Ανθεκτικότητα στην οικονομική ύφεση επιδεικνύει η εγχώρια κατανάλωση πουλερικών, καθώς η εν λόγω κατηγορία θεωρείται πιο υγιεινό είδος διατροφής σε σχέση με το χοιρινό, βοδινό και αιγοπρόβειο κρέας. Παράλληλα, οι καταναλωτές υποκαθιστούν τις υπόλοιπες κατηγορίες με κρέας πουλερικών, το οποίο αποτελεί σαφώς φθηνότερη επιλογή.
Αυτό επισημαίνεται σε πρόσφατη μελέτη της IBHS AE για τον εγχώριο κλάδο των πτηνοτροφικών προϊόντων. Σύμφωνα ωστόσο με τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst, η αυξανόμενη ζήτηση δεν αποτυπώνεται πλήρως στον εγχώριο κλάδο, καθώς η παραγωγική επίδοση τα προηγούμενα χρόνια εμφάνισε αυξομειώσεις λόγω της σημαντικής ανόδου της τιμής των ζωοτροφών. Ωστόσο την τελευταία διετία το κόστος υποχώρησε, γεγονός που επέτρεψε την αύξηση της παραγωγής. Η Eurostat εκτιμάει ότι το 2014 η εγχώρια παραγωγή πουλερικών αυξήθηκε κατά 5,6% στους 190.530 τόνους, ενώ το 2015 παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.
Η επιβολή των capital controls προκάλεσε προβλήματα στην παραγωγική διαδικασία των πτηνοτροφικών εταιρειών, καθώς αντιμετώπισαν δυσχέρεια στην εισαγωγή πρώτων υλών. Πάντως, στο σύνολο του έτους προσδοκάται ότι ο όγκος πωλήσεων θα αυξηθεί, καθώς οι συνεχείς προσφορές από τα super market διατήρησαν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Ο κλάδος πλήττεται από εισαγωγές, κυρίως από Βουλγαρία και Ρουμανία, χώρες που πλεονεκτούν λόγω του ανταγωνιστικού κόστους παραγωγής. Εξάλλου, η κρίση στην Ουκρανία προκάλεσε προσωρινό πλεόνασμα προϊόντων σε αρκετές αγορές, οι οποίες το διέθεσαν στις νότιες χώρες σε αρκετά χαμηλές τιμές.
Επίσης, τα προϊόντα προωθούνται στα super market σε ολοένα και χαμηλότερες τιμές, λόγω της διαπραγματευτικής δύναμης των αλυσίδων και των ανταγωνιστικών τιμών των εισαγόμενων κοτόπουλων.
Σύμφωνα με την κυρία Μαρία Μεταξογένη, Διευθύνουσα Σύμβουλο της IBHS, «Η κατανάλωση πουλερικών κατά την τρέχουσα περίοδο ύφεσης αναδεικνύεται ως η πλέον ανθεκτική κατηγορία, καθώς η φθηνότερη τιμή των προϊόντων τα καθιστούν πιο ελκυστικά στο μέσο καταναλωτή. Εξάλλου, τα πουλερικά χρησιμοποιούνται από τις αλυσίδες super market ως μέσο προσέλκυσης των καταναλωτών μέσω συχνών προσφορών. Ωστόσο, οι καταναλωτές στρέφονται εν μέρει σε φθηνότερα κοτόπουλα που εισάγονται από τρίτες χώρες, εις βάρος της ελληνικής παραγωγής».
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της IBHS αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 34 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
-Ο Κύκλος Εργασιών του δείγματος το 2014 διαμορφώθηκε σε €502,40 εκ. (+14,3% από το 2013).
-Το μέσο περιθώριο ΚΠΤΦΑ αυξήθηκε σε 8,3%, ενώ το περιθώριο των ΚΠΦ παρέμεινε στο 1%.
-Ο δείκτης των Ξένων ως προς τα Ίδια Κεφάλαια υποχώρησε στο 0,7 προς 1.
-Το μέσο διάστημα είσπραξης Απαιτήσεων διαμορφώθηκε στους 5 μήνες.