Ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης παρουσιάζουν οι on line αγορές στην Ευρώπη, καθώς αναμένεται να διπλασιαστούν μεταξύ 2013 και 2019, σύμφωνα με νέα έρευνα από την Mintel. Ειδικότερα, οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου αναμένεται να αυξηθούν κατά ένα εντυπωσιακό 100%, φθάνοντας τα 330 δις ευρώ το 2019, από 165 δις ευρώ το 2013. Πράγματι, το 2014 μόνο, οι on line λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν συνολικά κατά 17%, φθάνοντας τα 193 δις. ευρώ, που ισοδυναμεί με περίπου 7% του συνόλου των ευρωπαϊκών λιανικών πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν σε 19 χώρες (με εξαίρεση τη Ρωσία).
Την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου φαίνεται ότι οδηγεί το λεγόμενο m-commerce (δηλαδή οι αγορές μέσω κινητών). Σύμφωνα με τα στοιχεία της Mintel, οι αγορές μέσω smartphones έχουν φθάσει πλέον στο 41% των χρηστών του διαδικτύου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η Ιταλία πρωτοστατεί στο «άθλημα», με τις αγορές μέσω smartphones να φθάνουν το 44%. Με 40% ακολουθεί η Ισπανία και με 33% η Γαλλία.
Με βάση τα ίδια στοιχεία, το 35% των χρηστών του διαδικτύου ψωνίζουν μέσω τάμπλετ στο Ηνωμένο Βασίλειο, όταν γενικά στην Ευρώπη οι αγορές μέσω τάμπλετς κυμαίνονται από 23% στη Γαλλία και τη Γερμανία, σε 26% στην Ισπανία και 32% στην Ιταλία. Αν και το shopping από αυτές τις συσκευές μπορεί να γίνει εν κινήσει, σε καθεμία από τις χώρες αυτές, οι περισσότερες αγορές μέσω smartphones και tablets γίνεται στο σπίτι.
Όπως αναφέρει ο κ. John Mercer, αναλυτής λιανικής της Mintel:
“Το M-Commerce οδηγεί αυτή τη στιγμή την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αναμένουμε ότι η αγορά λιανικής θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στηριζόμενη τόσο στις αγορές μέσω κινητών, όσο και στη γενικότερη ενίσχυση που αναμένεται να παρουσιάσουν οι λιανικές πωλήσεις στην Ευρώπη. Η έρευνα καταναλωτών σε πέντε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, δείχνει ότι τα ψώνια μέσω smartphones έχουν υιοθετηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης.
Η μεγάλη διείσδυση των κινητών και των τάμπλετς, θα επιτρέψει σε περισσότερους καταναλωτές να ψωνίζουν ανά πάσα στιγμή, οπουδήποτε – και αυτός είναι ένας βασικός παράγοντας που ωθεί την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η οικονομική ανάκαμψη, καθώς και μια γενική βελτίωση των συνολικών λιανικών πωλήσεων, είναι ο άλλος παράγοντας”.
«Ενώ η έρευνα δείχνει ότι ένα υψηλό ποσοστό των αγορών από τάμπλετς γίνεται στο σπίτι και όχι στο δρόμο, αυτές οι συσκευές συνεχίζουν να κάνουν τις online αγορές ευκολότερες και πιο ελκυστικές, γιατί οι καταναλωτές ψωνίζουν από τον καναπέ τους, αντί να τρέχουν μέσα στην κίνηση. Έτσι, η αυξημένη οικειοποίηση των τάμπλετς εξακολουθεί να είναι πιθανό να ενισχύσει την ανάπτυξη διαδικτυακών πωλήσεων”, συνεχίζει ο κ. Mercer.
Συνολικά, οι μεγάλες βορειοδυτικές οικονομίες εξακολουθούν να κυριαρχούν στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη: Γερμανία (27%), το Ηνωμένο Βασίλειο (24%) και η Γαλλία (17%), καλύπτοντας συνολικά σχεδόν το 70% των λιανικών πωλήσεων μέσω διαδικτύου της ηπείρου.
Αν και η Γερμανία παρουσιάζει, τα υψηλότερα ποσοστά σε αξία, τα ποσοστά συμμετοχής στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι υψηλότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο: το 95% των χρηστών του διαδικτύου πραγματοποιεί on line αγορές στο Ηνωμένο Βασίλειο, ακολουθούμενο από 91% στη Γερμανία, 88% στην Ιταλία, 87% στην τη Γαλλία και 84% στην Ισπανία.
Το μεγάλο αριθμό αγορών στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτιμάται ότι υποστηρίζει η καλά οργανωμένη αγορά ειδών παντοπωλείου, σε αντίθεση με την Γερμανία, η οποία αναφέρεται ότι δεν διαθέτει σοβαρή αγορά για είδη παντοπωλείου.
Συνολικά, ο μέσος ευρωπαϊκός όρος πωλήσεων ανά κάτοικο το 2014 αναμένεται να είναι στα 409 ευρώ. Οι χώρες με τον υψηλότερο κατά κεφαλή μέσο όρο είναι η Νορβηγία στα 925 ευρώ, η Ελβετία στα 745 ευρώ και το Ηνωμένο Βασίλειο στα 725 ευρώ.
Τέλος, αναφέρεται ότι αν και η Πολωνία αντιπροσωπεύει σήμερα μόλις το 2% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου της ηπείρου, αποτελεί μια ισχυρή αγορά και αναμένεται να συνεχίσει να είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη – αν και από μικρή βάση. Μεταξύ 2014 και 2019, οι on line πωλήσεις στη χώρα αναμένεται να αυξηθούν κατά 13%.