Ειδήσεις
Home / Οικονομια / Economist: Σημαντικές παρεμβάσεις στο συνέδριο για την Αγροτική Ανάπτυξη

Economist: Σημαντικές παρεμβάσεις στο συνέδριο για την Αγροτική Ανάπτυξη

Την τυποποίηση και πιστοποίηση των προϊόντων, την ανταγωνιστικότητα των τιμών, τις εξαγωγές και εισαγωγές, την ασφαλή μεταφορά και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας ανέδειξε ως τις προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει σήμερα ο ελληνικός αγροτικός τομέας η υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Μακεδονίας-Θράκης) Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, μιλώντας στο 2ο συνέδριο του Economist για την Αγροτική Ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για την ανάγκη εκσυγχρονισμού του συστήματος.

Η ίδια μίλησε για επιβράδυνση της ελληνικής οικονομίας, «την οποία προκάλεσαν οι πολιτικές λιτότητας και η οποία έδρασε αρνητικά  στην ψυχολογία των επιχειρηματιών», ωστόσο, συμπλήρωσε ότι ο αγροτικός τομέας «δεν χτυπήθηκε τόσο πολύ όσο άλλοι τομείς της ελληνικής οικονομίας και η μείωση της προσφοράς σε άλλους εργασιακούς τομείς ώθησε αρκετούς νέους της χώρας μας να επιστρέψουν στον αγροτικό, φέρνοντας νέο αίμα και νέες ιδέες».

Σύμφωνα με την κ. Τσαρουχά, η κυβέρνηση «ενισχύει τις εκσυγχρονιστικές τάσεις, μέσα από εμπορικές και εκθεσιακές προσπάθειες που διοργανώνονται από τον εθνικό εκθεσιακό φορέα, τη Helexpo Α.Ε. και φέρνουν κοντά επιχειρήσεις και επαγγελματίες από όλο τον κόσμο».

 

RobertJan Sieben, Αναπληρωτής πρέσβης της Πρεσβείας της Ολλανδίας στην Αθήνα

Τα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής η οποία κατέστησε τον αγροδιατροφικό τομέα στην Ολλανδία έναν από τους τρεις βασικούς «χρηματοδότες» του εθνικού ΑΕΠ περιέγραψε στη σημερινή του ομιλία στο 2ο Συνέδριο Αγροτικής Ανάπτυξης του Economist στη Θεσσαλονίκη ο Ολλανδός αναπληρωτής Πρέσβης στην Αθήνα Robert-Jan Sieben.

Ο αγροδιατροφικός τομέας στην Ολλανδία παράγει 48 δις ευρώ προστιθέμενης αξίας, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 10% της ολλανδικής οικονομίας και απασχόλησης. Ο τομέας παρέχει εργασία και εισόδημα, άμεσα και έμμεσα, για περισσότερους από 660.000 ανθρώπους. Αντιστοιχεί άλλωστε στο 21% της συνολικής αξίας των ολλανδικών εξαγωγών. Το σύνολο των αγροτικών εξαγωγών της Ολλανδίας ανέρχεται σε 72,8 δις.

Ο κ. Sieben ανέδειξε τους κεντρικούς άξονες της ολλανδικής στρατηγικής, μεταξύ άλλων με την αρωγή συνολικά 75 εταιρειών, ως εξής:

  • «Κάνουμε περισσότερα με λιγότερα, αναπτύσσοντας βιώσιμα, καινοτόμα συστήματα παραγωγής τροφίμων».
  • «Διασφαλίζουμε υψηλότερη προστιθέμενη αξία, εισάγοντας καινοτομία στην υγεία, τη βιωσιμότητα, τη γεύση και την εξυπηρέτηση».
  • «Προωθούμε τη διεθνή ηγεσία, εξάγοντας προϊόντα και συνολικές ενσωματωμένες λύσεις».

Αναφερόμενος στην Ελλάδα, παρατήρησε ότι η παραγωγή έχει υποστεί πλήγμα από τα capital controls. Μίλησε ωστόσο για φυσικά πλεονεκτήματα, όπως και για μια καλή φήμη αγρο-προϊόντων, της χώρας και διέκρινε περαιτέρω μεγάλη δυναμική τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στις εξαγωγές του ελληνικού αγροτικού τομέα.

