Ειδήσεις
Home / Top Slider / Καινοτομίες που θα διαμορφώσουν το μέλλον της βιομηχανίας τροφίμων

Καινοτομίες που θα διαμορφώσουν το μέλλον της βιομηχανίας τροφίμων

Εξατομικευμένα τρόφιμα τρισδιάστατης εκτύπωσης, φορητοί σαρωτές με πληροφορίες για το καθένα από αυτά και νέες πηγές πρωτεϊνών με βάση τα φύκια και τα έντομα, μπορούν να αποτελέσουν κάποιες από τις καινοτομίες που θα επαναφέρουν την βιομηχανία τροφίμων σε ρυθμούς ανάπτυξης, σύμφωνα με την Rabobank.
Η χαμηλή ανάπτυξη, οι πιέσεις για χαμηλότερες τιμές από τα σούπερ μάρκετ και οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, αποτελούν τους τρεις βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον προκλήσεων στον κλάδο των τροφίμων.
Νέες τεχνολογίες και καινοτομίες, όπως τρόφιμα που παράγονται με τρισδιάστατη εκτύπωση, φύκια και έντομα ως πηγές πρωτεϊνών, τεχνολογία που «φοριέται» και εργαλεία «έξυπνων» αγορών, έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν ριζικά την αλυσίδα προμήθειας τροφίμων στο εγγύς μέλλον.

 
Στο πλαίσιο των τριών αρχών του δυναμικού καταναλωτή -αειφορία, ευκολία και υγεία- η Rabobank ερευνά στη μελέτη της «What’s Cooking in Tomorrow’s Kitchen» την βιωσιμότητα και το «timing» μιας σειράς καινοτομιών που έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλουν αποφασιστικά τον κλάδο.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, «τα παραδοσιακά, στατικά πρότυπα κατανάλωσης έχουν αλλάξει και πιστεύουμε ότι σήμερα υπάρχουν τρεις διαδεδομένες καταναλωτικές νοοτροπίες για την αγορά τροφίμων: αειφορία, ευκολία και υγεία. Η κατανόησή τους και η χρήση κατάλληλων καινοτομιών θα μπορούσε όχι μόνο να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού για τις επιχειρήσεις μεταποίησης τροφίμων, αλλά και να γίνει απαραίτητη, μέσα σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον».
Για τους καταναλωτές με σταθερή νοοτροπία, εναλλακτικά συστατικά ίσως να αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα. Εν όψει της αύξησης του πληθυσμού της Γης και με δεδομένο πως οι φυσικοί πόροι είναι περιορισμένοι, εναλλακτικά συστατικά που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον, όπως τα φύκια και τα έντομα, εκτιμώνται ως πολλά υποσχόμενα.

 
Ωστόσο, η προσαρμογή μπορεί να πάρει αρκετό χρόνο, καθώς οι προκλήσεις είναι μεγάλες όσον αφορά στην κλίμακα, την ανταγωνιστικότητα κόστους και την αποδοχή των καταναλωτών.
Θα απαιτηθεί σημαντική έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και μεγάλη προσπάθεια σε επίπεδο μάρκετινγκ και προώθησης, από τις εταιρείες τροφίμων, προκειμένου να αναπτύξουν προϊόντα με αυτά τα νέα συστατικά, σε επίπεδα τιμών που οι καταναλωτές θα είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν.
Το ζήτημα της ευκολίας έγκειται κυρίως στη μείωση της κατανάλωσης χρόνου, προσπάθειας και ενέργειας εκ μέρους του καταναλωτή. Στα επόμενα 20 χρόνια η αγορά τροφίμων από το ίντερνετ θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Μέσα στα καταστήματα, οι καινοτόμες τεχνολογίες θα δώσουν στους λιανέμπορους την ευκαιρία να παρέχουν μια ενισχυμένη καταναλωτική εμπειρία και στις εταιρείες τροφίμων να έχουν μεγαλύτερη επαφή με τον πελάτη μέσω εξατομικευμένων προσφορών και προτάσεων προϊόντων που θα ταιριάζουν με τη διατροφή και τον τρόπο ζωής του.

 
Οι καταναλωτές με νοοτροπία υπέρ της υγιεινής διατροφής θέλουν να ενημερώνονται διαρκώς για τις τροφές που έχει ανάγκη το σώμα τους και να τρέφονται αναλόγως. Εφαρμογές της τεχνολογίας που «φοριέται» και της «αυτο-παρακολούθησης» υπάρχουν ήδη στην αγορά και βοηθούν τον καταναλωτή να επεξεργάζεται δεδομένα όπως ο αριθμός των θερμίδων που καταναλώνει.
Νέες τεχνολογίες στον τομέα αυτό θα διευκολύνουν την προσωποποιημένη διατροφή και τα εξατομικευμένα τρόφιμα. Μεταξύ αυτών και τα τρόφιμα τρισδιάστασης εκτύπωσης, που μπορούν να προσωποποιηθούν με βάση τη διατροφική αξία και τα συστατικά, καθώς και τη γεύση, την υφή και το μέγεθος. Φορητοί σαρωτές τροφίμων που θα επιτρέπουν στους χρήστες να απορροφήσουν τις θρεπτικές αξίες των τροφίμων, προβλέπεται πως θα γίνουν εξίσου δημοφιλείς. Ωστόσο, αυτό θα αναγκάσει τις εταιρείες τροφίμων να παρέχουν πιο σταθερή ποιότητα.
Το να προβλέψεις το μέλλον είναι αδύνατον, αλλά οι νέες τεχνολογίες στον κλάδο των τροφίμων αλλάζουν ήδη τη νοοτροπία και τις απαιτήσεις των καταναλωτών.
Όπως ωστόσο αναφέρεται από την Rabobank, η εφαρμογή των τάσεων αυτών έχει κόστος και ενώ τα αποτελέσματα είναι αβέβαια, η χρήση καινοτομιών που αξιοποιούν τις μαζικές τάσεις των καταναλωτών μπορεί να βοηθήσει τους μεταποιητές να επιστρέψουν στο δρόμο της ανάπτυξης.