Αύξηση των εσόδων σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση κατά 3,4% για το πρώτο εξάμηνο του 2019, με την επίδραση στη συγκριτική βάση της ιδιαίτερα μεγάλης αύξησης που είχε σημειωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2018, ανακοίνωσε η Coca Cola HBC.
Τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις διμορφώθηκαν σε 1.090,4 εκατ. ευρώ και τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη σε 222,8 εκατ. ευρώ (+0,5%).
Σύμφωνα με την εταιρεία, οι ασυνήθιστα υγρές και ψυχρές καιρικές συνθήκες στο δεύτερο τρίμηνο επηρέασαν αρνητικά την αύξηση των εσόδων σε όλους τους τομείς δραστηριότητας. Οι υψηλότερες θερμοκρασίες το δεύτερο μισό του Ιουνίου οδήγησαν σε καλύτερες επιδόσεις.
- Τα έσοδα ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, αυξήθηκαν κατά 1,2% το πρώτο εξάμηνο, παρουσίασαν βελτίωση το δεύτερο τρίμηνο, κυρίως στην Ευρώπη, με τη θετική συμβολή της αύξησης των τιμών και του ευνοϊκού μείγματος κατηγορίας και συσκευασίας.
- Αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 2,2% στο πρώτο εξάμηνο, με αύξηση 2,4% στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών.
- Ο όγκος πωλήσεων στις αναπτυγμένες αγορές αυξήθηκε κατά 0,4% με την Ιταλία να σημειώνει ενθαρρυντικά θετικές επιδόσεις.
- Οι όγκοι πωλήσεων στις αναπτυσσόμενες αγορές αυξήθηκαν κατά 1,4% παρά την ισχυρή αύξηση το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
- Οι όγκοι πωλήσεων στις αναδυόμενες αγορές αυξήθηκαν κατά 3,4% με συνέχιση της ισχυρής αύξησης στη Νιγηρία.
- Η καινοτομία προϊόντων συνέβαλε στην αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες.
- Η αύξηση των εσόδων σε συνδυασμό με την επίδραση στη συγκριτική βάση των επενδύσεων στο FIFA World Cup είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των συγκρίσιμων λειτουργικών εξόδων ως ποσοστό των καθαρών εσόδων από πωλήσεις κατά 50 μονάδες βάσης.
- Το περιθώριο συγκρίσιμων λειτουργικών κερδών αυξήθηκε κατά 10 μονάδες βάσης, στο 9,7%, ενώ τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 4,7%.
- Τα συγκρίσιμα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα €0,612 καταγράφοντας αύξηση 1,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ τα βασικά κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα €0,536, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 9,2%.
Ο κ. Zoran Bogdanovic, Διευθύνων Σύμβουλος της Coca-Cola HBC AG, σχολίασε:
«Είμαστε ικανοποιημένοι από το ισχυρό πρώτο εξάμηνο του έτους, δεδομένου του συνδυασμού της υψηλής συγκριτικής βάσης και των ασυνήθιστα υγρών και ψυχρών καιρικών συνθηκών. Πετύχαμε αύξηση των εσόδων και του όγκου πωλήσεων και στους τρεις τομείς δραστηριότητας με παράλληλη περαιτέρω βελτίωση των συγκρίσιμων περιθωρίων κέρδους. Οι πρωτοβουλίες διαχείρισης της αύξησης των εσόδων και η καινοτομία συνεχίζουν να αποφέρουν καλά αποτελέσματα, με την καινοτομία να οδηγεί σε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες στο πρώτο εξάμηνο. Αυξάνουμε τα έσοδα σε κάποιες από τις πιο σημαντικές κατηγορίες προϊόντων μας, περιλαμβανομένων των ανθρακούχων αναψυκτικών, των εμφιαλωμένων νερών και των ποτών ενέργειας και προχωράμε με την κυκλοφορία του Costa Coffee σε 10 από τις αγορές μας το 2020. Πραγματοποιήσαμε ικανοποιητική πρόοδο στην περίοδο σχετικά με τις πρωτοβουλίες συσκευασίας μας με τρία από τα σήματά μας στην κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών να συσκευάζονται πλέον με 100% ανακυκλωμένη ρητίνη. Με το βλέμμα στο μέλλον, αναμένουμε αύξηση των εσόδων σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση στα πλαίσια του εύρους 5-6%, σημειώνοντας μία ακόμη χρονιά βελτίωσης των περιθωρίων κέρδους».
Περαιτέρω, ο όγκος πωλήσεων στις αναπτυγμένες αγορές αυξήθηκε κατά 0,4%, με την Ιταλία, την Ιρλανδία και την Ελλάδα (χαμηλά μονοψήφιο ποσοστό) να καταγράφουν αύξηση, ενώ οι όγκοι πωλήσεων σε Αυστρία και Ελβετία υποχώρησαν.