Ο ίδιος παρότρυνε τον δημόσιο, τον ιδιωτικό και τον επιστημονικό τομέα σε έναν «κοινό σκοπό» με έμφαση στην ποιότητα τροφίμων, στα προϊόντα μεγάλης κλίμακας όπου είναι δυνατό, και στον αγροτουρισμό. Παράλληλα, σημείωσε ότι «τα μεγέθη έχουν σημασία» και πως η αναδιανομή της γης μπορεί κάλλιστα να συνδεθεί με τον εκσυγχρονισμό της γεωργίας. Πρόσθεσε δε πως η ελληνική κυβέρνηση έχει αρχίσει να εργάζεται πάνω στην αναδιάρθρωση του εθνικού κτηματολογίου, προβαίνοντας σε ένα πρώτο βήμα εξορθολογισμού της χρήσης γης.

Ο κ. Sieben υπογράμμισε ότι η ολλανδική κυβέρνηση είναι ήδη διαθέσιμη για την παροχή βέλτιστων πρακτικών στον αγροδιατροφικό τομέα της Ελλάδας.

 

Ευάγγελος Αποστόλου, Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Τους στόχους του αναθεωρημένου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, κοινοτικής ενίσχυσης ύψους 4,7 δις και συνολικής επένδυσης 6 δις ευρώ, περιέγραψε στην ομιλία του κατά το 2ο Συνέδριο Αγροτικής Αναπτυξης του Economist στη Θεσσαλονίκη Ευάγγελος Αποστόλου, ο οποίος ανέλυσε τη στρατηγική της κυβέρνησης σε 6 άξονες:

  • βιωσιμότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, υπαρχουσών και προωθούμενων
  • ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας του αγρό-διατροφικού τομέα
  • αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού και της απασχόλησης
  • ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας
  • προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων
  • ενίσχυση του κοινωνικού ιστού στις αγροτικές περιοχές

Σχεδόν το 1/3 από τα κορυφαία 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα συνδέονται άμεσα με την αγροτική, πρωτογενή παραγωγή της Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνεται στους 5 πρώτους προμηθευτές αγροτικών προϊόντων σε 25 χώρες, με ποσοστά συμμετοχής στις εισαγωγές τους άνω του 80%. Η Ελλάδα είναι η χώρα παραγωγής για 102 προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης, και κατατάσσεται στην 5η θέση στην ΕΕ, όσον αφορά στον αριθμό των κατοχυρωμένων ονομασιών.

«Βασικό μας εργαλείο είναι η επιμονή στην ποιοτική γεωργία, στην παραγωγή υψηλής ποιότητας πιστοποιημένων αγροτικών προϊόντων, που παράγονται με μεθόδους φιλικές προς το περιβάλλον, και τα οικοσυστήματα και παρέχουν εγγυήσεις ασφάλειας στους καταναλωτές», ανέφερε ο κ. Αποστόλου, ο οποίος μίλησε για το τρίπτυχο:

  • «ασφάλεια του εισοδήματος των Ελλήνων αγροτών και όσων κατοίκων της περιφέρειας παράγουν αγροτικά προϊόντα»
  • «κάλυψη των διατροφικών αναγκών όσων ζουν και επισκέπτονται τη χώρα»
  • «αύξηση της ανταγωνιστικότητας των παραγόμενων προϊόντων, μέσω μιας προστιθέμενης αξίας»

Ο ίδιος περιέγραψε τις «ιδιαιτερότητες» του ελληνικού αγροτικού τομέα, όπως «η δυσκολία εξασφάλισης εγγυήσεων προς δανειοδότηση, οι υψηλές επισφάλειες, η δέσμευση παγίων σε υποθήκες, το κλείσιμο αγροτικής τράπεζας και η μεταφορά μη εξυπηρετούμενων δανείων στην κακή τράπεζα».

Από την άλλη πλευρά, σημείωσε ότι η κυβερνητική πολιτική περιλαμβάνει και καινοτόμους δράσεις, όπως η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών (125 εκ. € κοινοτικής συμμετοχής), η συνεργασία και δικτύωση στον αγροδιατροφικό τομέα, οι συμπράξεις καινοτομίας μέσω επιχειρησιακών ομάδων από αγρότες, ερευνητές, συμβούλους, επιχειρήσεις και άλλους φορείς (με κατανομή κοινοτικής συμμετοχής 95 εκ. €) και η μορφή κοινωνικής καινοτομίας που «ενισχύει και ενθαρρύνει τη σύσταση Ομάδων Παραγωγών με 100% κάλυψη των λειτουργικών δαπανών τους» (με κατανομή κοινοτικής συμμετοχής 27 εκ. €).

