται σταδιακά σε μια προσεγμένη διατροφή.

Το 2015, η κατανάλωση ελαιολάδου στην Ρουμανία εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 200 εκατ. RON  (ήτοι 47,1 εκατ. ευρώ περίπου), σημειώνοντας αύξηση 20% έναντι του 2014 και 33% έναντι του 2013. Αποτελεί την σημαντικότερη αύξηση στην κατηγορία τροφίμων και ειδικότερα στα «Λίπη και Έλαια».

Γενικότερα, η κατανάλωση προϊόντων που εμπίπτουν στην κατηγορία  «λίπη και έλαια» υπολογίζεται να ανέλθει το 2015 στα 2,3 δις  RON  (περίπου 522 εκατ. Ευρώ), εκ των οποίων η κατανάλωση ηλιελαίου εκτιμάται να φθάσει τα 1,3 δις RON ( περίπου 296,45 εκατ. Ευρώ), αντιπροσωπεύοντας  σχεδόν  το 60%  της κατανάλωσης φυτικών ελαίων. Τα τελευταία, όμως, έτη (2013-2015) παρουσιάζεται μείωση της κατανάλωσης του εν λόγω προϊόντος, ένεκα της στροφής του Ρουμάνου καταναλωτή προς το ελαιόλαδο, ως συστατικό στοιχείο μιας υγιεινής διατροφής.

 

Πίνακας 1

Η εξέλιξη της κατανάλωσης σε λίπη και έλαια στην Ρουμανία τα τελευταία 3 έτη

 

2013 2014 2015* Μεταβολή %

2015/2013

Βούτυρο 276,4  εκ. Lei

€ 62,81 εκ.

312,2 εκ. Lei         € 70,95 εκ. 347,6 εκ. Lei

€ 79,00 εκ.

25,8%
Μαργαρίνη 101,7  εκ.Lei     € 23,11 εκ. 103,7  εκ. Lei

€ 23,56 εκ.

100,0  εκ. Lei

€ 22,72 εκ.

-1,6%
Ελαιόλαδο 155,5  εκ. Lei

€ 35,34 εκ.

171,6  εκ. Lei

€ 39,00 εκ.

207,5  εκ. Lei

€ 47,15 εκ.

+33,4%
Λίπη & Έλαια

προς επάλειψη (ταρτίνα)

285,7  εκ. Lei

€ 64,93 εκ.

278,8  εκ. Lei

€ 63,36 εκ.

280,1  εκ. Lei

€ 63,65 εκ.

-2%
Ηλιέλαιο 1.413,1  εκ. Lei

€ 321,13 εκ.

1.412,1  Lei   € 321,06 εκ. 1.370,8 Lei

€ 311,54 εκ.

-3,0%
Σύνολο 2,232,3  Lei

€ 507,34 εκ.

2.278,2 Lei

€ 517,77 εκ.

2.305,9  Lei    € 524,06 εκ. 3,3%

* εκτίμηση

Πηγή: Εφημερίδα Ziarul Financiar 1.9.2015

 

Κατά τα τελευταία δύο έτη, η εξέλιξη της κατανάλωσης στην υπό εξέταση κατηγορία δεν ήταν η προβλεπόμενη από τους αναλυτές και παρά το γεγονός ότι κυριαρχεί η κατανάλωση ηλιελαίου και προϊόντων με χαμηλές τιμές, εν τούτοις παρατηρήθηκε στροφή προς προϊόντα ανώτερης τιμής, όπως το ελαιόλαδο, που προτιμώνται από τους Δυτικοευρωπαίους.

 

Πίνακας 2

Κυριότερες εταιρείες που διακινούν φυτικά έλαια και λίπη στην Ρουμανία

 

Μάρκα προϊόντος Επωνυμία εταιρείας Μερίδιο της αγοράς το 2014
Untdelm de la bunica Expur SA     7,50%
Floriol Bunge Ltd     6,20%
Unisol Bunge ltd     5,10%
Rama Unilever    4,90%
Delma Unilever     4,50%
Σύνολο    28,3%

 

Όπως περιγράφεται στον ανωτέρω πίνακα, οι κυριότεροι διανομείς στην κατηγορία «Λίπη και Έλαια» είναι οι εταιρείες διανομής «Βunge», «Expur» και «Unilever».

