Αύξηση στις εξαγωγές ελληνικού κρασιού προς τον Καναδά της τάξης του 66%, παρατηρείται από το 2010 μέχρι σήμερα, τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και να αυξηθεί.
Αυτό επισημαίνεται σε ενημερωτικό έγγραφο του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Τορόντο με αφορμή τις εκδηλώσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (ΚΟΑ) στον αμπελοοινικό τομέα, που υλοποιεί η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) για επαγγελματίες του οινικού κλάδου, αλλά και για το καταναλωτικό κοινό, σε Μόντρεαλ, Τορόντο, Νέα Υόρκη, Σικάγο και Χιούστον.
Σαράντα ένα ελληνικά οινοποιεία με τουλάχιστον τρεις ετικέτες το καθένα, συμμετείχαν στις εκδηλώσεις οινογνωσίας στη Βόρεια Αμερική, με εκδηλώσεις φέτος σε πέντε πόλεις: στο Μόντρεαλ (2 Μαΐου), το Τορόντο (4 Μαΐου) και συνεχίζονται τη Νέα Υόρκη (9 Μαΐου), το Σικάγο (11 Μαΐου) και το Χιούστον (16 Μαΐου).
Στις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν οι επισκέπτες δοκίμασαν περισσότερα από 120 κρασιά, πολλά εκ των οποίων έχουν ήδη παρουσία στην αγορά του Καναδά και είναι άμεσα διαθέσιμα στο καταναλωτικό κοινό, ενώ άλλα αναζητούν τοπικό αντιπρόσωπο και διανομέα.
Οι εκδηλώσεις στο Τορόντο αποτελούσαν στην ουσία τρεις διακριτές εκδηλώσεις, οι δύο πρώτες εκ των οποίων απευθυνόταν σε επαγγελματικό μόνο κοινό και εκπροσώπους του τύπου, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε η ανοικτή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό εκδήλωση, με συνοδεία ζωντανής ελληνικής μουσικής και κατάλληλα ελληνικά και διεθνή εδέσματα.
Στις εκδηλώσεις για επαγγελματίες του χώρου προηγήθηκε σεμινάριο οινογνωσίας από τον πρώτο Καναδό Master Sommelier, John Szabo, ο οποίος διακρίνεται για τις γνώσεις και την αγάπη του στο ελληνικό κρασί και έδωσε τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να γνωρίσουν μια ποικιλία ελληνικών κρασιών PDO και PGI από όλη τη χώρα.
Όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο του γραφείου ΟΕΥ: «στον απόηχο των εκδηλώσεων, το γραφείο μας δέχθηκε θετικά σχόλια για την ποιότητα των ελληνικών οίνων και την αρτιότητα της οργάνωσης των εκδηλώσεων. Από τις ίδιες πηγές εκφράστηκε, όμως, για μια ακόμη φορά ο προβληματισμός για τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά κρασιά (κυρίως τα ανωτέρας ποιότητας – vintages) στην αγορά του Καναδά και κυρίως τη δυσκολία εντοπισμού από τους καταναλωτές στα ράφια των καταστημάτων του κρατικού μονοπωλίου (LCBO) και τη μη σταθερή τροφοδότηση της αγοράς με συγκεκριμένα προϊόντα. Eνδεικτικά αναφέρουμε ότι, ενώ για παράδειγμα στο κατάστημα του μονοπωλίου στην ελληνική συνοικία Danforth που λειτουργεί ως πιλοτικό κατάστημα για τα ελληνικά κρασιά, υπάρχει μια ιδιαίτερα μεγάλη ποικιλία ετικετών κρασιού και άλλων ελληνικών ποτών, σε άλλα, ιδίως περιφερειακά καταστήματα του LCBO, μετά από μεγάλη έρευνα ανακαλύπτει κανείς μια-δυο ελληνικές ετικέτες, χωρίς καν ιδιαίτερη σήμανση για τη χώρα προέλευσης. Βήματα βελτίωσης φυσικά γίνονται διαρκώς, η δε κατάσταση βελτιώθηκε σημαντικά με τη δυνατότητα αγορών μέσω διαδικτύου, είναι όμως αναμφισβήτητο ότι η περαιτέρω εξάπλωση του ελληνικού κρασιού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δυνατότητα σταθερής τροφοδότησης της αγοράς με ποικιλία σχετικών προϊόντων.
Περαιτέρω εκτίμηση του γραφείου μας είναι ότι εκδηλώσεις σαν και αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού κρασιού στην αγορά του Καναδά, η οποία παρουσιάζει πολλές ιδιαιτερότητες λόγω του τοπικού καθεστώτος μονοπωλίου. Τα οφέλη από αυτές, όπως και πολλές άλλες πρωτοβουλίες όπως οι ελληνικές συμμετοχές σε εμπορικές εκθέσεις τροφίμων και ποτών (π.χ. Gourmet Food&Wine Expo, Sial Canada, CRFA Show) γίνονται ήδη αισθητά, ενώ θεωρούμε ότι υπάρχουν ιδιαίτερα κατάλληλες συνθήκες για την περαιτέρω διείσδυση ελληνικού κρασιού στην τοπική αγορά. Ως αποτέλεσμα των προσπαθειών αυτών είχαμε και φέτος αύξηση στις εξαγωγές κρασιού κατά 7,5%, η οποία συνεχίζει την ήδη υπάρχουσα σταθερή αυξητική τάση. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από το 2010 μέχρι σήμερα παρατηρείται αύξηση στις εξαγωγές ελληνικού κρασιού προς τον Καναδά της τάξεως του 66%, τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και να αυξηθεί. Η ανάγκη συντονισμού και εντατικοποίησης των προσπαθειών δυναμικής προώθησης ποιοτικών τροφίμων και ποτών στον Καναδά καθίσταται σήμερα ακόμα πιο κρίσιμη ώστε να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που θα προκύψουν από τη CETA με τη θέση της σε ισχύ.
Με στόχο την άντληση των μεγαλύτερων δυνατών οφελών από την CETA, προτείνεται η ανάληψη συγκεκριμένων και μακροπρόθεσμων δράσεων προώθησης του κρασιού αλλά και ευρύτερα των ελληνικών τροφίμων στον Καναδά, βάσει ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου και κύκλου εκδηλώσεων προβολής και προώθησης ελληνικών προϊόντων, ο οποίος να περιλαμβάνει τη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, τη διοργάνωση επιχειρηματικής αποστολής, τη προβολή της ελληνικής γαστρονομίας σε ελληνικά εστιατόρια και τη συνεργασία με τοπικές υπεραγορές τροφίμων για την προβολή των ελληνικών προϊόντων ΠΟΠ – ΠΓΕ. Οι δράσεις αυτές θα πρέπει να διευκολύνουν την επαφή των καναδών καταναλωτών με τα αυθεντικά ελληνικά προϊόντα, ώστε να γνωρίσουν και να εκτιμήσουν την ποιοτική διαφορά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των τελευταίων και να τα εντάξουν στις καταναλωτικές τους συνήθεις λόγω της ξεχωριστής τους ποιότητας».