 

Μάρκος Μπόλαρης, Αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Πρωτοβουλίες σε 7 τομείς, μέσα από το νέο στρατηγικό πλαίσιο αγροτικής ανάπτυξης, ανέλυσε από το βήμα του Economist στη Θεσσαλονίκη ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάρκος Μπόλαρης. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στα αγροτικά επιμελητήρια (οργάνωση των αγροτών, των κτηνοτρόφων και όσων δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και το εμπόριο αγροτικών προϊόντων), στην ασφάλιση εργατών γης (ασφάλιση στον ΟΓΑ και την αμοιβή των εργατών γης όλων των μορφών αγροτικών επιχειρήσεων με εργόσημα υπέρ ΟΓΑ), στις εξαγωγές και την εξωστρέφεια (στοχευμένη προώθηση σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία), στην έρευνα και την καινοτομία (πρόκειται να ενισχυθεί από το νέο ΠΑΑ) και στον ενιαίο ελεγκτικό μηχανισμό (για την πώληση προϊόντων με τυποποιημένες διαδικασίες). Στάθηκε δε στον τουρισμό (συνέργειες μεταξύ αγροδιατροφικού τομέα και τουρισμού) και στις νέες καλλιέργειες (αρωματικά, αρτυματικά και φαρμακευτικά φυτά, σηροτροφία).

 

 

Τάσος Xανιώτης, διευθυντής Οικονομικών Αναλύσεων, Προοπτικών και Αξιολογήσεων της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

«Το 4% της ελληνικής οικονομίας θα πάρει περισσότερα απ’ ό,τι το υπόλοιπο 96% της ελληνικής οικονομίας», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του Economist στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής Οικονομικών Αναλύσεων, Προοπτικών και Αξιολογήσεων της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τάσος Χανιώτης, μιλώντας για 7ετές σταθερό δημοσιονομικό πλαίσιο στον αγροτικό τομέα. Παρατήρησε δε ότι η ευρύτερη στροφή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής προς το περιβάλλον δημιουργεί ευκαιρίες για την ελληνική γεωργία.

Ο ίδιος μίλησε για προοπτικές μέσα από μια σειρά διατροφικών τάσεων που ευνοούν την ποιότητα των γεωργικών προϊόντων προστιθέμενης αξίας και ανέδειξε τη σημασία του τρίπτυχου «έρευνα – καινοτομία – εφαρμογή» ως του νέου βασικού μέσου προώθησης της γεωργικής παραγωγής.

Περιγράφοντας το διεθνές περιβάλλον, ο κ. Χανιώτης στάθηκε στην επιβράδυνση του ποσοστού ανάπτυξης κυρίως στις μεγάλες αναπτυσσόμενες χώρες που έχει επιπτώσεις στο επίπεδο των τιμών των γεωργικών εμπορευμάτων. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι οι ευρωπαϊκές εξαγωγές έχουν αυξηθεί ακόμη και μετά το ρωσικό εμπάργκο.

 

 

Αθανάσιος Σαββάκης, Πρόεδρος Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ)

Μια στρατηγική ατζέντα για την ενίσχυση του αγροδιατροφικού τομέα στην Ελλάδα πρότεινε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος Αθανάσιος Σαββάκης, ο οποίος υπογράμμισε ότι καταγράφεται διεθνής αυξανόμενη ζήτηση για αντίστοιχα προϊόντα.

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σαββάκης πρότεινε να τεθεί σε προτεραιότητα μια σειρά προϊόντων, μεταξύ των οποίων τα κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα οινοπνευματώδη ποτά. Ο ίδιος εισηγήθηκε την ανάδειξη προϊόντων για ειδικές ομάδες καταναλωτών (τρόφιμα για νεφροπαθείς, για διαβητικούς, για εγκύους και για ηλικιωμένους), καθώς και την αναβάθμιση της ποιότητας μέσα από πρακτικές όπως η συμβολαιοποιημένη γεωργία και η γεωργία ακριβείας.