Για τα προϊόντα της κατηγορίας ελαίων, οι κυριότεροι διανομείς είναι οι εταιρείες  ‘Expur’ και ‘Βunge Romania’, οι οποίες κατέχουν το 28% του συνόλου της εγχώριας αγοράς, ενώ κάθε μία από αυτές κατέχει το 14% περίπου της αγοράς. Η μάρκα με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς είναι η  ‘Untdelemn de la Bunica’ (7,5%), ενώ οι μάρκες   ‘Floriol’  και  ‘Unisol’ κατέχουν το 6,2% και 5,10% αντίστοιχα. Στις επόμενες θέσεις βρίσκονται οι εγχώριες εταιρείες: ‘Prutul’, ‘Αrdealul’  και ‘Argus’.

Ως προς το ελαιόλαδο, σημαντική είναι η παρουσία της χώρας μας στη Ρουμανία, η οποία οφείλεται στην καλή εικόνα του ελληνικού προϊόντος (εξαιρετικά παρθένο με 0 βαθμούς οξύτητας), το μεγάλο ρεύμα Ρουμάνων τουριστών στην χώρα μας (άνω του 1 εκ. το τελευταίο έτος), την ισχυρή παρουσία ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεων στη Ρουμανία που εισάγουν ελληνικό ελαιόλαδο και τρόφιμα, καθώς και στη μείωση του ποσοστού ΦΠΑ στα τρόφιμα από 24% σε 9% από 1.6.2015.

Η κατανάλωση ελαιολάδου στην Ρουμανία, όπως προαναφέρθηκε, αυξήθηκε κατά 33% την περίοδο 2013-2015, ενώ  ο κύκλος εργασιών έφθασε τα 207 εκατ. RON (47,045 εκατ. Ευρώ), που αποτελεί μικρό ποσοστό της κατανάλωσης φυτικών ελαίων, ήτοι 6 φορές λιγότερο από την κατανάλωση ηλιελαίου, αλλά με συνεχή αύξηση 25% περίπου τα τελευταία έτη, λόγω κυρίως και  της στροφής των Ρουμάνων καταναλωτών σε πιο υγιεινά  προϊόντα.

Σήμερα, η εγχώρια αγορά κυριαρχείται από ιταλικής προελεύσεως ελαιόλαδο. Πρόσφατα, οι ιταλικές εξαγωγικές εταιρείες ξεκίνησαν μια προσπάθεια κατάληψης μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς στη Ρουμανία, επιδιώκοντας την αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης ελαιολάδου κατά 21% ετησίως. Μεταξύ των εταιρειών διάθεσης ελαιολάδου προελεύσεως Ιταλίας συγκαταλέγονται οι εταιρείες “Costa d’ Οro” και “Pietro Coricelli”, που κατέχουν, σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor, το 16% και 14% αντίστοιχα της αξίας της εγχώριας κατανάλωσης.

Βάσει στοιχείων που δημοσιοποιήσε η εισαγωγική εταιρεία «Parmafood», η οποία αποτελεί τον μοναδικό εισαγωγέα-διανομέα της ιταλικής μάρκας «Pietro Coricelli», το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο ιταλικής προέλευσης κατέχει το 61% των εισαγωγών της χώρας,  ακολουθούμενο από το ισπανικής (17%) και το ελληνικής προέλευσης.

