Όλο και συχνότερα οι Ευρωπαίοι επιλέγουν στην έξοδό τους ένα μη αλκοολούχο ποτό, είτε για λόγους δίαιτας ή στο πλαίσιο υιοθέτησης ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής, σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε έρευνα της Mintel, για τις ευκαιρίες ανάπτυξης της αγοράς των αεριούχων αναψυκτικών.
Όπως αναφέρεται, οι βιομηχανίες ανθρακούχων αναψυκτικών αναγνωρίζουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα αυτή, με γεύσεις που «μιμούνται» τα αλκοολούχα ποτά. Οι συνδυασμοί συστατικών που χρησιμοποιούνται σε ορισμένα κοκτέιλ, συμβάλλουν στη διεύρυνση των γεύσεων και της καινοτομίας, πέρα από τις παραδοσιακές ποικιλίες αναψυκτικών τύπου κόλα, κεράσι και λεμόνι-λάιμ.
Για όσους διαλέγουν τα αναψυκτικά ως εναλλακτική λύση στην κατανάλωση αλκοόλ, οι επιλογές αυξάνονται, ειδικά στην Ευρώπη. Καινοτομίες στη γεύση, όπως βότανα και φυτικά αρώματα γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, προσελκύοντας πιο εκλεπτυσμένα γούστα. Στο ίδιο πλαίσιο, αγορές όπως η Γερμανία και η Ισπανία καταγράφουν αυξανόμενη ζήτηση, δημοτικότητα, αλλά και αύξηση της καινοτομίας στη μη αλκοολούχο μπύρα. Εν τω μεταξύ, οι παρασκευαστές αεριούχων αναψυκτικών «μιμούνται» πλέον σε μεγάλο βαθμό –εκτός από τις γεύσεις- και τις συσκευασίες αλκοολούχων ποτών, κάνοντάς τις πιο ελκυστικές για αυτές τις ειδικές περιπτώσεις, που οι καταναλωτές θέλουν να εμφανίζονται ή τουλάχιστον να αισθάνονται σαν να πίνουν αλκοόλ.
Σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες η ζήτηση για υποκατάστατα αλκοόλ είναι ισχυρότερη εκτός σπιτιού, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ανάγκη ύπαρξης εναλλακτικών λύσεων που να ταιριάζουν με το εύρος των περιστάσεων κατά τη διάρκεια της οποίων θα μπορούσε κάποιος να καταναλώσει αλκοόλ.
Υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός Ευρωπαίων καταναλωτών που καταναλώνουν εκτός σπιτιού ανθρακούχα αναψυκτικά, αντί για αλκοόλ. Σύμφωνα με την έρευνα, οι Ιταλοί καταναλωτές είναι σε μεγαλύτερο βαθμό πιο πιθανό –σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους που συμμετείχαν στην έρευνα- να καταναλώσουν ένα ανθρακούχο αναψυκτικό, αντί για ένα αλκοολούχο ποτό σε ένα μπαρ, παμπ ή εστιατόριο, σε ποσοστό 23%. Από κοντά ακολουθούν οι Ισπανοί με ποσοστό 22% και οι Γερμανοί με 20%.
Σε ότι αφορά την κατανάλωση στο σπίτι, οι Γερμανοί καταναλωτές είναι πιο πιθανό να επιλέξουν ανθρακούχα αναψυκτικά, ως εναλλακτική λύση σε ένα αλκοολούχο ποτό, σε ποσοστό 18%, ενώ ακολουθούν οι Πολωνοί με 16% και οι Ιταλοί με ποσοστό 15%.
Ωστόσο, οι καταναλωτές αισθάνονται ότι μπορεί να βελτιωθεί η «πρόσβασή» τους στα αεριούχα αναψυκτικά, στην εκτός σπιτιού κατανάλωση. Περίπου τέσσερις στους 10 Ευρωπαίους καταναλωτές πιστεύουν ότι τα μπαρ, παμπ και εστιατόρια θα πρέπει να κάνουν τα ανθρακούχα αναψυκτικά περισσότερο «ορατά» στους πελάτες, με την άποψη αυτή να κερδίζει το 55% των Γάλλων καταναλωτών. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι η τάση της αντικατάστασης αλκοολούχων ποτών από ανθρακούχα αναψυκτικά, θα μπορούσε να αυξηθεί, εάν ενισχύονταν και βελτιώνονταν οι προωθητικές ενέργειες για τα συγκεκριμένα προϊόντα, σε μπαρ, παμπ και εστιατόρια.
Όπως αναφέρεται, ήδη κυκλοφορούν αναψυκτικά με γεύσεις που μιμούνται τα λεγόμενα «μαλακά» αλκοολούχα, όπως τα mojito, Pina Colada και άλλα απεριτίφ, τα οποία επιτρέπουν σε όσους καταναλωτές απέχουν από το αλκοόλ, να εξακολουθούν να απολαμβάνουν τις γεύσεις που έχουν συνηθίσει και προτιμούν.
Σύμφωνα με το τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, οι ενήλικες ηλικίας άνω των 15 ετών στη Γερμανία και την Ισπανία είναι πιο πιθανό κάποια στιγμή να γίνουν πρώην πότες, παρά να απέχουν σε όλη την ενήλικη ζωή τους από το αλκοόλ, συνεπώς, είναι δυνητικά πιο πιθανό να επιθυμούν (ως πρώην πότες), τις γεύσεις που κάποτε απολάμβαναν.
Η Ιαπωνία είναι μία αγορά με μεγάλη δραστηριότητα στην παραγωγή αναψυκτικών εμπνευσμένων από γεύσεις αλκοολούχων ποτών. Είναι ενδιαφέρον ότι, οι κορυφαίοι κατασκευαστές ανθρακούχων αναψυκτικών «οδηγούν» επίσης και την κατηγορία αλκοολούχων ποτών. Αυτή η επικάλυψη των επιχειρήσεων έχει οδηγήσει σε γεύσεις όπως, Asahi με 0% αλκοόλ με γύση Rum & Cola, Suntory Ροζέ, Kirin αρωματικό σταφύλι και Hop ανθρακούχο αναψυκτικό.
Η δυνατότητα ανάπτυξης αυτής της κατηγορίας των μη αλκοολούχων ποτών, επεκτείνεται και πέρα από τις χώρες όπου η κατανάλωση αλκοόλ μειώνεται, σε εκείνες όπου το αλκοόλ δεν καταναλώνεται συχνά, για θρησκευτικούς ή κοινωνικούς λόγους. Στην Ταϊλάνδη, παραδείγματος χάριν, το 70% του πληθυσμού δεν καταναλώνει αλκοόλ. Συγκεκριμένα, για το 60% σχεδόν των Ταϊλανδών ενηλίκων που απέχουν εφ’ όρου ζωής από το αλκοόλ, τα προϊόντα που «μιμούνται» κοκτέιλ μπορεί να είναι η μόνη τους εμπειρία με αυτούς τους γευστικούς συνδυασμούς.
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στη μελέτη της Mintel, εκφράζονται ανησυχίες ότι τα αναψυκτικά που είναι εμπνευσμένα από γεύσεις κοκτέιλ, μπορεί να ωθήσουν τους νεαρούς καταναλωτές στην κατανάλωση αλκοόλ, σε μικρότερη ηλικία, από τη νόμιμη.