«Είναι δεδομένο ότι οι τιμές τα τελευταία τρία χρόνια ανέβηκαν πολύ και έχουν σταθεροποιηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο. Και αυτό δημιουργεί όλη την γκρίνια και τα προβλήματα. Αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Για να είμαστε ρεαλιστές, οι τιμές δεν μπορούν, στο σύνολο τους, να ξαναγυρίσουν στο επίπεδο που ήταν προ τριετίας». Αυτό δήλωσε χθες, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Αριστοτέλης Παντελιάδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου της Ένωσης.
Η λύση σε αυτό το πρόβλημα, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, είναι οι αυξήσεις των μισθών, που ανεβαίνουν, σύμφωνα με τον ίδιο, με ρυθμούς σημαντικά πιο γρήγορους από τον πληθωρισμό, τουλάχιστον τον πληθωρισμό τροφίμων που παρακολουθεί η Ένωση, όπως είπε. Ο ίδιος είπε πως η αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα είναι σχετικά χαμηλή, κάτι που οδηγεί, όπως ανέφερε, σε πολύ μικρά περιθώρια κέρδους, τα οποία, παρά τη βελτίωση που καταγράφηκε πέρυσι, παραμένουν πάρα πολύ χαμηλά. Είναι οριακά και για κάποιους αρνητικά, σημείωσε. Μάλιστα έθεσε εκ νέου θέμα μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά για την υποχώρηση των τιμών και τόνισε ότι “μια μείωση του ΦΠΑ την επόμενη μέρα θα φαινόταν στις τιμές στο ράφι. “Καθώς το ελληνικό φορολογικό σύστημα εκσυγχρονίζεται, υπάρχει περιθώριο για έμμεσους φόρους και δη τον ΦΠΑ να προσαρμοστούν στα ευρωπαϊκά επίπεδα”, σημείωσε.
Οι άξονες δράσης της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και η εξέλιξή της μέχρι σήμερα
Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) συνεχίζει με συνέπεια την πορεία της ως ο θεσμικός φορέας του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και καταναλωτικών προϊόντων. Με κύρια αποστολή την ενίσχυση της αξιοπιστίας του κλάδου και τη διαμόρφωση ισχυρής τεκμηριωμένης φωνής, η ΕΣΕ εστιάζει σε τρεις βασικούς άξονες δράσης της: τη συστηματική συνεργασία με τη Δημόσια Διοίκηση, την ανοιχτή επικοινωνία με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και την ενδυνάμωση του θεσμικού, επιχειρησιακού οικοσυστήματος.
Απολογισμός και Προκλήσεις
Μετρώντας μόλις 1,5 χρόνο ζωής, η ΕΣΕ ευθυγραμμίζεται με την αποστολή και τους στόχους που τέθηκαν κατά την ίδρυσή της. Μέσα σε αυτό το διάστημα η ΕΣΕ έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των συνεργαζόμενων μερών και η φωνή της ακούγεται όλο και περισσότερο. Παράλληλα, και σε συνεργασία με τους αρμόδιους θεσμικούς και κυβερνητικούς φορείς, προωθεί λύσεις για χρόνια κλαδικά ζητήματα. Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν έντονες, καθώς η καθαρή κερδοφορία του κλάδου παραμένει χαμηλή (περίπου 1,8%).
Κεντρικές Προτεραιότητες για το 2025
Η ΕΣΕ προχωρά δυναμικά με βασικό στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της κοινής γνώμης προς τον κλάδο, αναδεικνύοντας τη συμβολή του στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Παράλληλα, επικεντρώνεται στην αντιστροφή μίας πορείας οριακών οικονομικών αποτελεσμάτων των αλυσίδων, μέσω θεσμικών παρεμβάσεων που θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου και την καλή σχέση με τους προμηθευτές τους.
Οικονομικές Διαπιστώσεις Κλάδου
Οι οικονομικές καταστάσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναδεικνύουν την ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις. Η αυξημένη πίεση στα κόστη απασχόλησης, ενέργειας, πρώτων υλών και logistics, δημιουργούν ένα δύσκολο περιβάλλον που επηρεάζει την κερδοφορία τους και απαιτεί συλλογική δράση και ενιαία στρατηγική.
Ο Γενικός Διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς, δήλωσε σχετικά: «Η ΕΣΕ παραμένει αφοσιωμένη στην αποστολή της, εστιάζοντας σε δράσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου. Οι προτεραιότητες για το 2025 αποσκοπούν όχι μόνο στην επίλυση των υφιστάμενων προκλήσεων, αλλά και στη δημιουργία ενός σταθερού και αποδοτικού περιβάλλοντος για τις αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Μαζί με τα μέλη μας, διαμορφώνουμε ένα πλαίσιο ανάπτυξης που στηρίζει την ελληνική οικονομία και την κοινωνία».