 

Πίνακας 3

Οι κυριότερες εταιρείες, που διακινούν ελαιόλαδο

 

Μάρκα Εταιρεία Χώρα προέλευσης Μερίδιο αγοράς
 

Costa d’ Oro

 

Costa d’ Oro srl

 

Ιταλία

 

16,3%

Pietro Coricelli Pietro Coricelli srl Ιταλία 13,9%
Monini Monini Spa Ιταλία 10,2%
Mazza Mazza Specialita Alimentari Ιταλία  7,8%
Terra Creta, Altis, Minerva, Gaia,  Spartans κλπ Emporio Egnatia, Ferfelis Elgeka, Melaz, Casa Mediterana, Unilever Hellas Ελλάδα 4,5%

 

Αναφορικά με το ελληνικό ελαιόλαδο, έντονη είναι η παρουσία του στην αλυσίδα λιανικής πώλησης τροφίμων MEGA IMAGE, η οποία συνεργάζεται με την ελληνική αλυσίδα ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ (ως θυγατρικές εταιρείες του ομίλου Delhaize). Η εν λόγω αλυσίδα σουπερμάρκετ διαθέτει ελαιόλαδα ίδιας ετικέτας, αλλά και ελληνικής επωνυμίας, ήτοι ΑLTIS, GAIA, MINERVA, TERRA CRETA, SPARTANS κ.λ.π, τα οποία διακινούνται και σε άλλες αλυσίδες (πχ CARREFOUR, LIDL).

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία των ετών 2013 και 2014, διαπιστώνεται αύξηση των εξαγωγών ελληνικού ελαιολάδου στη Ρουμανία κατά 18,83%. Συγκεκριμένα, το 2014 οι ελληνικές εξαγωγές ελαιολάδου έφθασαν τα  1.161.032 ευρώ, έναντι 981.071 ευρώ το 2013. Παράλληλα, και κατά το α’ εξάμηνο 2015 παρατηρείται μεγάλη αύξηση  των εξαγωγών μας σε ελαιόλαδο, φθάνοντας τα 852.832 ευρώ, έναντι μόλις 40.536 ευρώ  την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

 

Δίκτυα Διανομής

 

Για τα δίκτυα διανομής, υπάρχει παραπομπή σε προγενέστερη μελέτη του Γραφείου, η οποία είναι ανηρτημένη στη διαδικτυακή πύλη Agora (www.agora.mfa.gr/ro104)  και συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα:

http://www.agora.mfa.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=7&xcc=ro&mid=104

 

Συμπεράσματα

 

Βάσει των διαθέσιμων στατιστικών στοιχείων, παρατηρείται μία σημαντική αλλαγή στη νοοτροπία του Ρουμάνου καταναλωτή ως προς την χρήση ελαιολάδου, και δη εξαιρετικά παρθένου, στην καθημερινότητά του. Συνεπώς, διαφαίνονται μεγάλες προοπτικές διείσδυσης ελληνικών εταιρειών στη ρουμανική αγορά.

Προς τούτο, απαιτείται οργάνωση προωθητικών δράσεων του ελληνικού ελαιολάδου, το οποίο οι Ρουμάνοι, λόγω αυξημένης τουριστικής κίνησης στη χώρα μας, γνωρίζουν ήδη και το συνδυάζουν με την ελληνική σαλάτα. Έτσι, στην κατεύθυνση αυτή, μπορεί να πραγματοποιηθούν γευσιγνωσίες σε γνωστά εστιατόρια του Βουκουρεστίου και άλλων μεγάλων πόλεων της Ρουμανίας, εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση, ημερίδες προβολής του ελληνικού ελαιολάδου, συνεργασίες με σουπερμάρκετ και λοιπές δράσεις.

Σημαντικό στοιχείο, ωστόσο, που δεν πρέπει να παραγνωρίζεται από τους Έλληνες εξαγωγείς είναι το ζήτημα της σταθερότητας της τιμής. Οι συχνές αυξήσεις στην τιμή δυσχεραίνουν τη συνεργασία των εισαγωγέων με τα εγχώρια σουπερμάρκετ, με αποτέλεσμα την αισθητή μείωση των παραγγελιών, ακόμα και την πρόσκαιρη απομάκρυνση του προϊόντος από το ράφι.

 

Περισσότερα: http://www.paseges.gr/el/news/Ayxanetai-h-katanalwsh-elaioladoy-sthn-Roymania