Παρότρυνε δε για τη διεθνή προβολή μεταποιημένων γεωργικών προϊόντων, όπως και για τη δημιουργία τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων. Παράλληλα, στάθηκε στην ανάγκη συνεργασιών για τη μείωση του κόστους συσκευασίας, όπως και την ανάπτυξη νέας γενιάς συσκευασιών με στόχο την επιμήκυνση του χρόνου ζωής των μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων.

 

Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Pelopac

Υπέρ μιας «σημαντικής αύξησης της παρουσίας των ελληνικών τροφίμων στις διεθνείς δύσκολες, αλλά πλούσιες αγορές, όπως αυτή των ΗΠΑ» τάχθηκε κατά την ομιλία του στο συνέδριο Αγροτικής Ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη ο διευθύνων σύμβουλος της Pelopac Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, ο οποίος μίλησε για αναξιοποίητες ευκαιρίες.

«Σε μία αγορά (σ.σ. ΗΠΑ) που το 2009 υπολογιζόταν σε αξία στα 582 δις $ (σε τιμές παραγωγής), οι ελληνικές εξαγωγές  ήταν μόλις  174 εκ $, δηλαδή στο πολύ φτωχό ποσοστό του 0,03%.  Το αντίστοιχο μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών σε μία πιο κοντινή αγορά, στη Μεγάλη Βρετανία για το 2010 είναι 0,1% (165εκ€ εξαγωγές σε μία αγορά που υπολογίζεται στα 176 δις €)», επισήμανε ο κ. Κωνσταντινίδης.

Ο ίδιος ανέδειξε τάσεις οι οποίες κατά τη γνώμη του προσφέρουν δυνατότητες για τα ελληνικά τρόφιμα:

  • Προτιμήσεις για «Τα «Φαγητά του Κόσμου» (Ethnic Foods) και ειδικά τα Μεσογειακά»
  • Δυνατότητα κατανάλωσης προϊόντων για τα οποία ο καταναλωτής «Αισθάνεται Καλά»
  • Ζήτηση για ««Καθαρά» τρόφιμα
  • Πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης του snacking

«Οι καταναλωτές αναφέρουν ότι θέλουν μεν να δοκιμάζουν καινούριες γεύσεις, αλλά φροντίζουν να αγοράζουν προϊόντα για τα οποία αισθάνονται καλά. Δηλαδή φυσικά προϊόντα χωρίς συντηρητικά και σύνθερα πρόσθετα (69%), βιολογικά (65%), τοπικά (45%), φιλικά στο περιβάλλον και non GMO (38%) κ.ά.», επισήμανε ο κ. Κωνσταντινίδης.

 

Βελισσάριος Δότσης, Διευθύνων Σύμβουλος, Enterprise Greece

«Παρά το γεγονός ότι το προηγούμενο έτος καταγράφηκε μία μικρή πτώση, οι εξαγωγές μας παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, σε όγκο και αξία.  Αξίζει να αναφερθεί ότι στο επτάμηνο του 2015 οι εξαγωγές παρουσιάζουν μια αύξηση 12,3% (1.16 δις ευρώ) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2014 (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών)», υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος του Enterprise Greece Βελισσάριος Δότσης, μιλώντας στο 2ο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη για την Αγροτική Ανάπτυξη.

Ο κ. Δότσης εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο αγροτοδιατροφικός τομέας διαθέτει τεράστια αναπτυξιακή δυναμική και αποτελεί βασικό πυλώνα του νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας που οφείλει να έχει ως επίκεντρό του τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

«Σήμερα, ο Οργανισμός μας διαθέτει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο με πάνω από 400 επενδυτικά έργα που αναζητούν στρατηγικές συνεργασίες ή χρηματοδότηση – μεταξύ αυτών και έργα από τον  αγροτοδιατροφικό τομέα – τα οποία και προωθεί συστηματικά στη διεθνή επενδυτική κοινότητα προκειμένου να επιτευχθούν κατάλληλες επιχειρηματικές συνεργασίες για την υλοποίησή τους», σημείωσε ο κ. Δότσης, προσθέτοντας ότι «ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα έχουν επιδείξει επιχειρήσεις αλλά και επενδυτικοί όμιλοι από βόρεια Αμερική, Κίνα, Ρωσία, αραβικές χώρες και βόρεια Ευρώπη, οι οποίοι επιθυμούν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά ως στρατηγικοί επενδυτές σε ελληνικές επιχειρήσεις».