Στις αναπτυσσόμενες αγορές σημειώθηκε αύξηση 1,4% παρά την υψηλή συγκριτική βάση το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, με όλες τις χώρες του τομέα να σημειώνουν άνοδο του όγκου πωλήσεων, εκτός από την Τσεχική Δημοκρατία και την Κροατία. Οι αναδυόμενες αγορές σημείωσαν αύξηση 3,4% υποστηριζόμενες από την καλή δυναμική και την ισχυρή αύξηση του όγκου πωλήσεων στη Νιγηρία, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν συγκρατημένος στη Ρωσία και στον υπόλοιπο τομέα λόγω των κακών καιρικών συνθηκών και της επίδρασης στη συγκριτική βάση του FIFA World Cup.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2019, η εταιρία πούλησε 49 εκατομμύρια κιβώτια καινοτόμων προϊόντων, γεύσεων και συσκευασιών ενώ το 4,5% της αύξησης του όγκου πωλήσεών προήλθε από τις νέες κυκλοφορίες προϊόντων. Ειδικότερα στο α’ αξάμηνο η εταιρία λάνσαρε την Coca-Cola Energy στην Ουγγαρία, την Ιρλανδία και τη Ρουμανία και την Coca-Cola Plus Coffee σε έξι αγορές περιλαμβανομένης της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Τσεχικής Δημοκρατίας. Σημειώνεται ότι πρόσφατα η εταιρεία ανακοίνωσε την την κυκλοφορία του Costa Coffee σε μια σειρά συσκευασιών, ξεκινώντας αρχικά με 10 αγορές το 2020 και με στόχο να επεκταθεί σε όλες την επόμενη τριετία.
Πέραν των παραπάνω, στους πρώτους έξι μήνες του έτους, ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών αυξήθηκε κατά 2,4%. Οι πωλήσεις προϊόντων με χαμηλές και μηδενικές θερμίδες στην κατηγορία αυξήθηκαν κατά 36%, κερδίζοντας δυναμική σε σχέση με το ρυθμό ανόδου της τάξης του 18,8% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Οι πωλήσεις προϊόντων με το σήμα Coke διατηρούν την ισχυρή δυναμική τους, με αύξηση του όγκου κατά 4,5%, ενισχυόμενη από την άνοδο κατά 34,6% της Coke Zero. Οι όγκοι πωλήσεων των σημάτων Fanta και Sprite κατέγραψαν πτώση, ωστόσο, καταγράφηκε ισχυρή αύξηση του όγκου πωλήσεων στα προϊόντα μηδενικών θερμίδων αμφότερων των σημάτων, με τους όγκους πωλήσεων της Fanta Zero σχεδόν να διπλασιάζονται και τους όγκους πωλήσεων της Sprite Zero να υπερτετραπλασιάζονται.
Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία των ποτών ενέργειας αυξήθηκε επίσης κατά 28,1%, με ισχυρές επιδόσεις από τα προϊόντα Monster και Burn που σημείωσαν αύξηση οργανικών εσόδων 38,8% και 12,3% αντίστοιχα. Η κατηγορία αυτή έχει ωφεληθεί από την κυκλοφορία νέων γεύσεων όπως το Monster Mango Loco. Επίσης, η εταιρία ποντάρει στις δύο πρόσφατες κυκλοφορίες σημάτων στην κατηγορία, δηλαδή την Coke Energy –που εκτιμά ότι θα αποτελέσει ένα ισχυρό σήμα ώστε να εισέλθει στο premium κομμάτι της αγοράς, ενώ με το Predator, σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες στο κομμάτι της αγοράς με τα προϊόντα σε προσιτές τιμές.
Σε ότι αφορά την κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,2%. Οι πωλήσεις σημείωσαν ταχύτερη ανάπτυξη στις αναδυόμενες αγορές, λόγω της Νιγηρίας. Στις αναπτυσσόμενες αγορές, οι όγκοι πωλήσεων στην κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών παρέμειναν σταθεροί, ενώ στις αναπτυγμένες αγορές σημείωσαν πτώση κατά χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό. Το Smartwater διατίθεται πλέον σε 12 από τις αγορές, με τη Ρουμανία να προστίθεται στον κατάλογο των χωρών το πρώτο εξάμηνο.
Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία των χυμών υποχώρησε κατά 2,5% λόγω της πτώσης του όγκου πωλήσεων στις αναπτυγμένες και αναδυόμενες αγορές, που υπεραντιστάθμισε από την αύξηση στις αναπτυσσόμενες αγορές. Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία του έτοιμου προς κατανάλωση τσαγιού μειώθηκε κατά 6,2%.
