Με αύξηση της τάξης του 94,15% και πρωταγωνιστή το ελαιόλαδο, έκλεισε για τις κρητικές εξαγωγές το α’ 6μηνο του 2015 σε σχέση με το α’ 6μηνο του 2014. Η συνολική αξία τους έφτασε τα 295 εκατ. ευρώ, έναντι των 152 εκατ. ευρώ το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ), κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, χαρακτηριστικά δήλωσε «Η εντυπωσιακή αύξηση των Κρητικών εξαγωγών κατά το α’ 6μηνο του 2015, η οποία ήταν αναμενόμενη και οφείλεται κυρίως στην πολύ καλή τελευταία ελαιοκομική περίοδο, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ανάκαμψη της τοπικής οικονομίας. Οι προσπάθειες των Κρητών εξαγωγέων παίρνουν σάρκα και οστά και, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και έχουμε θέσει στην πολιτεία, η Κρήτη αναδεικνύεται ακόμα μία φορά ως μία από τις πιο δυναμικές εξαγωγικές Περιφέρειες της Ελλάδας».
Ο κλάδος των Τροφίμων και Ποτών, ο οποίος αποτελεί το 71% του συνόλου των Κρητικών εξαγωγών κατά την εξεταζόμενη περίοδο, παρουσιάζει τεράστια αύξηση ίση με 175%. Ο κλάδος των Χημικών και Πλαστικών έρχεται δεύτερος, με μερίδιο περίπου 18% επί του συνόλου των εξαγωγών της Κρήτης και αύξηση της τάξεως του 15%. Το υπόλοιπο ποσοστό του συνόλου των Κρητικών εξαγωγών καταλαμβάνουν οι λοιποί κλάδοι, όπως η Κλωστοϋφαντουργία, οι Μηχανές & Συσκευές, τα Δομικά Υλικά κ.α.
Το ελαιόλαδο, το οποίο αποτελεί το 79% των εξαγωγών του κλάδου των Τροφίμων & Ποτών και το 57% της συνολικής αξίας των εξαγωγών της Κρήτης, αποτελεί τη ναυαρχίδα των Κρητικών προϊόντων, παρουσιάζοντας τεράστια αύξηση η οποία αγγίζει το 518%.
Ακολουθούν τα νωπά Κηπευτικά, με μείωση της τάξεως του 12%, τα οποία μαζί με το ελαιόλαδο αποτελούν περίπου το 96% του συνόλου των εξαγωγών του συγκεκριμένου κλάδου. Στον ίδιο κλάδο, αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγωγές κρασιού (+35%), κρέατος & παρασκευασμάτων του (+6%) και των αρτοποιημάτων (+120%). Αντίθετα, μείωση εμφανίζει η εξαγωγή Ψαριών & Θαλασσινών (-41%), φρούτων (-33%) και γλυκών & ζαχαρωδών προϊόντων (-11%).
Αύξηση παρουσιάζει ο κλάδος της Κλωστοϋφαντουργίας (+68%) και των Μηχανών & Συσκευών (+171%), ενώ, σημαντική μείωση εμφάνισε ο κλάδος των Δομικών Υλικών ίση με 32%.
Όσον αφορά στις αγορές, πρώτη έρχεται η Ιταλία, με μερίδιο 45% και εντυπωσιακή αύξηση 954%, η οποία προκύπτει από την τεράστια αύξηση εξαγωγής ελαιολάδου χύμα, ακολουθεί η Γερμανία με μερίδιο 15% και αύξηση 3%, τρίτη έρχεται η Ισπανία, με μερίδιο 4% και εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 320%, τέταρτη η Γαλλία με μερίδιο 3% και αύξηση ίση με 13% και πέμπτη η Βουλγαρία, με μερίδιο 3% και μείωση 9%.
Οι εξαγωγές της Κρήτης έδωσαν το ελπιδοφόρο μήνυμα για ακόμα μία χρονιά ότι ο πήχης μπορεί να ανέβει πιο ψηλά, παρά τις αντίξοες συνθήκες. Νέες επιχειρηματικές προσπάθειες γεννιούνται σε αυτή τη δύσκολη περίοδο και, μαζί με την εμπειρία των παλιών, κατακτούνται νέες αγορές – στόχοι. Αυτό όμως δεν είναι αρκετό, γιατί απαιτούνται και ενέργειες από πλευράς πολιτείας, με μέτρα για τη διευκόλυνση των εξαγωγέων και την οριστική άρση των capital controls.
Ιδιαίτερα για το ελαιόλαδο, πάγιο αίτημα των ελλήνων εξαγωγέων είναι η χάραξη μιας Εθνικής Στρατηγικής, καθώς οι αποσπασματικές δράσεις, χωρίς μακροχρόνια προοπτική και σχεδιασμό, δε βοηθούν τη σημαντική πρόοδο στις εξαγωγές μας. Όπως σημειώνει ο ΣΕΚ η αύξηση των εξαγωγών για το α’ 6μηνο του 2015 είναι μεν ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αλλά προέρχεται σε μεγάλο βαθμό (περίπου 50%) από τη διάθεση χύμα ελαιολάδου προς Ιταλία και Ισπανία.
Το ποσοστό αυτό είναι σαφώς μικρότερο από προηγούμενες χρονιές, αλλά είναι ξεκάθαρο, με δεδομένη την εξαιρετική ποιότητα του Κρητικού ελαιολάδου, ότι υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί σημαντικά η διάθεση τυποποιημένου ελαιολάδου σε χώρες – στόχους. Έτσι, θα δοθεί η προστιθέμενη αξία σε όλη την αλυσίδα (παραγωγοί, τυποποιητές, εξαγωγείς) και το προϊόν θα πωλείται επώνυμα, βοηθώντας και τα υπόλοιπα προϊόντα του Αγροδιατροφικού τομέα της Κρήτης.