Αύξηση εσόδων παρουσίασαν οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι παγκοσμίως, σύμφωνα με την έκθεση «Οι Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2016» (Global Powers of Retailing 2016) της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (Deloitte Global).
Συγκεκριμένα, τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων σε παγκόσμιο επίπεδο έφτασαν τα 4,5 τρισ. δολ. το οικονομικό έτος 2014, παρουσιάζοντας σταθερή αύξηση ύψους 4,3%, συγκριτικά με την αύξηση 4,1% το 2013.
Σύμφωνα με την Deloitte, πρόκειται για μια θετική ένδειξη για τον κλάδο του λιανεμπορίου, δεδομένης της μείωσης που ο ίδιος κλάδος είχε παρουσιάσει το 2011. Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι η ίδια σε όλες τις περιοχές του κόσμου. Ενώ οι λιανέμποροι στη Βόρεια Αμερική, στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή απολαμβάνουν αύξηση εσόδων, τα έσοδα των λιανεμπόρων στην Ασία, στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική εξακολουθούν να αυξάνονται με φθίνοντα ρυθμό.
Τα κέρδη των εταιρειών παρουσίασαν διαφορές από περιοχή σε περιοχή, ωστόσο η γενικότερη πορεία τους ήταν πτωτική. Οι 250 μεγαλύτεροι λιανέμποροι κατέγραψαν καθαρό περιθώριο κέρδους 2,8% το 2014, σε σύγκριση με 3,4% το 2013.
Σύμφωνα με την Deloitte, οι παγκόσμιες δυνάμεις του λιανικού εμπορίου για το 2016 υπογραμμίζουν επίσης τον αντίκτυπο της τεχνολογίας στις αγορές που πραγματοποιούνται εντός καταστημάτων, καταδεικνύοντας την ταχέως αυξανόμενη ψηφιακή διασύνδεση των καταναλωτών.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έκθεσης, οι ψηφιακές συμπεριφορές και προσδοκίες των καταναλωτών αναπτύσσονται γρηγορότερα από τις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχουν οι λιανέμποροι, δημιουργώντας έτσι ένα «ψηφιακό χάσμα». Συγκεκριμένα τρεις σημαντικές τάσεις εντοπίζονται:
– Δεν υπάρχει μονόδρομος για την ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας. Ενώ όλες οι αγορές κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, κάποιες, επιλέγουν διαφορετικές διαδρομές για να φτάσουν στην υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας. Ορισμένες αναδυόμενες αγορές, για παράδειγμα, προσπερνούν εντελώς κάποια στάδια ενσωμάτωσης, τα οποία οι ανεπτυγμένες αγορές είχαν υιοθετήσει, επιταχύνοντας έτσι την ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στις περιοχές αυτές.
– Ένα ψηφιακό «μέγεθος» δεν αρμόζει σε όλους τους καταναλωτές. Η ψηφιακή συμπεριφορά διαφέρει ανάλογα με δημογραφικούς παράγοντες, όπως είναι η ηλικία και το εισόδημα, καθώς επίσης και ο τύπος του προϊόντος που αναζητείται από τον καταναλωτή.
– Οι καταναλωτές ζητούν καλύτερα ψηφιακά εργαλεία. Τα ψηφιακά εργαλεία και τα κανάλια μπορούν τόσο να επεκτείνουν το πεδίο δράσης των λιανεμπόρων, όσο και να τους οδηγήσουν σε αύξηση εσόδων. Ωστόσο, οι ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχουν σήμερα οι λιανέμποροι δεν ικανοποιούν τους πελάτες, αφού δεν αντεπεξέρχονται στις ανάγκες τους.