Aδυναμία παραλαβής εισαγωγών και παράδοσης εξαγωγών, άμεσος κίνδυνος αλλοίωσης ή καταστροφής των ευπαθών φορτίων, ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης και πρώτων υλών, είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση του ΕΒΕΠ.
Όπως αναφέρεται:
Από τη Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2015, οπότε και εφαρμόστηκε η τραπεζική αργία και ο περιορισμός στη διακίνηση κεφαλαίων, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς βρίσκεται σε καθημερινή, ανοικτή επικοινωνία με τις επιχειρήσεις- μέλη του για την καταγραφή των τεράστιων προβλημάτων, που έχουν δημιουργηθεί από τα capital controls, στην κατ´ ελάχιστον εύρυθμη λειτουργία τους και κυρίως στην εισαγωγική και εξαγωγική τους δραστηριότητα, αναφέρεται σε ανακοίνωση.
Με επιστολές του προς το νέο Υπουργό Οικονομικών, κ. Ε. Τσακαλώτο, το Διοικητή της Τραπέζης Ελλάδος, κ. Γ. Στουρνάρα, τον αναπλ. Υπουργό Οικονομικών, κ. Δ. Μάρδα, και τη Γενική Διευθύντρια Τελωνείων και Ε.Φ.Κ., κα Ε. Γιαλούρη, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Β. Κορκίδης, κατέθεσε μία σειρά προτάσεων, οι οποίες εάν εφαρμοστούν αναμένεται, να επιφέρουν μια μερική εξομάλυνση της κατάστασης, χωρίς να δημιουργούν δημοσιονομικά προβλήματα στο κράτος, αλλά και διαχειριστικά θέματα στα τελωνεία.
Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, συνοπτικά έχουν, ως εξής: αδυναμία παραλαβής εισαγωγών και παράδοσης εξαγωγών, άμεσος κίνδυνος αλλοίωσης ή καταστροφής των ευπαθών φορτίων, ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης και πρώτων υλών.
Επίσης, υπάρχει απόλυτη αδυναμία εκτέλεσης εμβασμάτων πληρωμής σε προμηθευτές του εξωτερικού εμπορίου, της βιομηχανίας και της ναυτιλίας, αδυναμία πληρωμής λογαριασμών προς τρίτους, αυξανόμενη διστακτικότητα πελατών του εξωτερικού να εμβάσουν χρήματα σε ελληνικούς λογαριασμούς.
Παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις και γραφειοκρατικά εμπόδια για προκαταβολή ή εξόφληση της αξίας των εισαγωγών, λόγω της απαιτούμενης έγκρισης από την αρμόδια Επιτροπή του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, μέσω της συνεργαζόμενης Τράπεζας, όπου μέχρι στιγμής δεν έχουν εγκριθεί παρά μόνο ελάχιστες αιτήσεις εισαγωγών Α’ και Β΄ υλών από το εξωτερικό (εντός και εκτός Ε.Ε.) και σε πολλές περιπτώσεις, ακυρώσεις από την πλευρά των προμηθευτών, λόγω έλλειψης ρευστότητας, αδυναμίας κατάθεσης και πίστωσης επιταγών, διαδικασίας “factoring”, αλλά και έκδοσης εγγυητικών.
Οι προμηθευτές του εξωτερικού έχουν ήδη αρχίσει να κινούνται προς δυσμενέστερους όρους συναλλαγών, ζητώντας μετρητά ή εμβάσματα από τράπεζες του εξωτερικού, αφού η 100% προπληρωμή μέσω ελληνικών τραπεζών δεν είναι πλέον εφικτή, τονίζει το ΕΒΕΠ.
Μικρές και μεγάλες μέχρι πρότινος φερέγγυες ελληνικές επιχειρήσεις, έχουν εγκλωβιστεί στην αδυναμία εμβασμάτων σε προμηθευτές στο εξωτερικό για τις παραγγελίες τους. Στον ευαίσθητο κλάδο της ναυτιλίας και του εφοδιασμού πλοίων, με τροφοεφόδια και ανταλλακτικά, δεν επιτρέπονται οι απαραίτητες κινήσεις ναυτιλιακών λογαριασμών, είτε σε ευρώ, είτε σε δολάρια. Τέλος, αυξημένο κόστος, δημιουργείται λόγω των επιπλέον εξόδων παραμονής των 5.000 containers, που δεν έχουν εκτελωνισθεί.
