Την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023 ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 14οΣυνέδριο ΙΕΛΚΑ με θέμα Intelligent Retail for Smart Shoppers. Στο συνέδριο παρευρέθηκαν πάνω από 300 στελέχη της αγοράς, από αλυσίδες σουπερμάρκετ, αλλά και προμηθευτικές εταιρείες, καθώς και ακαδημαϊκοί και στελέχη επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών στον κλάδο του εμπορίου.
Το Συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους ως ομιλητές ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ο Γεν. Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο Πρόεδρος της Ένωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδος, και ο Δημήτρης Μαύρος, Διευθύνων Σύμβουλος της MRB, ανάμεσα σε πολλούς άλλους σημαντικούς ομιλητές, οι οποίοι σκιαγράφησαν το τοπίο της Ελληνικής αγοράς σουπερμάρκετ για το 2024 σε πολλές και σημαντικές θεματικές ενότητες οι οποίες περιλάμβαναν:
- Μακροοικονομικό Περιβάλλον: Πληθωρισμός, κόστη και παραγωγικότητα
- Αλλαγές στις καταναλωτικές και αγοραστικές τάσεις
- Νέα Ψηφιακή Πραγματικότητα: Τεχνητή νοημοσύνη, Data analytics, Κυβερνοασφάλεια και λιανεμπόριο
- Κυβερνητικές Πρωτοβουλίες: Υλοποίηση και Αποτελεσματικότητα
- Βέλτιστες πρακτικές στο Λιανεμπόριο Τροφίμων
- Κυκλική Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη
- Startups και καινοτομία
Το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης αφορούσε τα ζητήματα της ακρίβειας καθώς και των διαδοχικών πολύπλευρων εξωγενών κρίσεων και των συνεπειών τους στο εμπόριο και την οικονομία.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, αναφερόμενος στα θετικά αποτελέσματα των έντονων προσπαθειών της ελληνικής κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της εισαγόμενης ακρίβειας, τόνισε: «Κάνουμε μεγάλες και διαρκείς προσπάθειες ώστε να διασφαλίσουμε όσο το δυνατόν χαμηλότερες τιμές για τα ελληνικά νοικοκυριά, οι οποίες αποδίδουν. Ήδη τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» έφτασαν τα 1.100. Η αγορά αγκάλιασε το συγκεκριμένο μέτρο το οποίο στηρίζει τους καταναλωτές, τονώνει τον υγιή ανταγωνισμό και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών».
O πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ μάρκετ και Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΜΕΤΡΟ, Αριστοτέλης Παντελιάδης αναφέρθηκε στο ρόλο και τη θέση των αλυσίδων σούπερμάρκετ κατά την περίοδο της ακρίβειας και της πληθωριστικής κρίσης, χρησιμοποιώντας στοιχεία πολλαπλών ερευνών προκειμένου να στοιχειοθετήσει ότι οι αλυσίδες δεν αισχροκερδούν σε βάρος των καταναλωτών. Στάθηκε στο περιορισμένο περιθώριο κερδοφορίας, επικαλούμενος το γεγονός ότι τα καθαρά κέρδη προ φόρων των αλυσίδων την τελευταία πενταετία για το σύνολο των αλυσίδων είχε περιθώριο καθαρού κέρδους 1,47% και οι 5 μεγαλύτερες αλυσίδες περιθώριο 1,3%, ότανδιεθνώς ποσοστό κάτω από 3% θεωρείται επισφαλές. Στάθηκε από την άλλη στο γεγονός ότι ο κλάδος έχει επενδύσει 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ την τελευταία δεκαετία, στήνοντας υποδομές και φροντίζοντας τα logistics, θέλοντας να δείξει ότι ο κλάδος δαπανά χρήματα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Μαύρος, αναφέρθηκε στις έννοιες του “Permacrisis”,δηλαδή της προσαρμογής των καταναλωτών σε ένα περιβάλλον μόνιμης κρίσης και το πως περνούν από την προσαρμογή, στην επιβίωση και στην διαβίωση. Σημείωσε ότι η ακρίβεια ως το σημαντικότερο πρόβλημα σήμερα για τους καταναλωτές φαίνεται να έχει μία κάμψη, με τα οικονομικά προβλήματα όμως να απασχολούν κυρίως τους καταναλωτές και με τις προσδοκίες να είναι αρνητικές γι’ αυτά τους επόμενους μήνες.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου παρουσιάστηκαν και τα στοιχεία δύοεκ των μελετών του ΙΕΛΚΑ. Από τον καθ. Κ. Γεώργιο Δουκίδη, Πρόεδρο και Επιστημονικό Σύμβουλο του ΙΕΛΚΑ σε σχέση με τα βασικά μεγέθη του κλάδου των σουπερμάρκετ το 2023 ενώ κατέγραψε τις προκλήσεις/προτεραιότητες του κλάδου για το 2024, καιτον Δρ. Λευτέρη Κιοσέ, Γεν. Διευθυντή του ΙΕΛΚΑ, σε σχέση με το καταναλωτικό προφίλ του Έλληνα το 2023.