Παρόλο που σημειώθηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων της τάξης του 8,6% στις αναπτυγμένες αγορές, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε στους άλλους δύο τομείς. Στις αναδυόμενες αγορές, η κατάργηση του Nestea στη Ρουμανία επηρέασε αρνητικά τους όγκους πωλήσεων, ενώ στις αναπτυσσόμενες, η σημαντική προωθητική δραστηριότητα ενός ανταγωνιστικού σήματος στην Πολωνία κατά το δεύτερο τρίμηνο επηρέασε την αύξηση του όγκου πωλήσεων.
Η κατηγορία των Premium σημάτων οινοπνευματωδών ποτών κατέγραψε έσοδα ύψους 76,4 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 2,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Η αύξηση του όγκου πωλήσεων στην κατηγορία ανέρχεται σε 11,3%. Ωστόσο, η διακοπή της διανομής των οινοπνευματωδών ποτών της Brown-Forman στη Ρωσία οδήγησε σε επιδείνωση του μείγματος προϊόντων/τιμών.
Επιχειρηματικές προοπτικές
Στο δεύτερο εξάμηνο του 2019 αναμένουμε βελτίωση στον ρυθμό αύξησης των εσόδων σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο και στους τρεις τομείς δραστηριότητας, ιδίως στις αναδυόμενες αγορές. Αναμένουμε αυτή η βελτίωση να είναι αποτέλεσμα της ταχύτερης αύξησης του όγκου πωλήσεων σε όλους τους τομείς δραστηριότητας, ενώ η αύξηση των εσόδων ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση αναμένεται να συνεχιστεί στον ίδιο ρυθμό με το πρώτο εξάμηνο.
Οι συναλλαγματικές ισοτιμίες είναι ελαφρώς σταθερότερες στο πρώτο εξάμηνο από ό,τι περιμέναμε. Συνυπολογίζοντας τις θέσεις αντιστάθμισης και τις τρέχουσες θετικές συναλλαγματικές ισοτιμίες, αναμένουμε, ότι η δυσμενής επίδραση από τις συναλλαγματικές μεταβολές στα αποτελέσματά μας για το σύνολο του έτους θα ανέλθει σε περίπου €20 εκατ. Το ποσό αυτό είναι χαμηλότερο κατά €30 εκατ. σε σύγκριση με την προηγούμενη εκτίμησή μας, η οποία βασιζόταν στις τότε τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες. Θα εκμεταλλευτούμε αυτό το πιο θετικό περιβάλλον συναλλαγματικών ισοτιμιών για να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη των εσόδων.
Το κόστος πρώτων υλών εξελίσσεται σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας. Έχουμε συνάψει συμφωνίες για τις περισσότερες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε και με βάση αυτές συνεχίζουμε να αναμένουμε χαμηλή μονοψήφια αύξηση στο κόστος πρώτων υλών σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση ανά κιβώτιο για το σύνολο του έτους.
Με το βλέμμα στο μέλλον, αναμένουμε αύξηση των εσόδων σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση το 2019, στα πλαίσια του εύρους 5-6% και βελτίωση των περιθωρίων κέρδους για ένα ακόμη έτος. Αυτό σημαίνει ότι βρισκόμαστε στη σωστή τροχιά για να εκπληρώσουμε τις δεσμεύσεις προς την αγορά, όπως αυτές ανακοινώθηκαν στην πρόσφατη Ημερίδα Επενδυτών.
Οικονομικές κατευθύνσεις
Οι πρωτοβουλίες αναδιάρθρωσης που έλαβαν ήδη χώρα το 2019 κόστισαν σχεδόν €30 εκατ. Υπολογίζουμε ότι οι πρωτοβουλίες αυτές θα αποφέρουν συνολικά ετησιοποιημένα οφέλη €19 εκατ. από το 2020 και εξής. Αναμένουμε ότι οι πρωτοβουλίες που λάβαμε το 2018 και εκείνες που λάβαμε στο πρώτο εξάμηνο του 2019 θα αποφέρουν συνολικά οφέλη €30 εκατ. για το 2019. Δεν αναμένουμε σημαντικές πρόσθετες ευκαιρίες αναδιάρθρωσης για το υπόλοιπο του 2019.
Συνυπολογίζοντας τη δυναμική του εξελισσόμενου μείγματος κερδοφορίας στο χαρτοφυλάκιο των χωρών μας, αναμένουμε, ότι ο συγκρίσιμος πραγματικός φορολογικός συντελεστής θα κυμανθεί μεταξύ του 24% και 26%.
Μετά την επιτυχή έκδοση και τιμολόγηση δύο νέων ομολόγων το Μάϊο και λαμβάνοντας υπόψη την υιοθέτηση του ΔΠΧΑ 16 την 1 Ιανουαρίου 2019, αναμένουμε τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα για το σύνολο του έτους να ανέλθουν σε περίπου €70 εκατ., ποσό χαμηλότερο κατά €10 εκατ. περίπου από τις εκτιμήσεις μας στην αρχή του έτους.