Εν´ ολίγοις, η ζημιά που έχει προκληθεί είναι τεράστια, καθώς οι επιχειρήσεις αδυνατούν να λειτουργήσουν στοιχειωδώς, να αγοράσουν πρώτες ύλες από το εξωτερικό για την παραγωγή τους και να εξάγουν τα προϊόντα τους, ενώ έχει ήδη κλονιστεί η εμπορική πίστη, καθώς οι ξένοι τερματίζουν τις χρόνιες συνεργασίες τους με αξιόπιστες ελληνικές επιχειρήσεις και σημειώνεται μεγάλη πτώση του τζίρου, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
Όσον αφορά στα μέτρα προσωρινής διευκόλυνσης, από το Ε.Β.Ε.Π., μεταξύ άλλων, προτείνονται: η επίσπευση των διαδικασιών, ώστε οι εισαγωγείς, να μπορέσουν, μέσω e-banking, να πληρώσουν τους προμηθευτές τους στο εξωτερικό, δίνοντας προτεραιότητα στη μεταφορά ευπαθών φορτίων, όπως τρόφιμα, είδη πρώτης ανάγκης και φάρμακα, λαμβάνοντας όμως ειδική μέριμνα και για τα υπόλοιπα προϊόντα, που έχουν φθάσει ήδη στο λιμάνι του Πειραιά ή που πρόκειται, να φθάσουν τις επόμενες μέρες.
Επειδή οι υποδομές της υπάρχουσας, μοναδικής Επιτροπής είναι περιορισμένες, προτάθηκε η δημιουργία ανάλογης ειδικής Επιτροπής, με έδρα της σε κάθε Τράπεζα, που πραγματοποιεί αντίστοιχες επιχειρηματικές συναλλαγές, η οποία θα επεξεργάζεται τα σχετικά αιτήματα και θα μπορεί να αποφαίνεται άμεσα για την αναγκαιότητα μερικώς ή ολικώς της διεκπεραίωσής τους. Επιπροσθέτως, ζητήθηκε να εξετασθεί η δυνατότητα ενεργοποίησης του αυτόματου μηχανισμού “Target 2”, για “web banking”, όσον αφορά εμβάσματα εξωτερικού από εισαγωγικές εμπορικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις διεθνών μεταφορών, έστω και με το χαμηλό όριο των 12.500 ευρώ. Ειδική μέριμνα πρέπει να υπάρξει -πλέον των τροφίμων – και για τις επιχειρήσεις του Πειραιά σε πρώτες ύλες της Bιομηχανίας, της Μεταποίησης και Nαυπηγοεπισκευής, καθώς και στα απαραίτητα εφόδια και ανταλλακτικά πλοίων.
Αναφορικά με τις τελωνειακές διαδικασίες προτάθηκαν από το Ε.Β.Ε.Π. ο συμψηφισμός του Ε.Φ.Κ. και του Φ.Π.Α. που βεβαιώνεται από τα τελωνεία, με τον πιστωτικό Φ.Π.Α., που έχει βεβαιωθεί από την αρμόδια ΔΟΥ. Η δυνατότητα κατάθεσης ΔΕΦΚ, πριν από την 25η του επόμενου μήνα, αλλά και η αποδοχή από το τελωνείο επιταγών τρίτων προσώπων για πληρωμή φορολογικών επιβαρύνσεων και τέλος η δυνατότητα αναβολής κατά ένα μήνα, της καταβολής στα Τελωνεία του Ε.Φ.Κ. και Φ.Π.Α.
Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά:
“…Πρέπει να γίνει κατανοητό, πως ο επιχειρηματικός κόσμος υπό τις παρούσες ασφυκτικές συνθήκες δεν μπορεί να αντιδράσει και ως εκ τούτου η καταστροφική εμπειρία, τόσο της προηγούμενης, όσο και της τρέχουσας εβδομάδος πρέπει να λάβει σύντομα τέλος. Πολύ φοβάμαι πως, μετά το “bank run” θα βρεθούμε αντιμέτωποι με το “business run”. Ας ελπίσουμε ότι, οι “πατέντες” που σκεφτόμαστε καθημερινά για να λειτουργούμε σε μια “virtual” οικονομία, θα τελειώσουν τη Δευτέρα που θα ανοίξουμε τις επιχειρήσεις μας…”.