Όπως είπε, το ενδιαφέρον τους εστιάζεται επίσης τόσο στον τομέα των εξαγορών, όσο και στην ανάπτυξη νέων επενδύσεων Greenfield. Στο πλαίσιο αυτό, έφερε ως παραδείγματα την «είσοδο του ηγετικού αραβικού ομίλου στον τομέα της γεωργίας Al Dahra στους  Μύλους Λούλη εντός του 2013 και τη συγχώνευση των εταιρειών Μύθος Ζυθοποιία και Ολυμπιακή Ζυθοποιία το 2014, ουσιαστική ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα από τον Όμιλο Carlsberg με πλάνο επενδύσεων άνω των 50 εκατ. ευρώ την πενταετία 2015-2019».

 

 

Δημήτρης Καραβασίλης, Μέλος του Δ.Σ., Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος

Στο διάστημα 2005-2014 οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 31,6% σε αξία, το εμπορικό έλλειμμα από το 2008 (ιστορικό χαμηλό 2005-2014) μέχρι το 2014 βελτιώθηκε κατά 54,4% και η Ελλάδα κατατάσσεται 11η στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων της Ευρωζώνης, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία παρέθεσε σε ομιλία του στο 2ο συνέδριο Αγροτικής Ανάπτυξης του Economist στη Θεσσαλονίκη το μέλος Δ.Σ. του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) Δημήτρης Καραβασίλης, ο οποίος υπογράμμισε ότι οι αγορές της ΕΕ αποτελούν τον βασικό προορισμό των ελληνικών αγροτικών προϊόντων με 68,7% και ακολουθούν τρίτες χώρες με 31,3%.

Οι ελληνικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων αφορούν κατά σειρά, κυρίως, σε παρασκευασμένες ελιές, βαμβάκι, φέτα, παρθένο ελαιόλαδο, παρασκευασμένα ροδάκινα, τσιγάρα, τσιπούρες νωπές, λαβράκια νωπά, σταφύλια νωπά και καπνά sun cured.

Τα προβλήματα του κλάδου, όπως τα διατύπωσε ο κ. Καραβασίλης, έχουν ως εξής:

  • Μικρός κλήρος και πολυτεμαχισμένος
  • Νοοτροπία – αδυναμία συνεταιρισμών να οργανωθούν και να εκσυγχρονιστούν, αναπτύσσοντας συνέργειες
  • Ενσωμάτωση έρευνας – τεχνολογίας – καινοτομίας στην παραγωγική διαδικασία
  • Ελλιπής ενημέρωση
  • Απουσία ολοκληρωμένης εξαγωγικής στρατηγικής. Σήμερα τα ελληνικά προϊόντα αδυνατούν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των ξένων αγορών και να αντεπεξέλθουν στον διεθνή ανταγωνισμό.

 

Κώστας Σταμούλης, διευθυντής και επικεφαλής του στρατηγικού προγράμματος για ασφάλεια τροφίμων και διατροφή του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) των Ηνωμένων Εθνών

Η διασφάλιση της ασφάλειας τροφίμων και η μετάφραση αυτής σε υγιή διατροφή μέσα σε ένα βιώσιμο περιβάλλον συνιστά τη μεγάλη πρόκληση για την παγκόσμια παραγωγή, όπως την περιέγραψε κατά την ομιλία του στο 2ο συνέδριο Αγροτικής Ανάπτυξης του Economist στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής και επικεφαλής του στρατηγικού προγράμματος για ασφάλεια τροφίμων και διατροφή του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) των Ηνωμένων Εθνών Κώστας Σταμούλης.

Ο κ. Σταμούλης παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία σήμερα περισσότεροι από 795 εκατ. άνθρωποι υποφέρουν από χρόνια πείνα. Στον αντίποδα, περίπου 1,9 δις άνθρωποι είναι υπέρβαροι, 600 εκατ. εκ των οποίων είναι παχύσαρκοι.

