Τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανέμπορων σε παγκόσμιο επίπεδο έφτασαν τα 4,4 τρισ. δολάρια το οικονομικό έτος 2013 (από τον Ιούνιο 2013 έως τον Ιούνιο 2014), ενώ ο μέσος όρος των εσόδων ανά λιανέμπορο υπερέβη τα 17,4 δισ. δολάρια όπως προκύπτει από τη νέα έκθεση της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), με τίτλο Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2015 (2015 Global Powers of Retailing – Embracing Innovation).
Η έκθεση αυτή πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη STORES Media. Στόχος της έκθεσης είναι να εντοπίσει τις 250 μεγαλύτερες εταιρίες λιανικού εμπορίου παγκοσμίως, να εξετάσει τις καινοτόμες τάσεις του κλάδου, τις προβλέψεις για το 2015, καθώς και τις στρατηγικές που ακολουθούν οι λιανέμποροι προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις αλλαγές που έχουν αντίκτυπο στον κλάδο.
Οι 250 μεγαλύτεροι λιανέμποροι παγκοσμίως αναλύονται με βάση τα οικονομικά τους αποτελέσματα, τη γεωγραφική περιοχή, τον τομέα των προϊόντων τους και τη δραστηριότητα τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η αύξηση των εσόδων για τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους, η οποία άρχισε να μειώνεται το 2011, συνέχισε να επιβραδύνεται και το 2013. Σύμφωνα με την έκθεση, τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανέμπορων αυξήθηκαν κατά 4,1% το 2013 (σταθμισμένα με τις πωλήσεις και προσαρμοσμένα για τις μεταβολές των συναλλαγματικών ισοτιμιών), έπειτα από μια αύξηση ύψους 4,9% το 2012. Ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης συνέχισε να φθίνει, περίπου 80% των κορυφαίων 250 λιανέμπορων (199 εταιρίες) κατέγραψαν αύξηση στα έσοδα τους από το λιανεμπόριο το οικονομικό έτος 2013.
Κορυφαίες τάσεις του λιανεμπορίου για το 2015:
• Ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο – Ο διεθνής τουρισμός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται παραπάνω από τις προσδοκίες παρά τις συνεχόμενες γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις παγκοσμίως. Οι διευρυνόμενες μεσαίες τάξεις των αναπτυσσόμενων οικονομιών ταξιδεύουν σε διάφορες πρωτεύουσες, ενισχύοντας τις λιανικές πωλήσεις. Για παράδειγμα, πάνω από το μισό των €16 δισ. του κλάδου πολυτελείας στη Γαλλία, εξαρτάται από τους τουρίστες . Το 2015, οι λιανέμποροι αναμένεται να εξυπηρετούν ολοένα και περισσότερους ταξιδιώτες «που ξοδεύουν πολλά», ιδιαιτέρως τουρίστες των αναδυόμενων οικονομιών για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη τους.
• Λιανικό εμπόριο μέσω κινητών – Το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται επιθετικά. Το 65% του παγκόσμιου πληθυσμού θα χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο μέχρι το 2015, ενώ υπολογίζεται ότι το 83% της χρήσης του διαδικτύου θα πραγματοποιείται μέσω κινητών συσκευών . Οι λιανέμποροι θα πρέπει να ανταποκριθούν προσφέροντας δωρεάν Wi-Fi στα καταστήματά τους και φιλικές για κινητά, ιστοσελίδες λιανεμπορίου προσαρμοσμένες στα διαφορετικά είδη συσκευών. Το απόρρητο και η ασφάλεια καθίστανται όλο και πιο σημαντικά, καθώς η διαφάνεια και η προστασία των πληροφοριών των πελατών θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών, αφού το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών γίνεται ο κανόνας.
• Η εμπειρία του λιανικού εμπορίου – Το λιανικό εμπόριο πλέον δεν αφορά μόνο το προϊόν, αλλά και την εμπειρία αγοράς. Οι λιανέμποροι θα συνεχίσουν να εξερευνούν καινοτόμους τρόπους για τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών μέσω εκστρατειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φεστιβάλ, επιδείξεων μόδας και διαδραστικών οθονών.
• Καινοτόμο λιανικό εμπόριο – Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου θα συνεχίσει να επηρεάζεται από τις νέες τεχνολογίες και τον καινοτόμο ανταγωνισμό. Περισσότεροι λιανέμποροι είναι πιθανό να υιοθετήσουν καινοτόμες πρακτικές, να επωφεληθούν της τεχνολογίας και να την αξιοποιήσουν δημιουργικά.
Ο κ. Δημήτρης Κουτσόπουλος, CEO και Consumer Business Leader της Deloitte Ελλάδος σχολίασε: «Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου διανύει μια σημαντική περίοδο αλλαγής. Η ταχύτητα της καινοτομίας και οι συνεχείς επιρροές που γίνονται αισθητές σε ολόκληρο τον κλάδο θα συνεχιστούν, καθώς οι απαιτήσεις των πελατών ολοένα και αυξάνονται. Προκειμένου να επιτύχουν σε αυτό το περιβάλλον, οι λιανέμποροι θα πρέπει να ανταποκρίνονται γρήγορα στις απειλές και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά διασφαλίζοντας ότι μπορούν να εφαρμόσουν ταχύτατα τις δικές τους καινοτομίες. Αυτό θα απαιτήσει μια συνδυαστική στρατηγική, ικανότητες, και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, με γνώμονα πάντα τις τάσεις που ανακύπτουν από τα δεδομένα της αγοράς».