 

Ευάγγελος Γεροβασιλείου, Ιδιοκτήτης, Κτήμα Γεροβασιλείου

«Στη χώρα μας ο μέσος όρος τιμών για τα απλά σταφύλια είναι περίπου 0,20€/kg ενώ για τα σταφύλια ΠΟΠ 0,30€/kg (τελευταία τετραετία). Επίσης, οι τιμές των σταφυλιών στην Ισπανία όπως κατατέθηκαν στον OIV κυμαίνονται από 0,13-0,42€/kg. Επομένως, το πρόβλημα στην Ελλάδα εντοπίζεται στον μικρό κλήρο», διαπίστωσε μιλώντας στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη ο Ευάγγελος Γεροβασιλείου, ιδιοκτήτης του Κτήματος Γεροβασιλείου, προτρέποντας για πολιτικές που αφορούν τις χρήσεις γης, τη μεγέθυνση του κλήρου, καθώς και πολιτικές νέων φυτεύσεων και ενίσχυσης των μικρών αμπελώνων των ορεινών μειονεκτικών και νησιωτικών περιοχών.

Ο ίδιος ανέλυσε ως εξής τα κριτήρια ανταγωνιστικότητας για κάθε αμπελουργική χώρα:

  1. Μέγεθος και δυναμική αμπελώνα
  2. Εδαφοκλιματικό περιβάλλον
  3. Ικανότητα επιχειρήσεων να κερδίζουν τις αγορές
  4. Βαθμός οργάνωσης αμπελοοινικού τομέα
  5. Μακρο-οικονομικό περιβάλλον

«Για την Ελλάδα είναι σαφές ότι το κριτήριο 5 είναι στο χειρότερο δυνατό σημείο, το 4 σχεδόν ανύπαρκτο, αφού δεν έχουμε ούτε έναν θεσμό σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο, το 3 αρκετά περιορισμένο μέχρι τώρα, το 1 προβληματικό όπως το είδαμε, ενώ έχουμε κάποια πλεονεκτήματα στο κριτήριο 2. Οι θετικές ευκαιρίες που μπορεί να αξιοποιήσει ο τομέας έχουν κυρίως να κάνουν με το κριτήριο 2, δηλαδή το εδαφο-κλιματικό περιβάλλον», παρατήρησε μεταξύ άλλων.

Σύμφωνα με τον κ. Γεροβασιλείου, ο ελληνικός αμπελώνας σταφυλιών προς οινοποίηση καταγράφεται το 1961 ως 1.338.000 στρέμματα, το 1980 ως 1.013.000 στρέμματα, και σήμερα 690.000 στρέμματα. «Δηλαδή, ο ελληνικός αμπελώνας έχει μείνει μισός τα τελευταία 50 χρόνια. Είναι κρίσιμο επομένως θέμα αν θα μπορέσουμε να κρατήσουμε αυτή την ελάχιστη αμπελοκαλλιέργεια ή αν σε λίγα χρόνια το καθημερινό μας κρασί θα είναι εισαγόμενο».

 

Νίκος Zέρβας, Οικονομικός Διευθυντής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Στα οφέλη του προγράμματος συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού, το οποίο «δημιουργεί ένα πλαίσιο σταθερότητας», αναφέρθηκε από το βήμα του συνεδρίου του Economist στη Θεσσαλονίκη ο οικονομικός διευθυντής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Νίκος Ζέρβας.

Στο πλαίσιο αυτό μίλησε μεταξύ άλλων για εγγυημένη απορρόφηση όλης της παραγωγής, εγγυημένη τιμή αγοράς «η οποία είναι γνωστή από την υπογραφή των συμβολαίων», άμεση πληρωμή με την παραλαβή του κριθαριού και πίστωση για την αγορά των σπόρων.

Στάθηκε δε στους Πειραματικούς Αγρούς, όπου έχουν δοκιμαστεί συνολικά 43 ποικιλίες, από τις οποίες οι 15 έχουν μπει στην παραγωγή.

«Έχουμε καταφέρει την πλήρη κάλυψη των παραγωγικών αναγκών μας με 100% ελληνικό κριθάρι, το οποίο χρησιμοποιούμε στα τρία ζυθοποιεία και τα δύο βυνοποιεία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ο κ. Ζέρβας προέκρινε τις έννοιες απασχόληση, αξιοπιστία, τεχνογνωσία, ποιότητα και ασφάλεια.