Ενας στους πέντε Έλληνες on-line αγοραστές –δηλαδή περίπου το 3% του συνολικού πληθυσμού-, αγοράζει και τρόφιμα μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ. Το 17% των αγοραστών σουπερμάρκετ έχουν αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν μέσω διαδικτύου τον τελευταίο χρόνο.
Αυτό προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το οποίο ολοκλήρωσε πρόσφατα μελέτη για την εξέταση της κατάστασης αγοράς των ελληνικών ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, με δείγμα 400 e-shoppers (αγοραστές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων) από όλη την Ελλάδα. Τα αποτελέσματα σκιαγραφούν τη σημερινή κατάσταση της αγοράς των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ και το προφίλ του Έλληνα e-shopper. Σημειώνεται ότι στην ετήσια έρευνα του ΙΕΛΚΑ έχει βρεθεί ότι 1 στους 6 Έλληνες καταναλωτές σουπερμάρκετ το 2013 έχει δηλώσει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν που πριν το αγόραζε συνήθως σε καταστήματα σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, 1 στους 5 Έλληνες e-shoppers -δηλαδή το 3% του συνολικού πληθυσμού της χώρας- αγοράζει και τρόφιμα-groceries μέσω διαδικτύου. Σε κάθε περίπτωση, σημειώνεται ότι το ποσοστό των πωλήσεων μέσω διαδικτύου για τα είδη σουπερμάρκετ παραμένει στην Ελλάδα χαμηλότερο του 0,5%.
Τα προϊόντα που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ περιλαμβάνουν κυρίως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, αναψυκτικά, καφέδες, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως συσκευασμένα τρόφιμα. Το 54% αυτού του κοινού δηλώνει ότι τον επόμενο χρόνο θα αυξήσει τις αγορές του μέσω internet και το 21% θα τις αυξήσει πάνω από 15%.
Οι βασικές απαιτήσεις που έχουν οι online αγοραστές από τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ περιλαμβάνουν:
• Μειωμένες τιμές
• Γρήγορη παράδοση
• Παράδοση σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή
• Εγγύηση για ποιότητα των προϊόντων
• Δυνατότητα σύγκρισης τιμών
• Δυνατότητα για πολλούς τρόπους πληρωμής
• Δυνατότητα επιστροφής προϊόντων
• Ευχρηστία της ιστοσελίδας
• Δυνατότητα για άμεση πληροφόρηση και επιλογή προσφορών
• Δυνατότητα παραλαβής προϊόντων από το κατάστημα της επιλογής του αγοραστή
Στο πλαίσιο της μελέτης εξετάστηκε και ο σημαντικός ρόλος που παίζουν τα social media στην πρόθεση για αγορά επωνύμων προϊόντων και στην πρόθεση για αγορά από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ. Όπως φαίνεται, τα επώνυμα προϊόντα έχουν μεγαλύτερη σύνδεση-engagement με το κοινό σε σχέση με τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, με το 74% του δείγματος να ακολουθεί μία μάρκα προϊόντος στα social media και το 50% να προτείνει κάποιο προϊόν μέσω των social media. Αντίθετα, προκύπτει ότι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ προηγούνται στην πρόθεση για αγορά, καθώς το 55% του δείγματος θεωρεί πιο πιθανό να αγοράσει από μία αλυσίδα που ακολουθεί στα social media, έναντι του 28% που θεωρεί πιο πιθανό να αγοράσει ένα brand που ακολουθεί στα social media. Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν πως, όπως και στο φυσικό περιβάλλον, έτσι και στο ηλεκτρονικό, θα πρέπει να υπάρξουν συνδυασμένες ενέργειες βιομηχανίας και λιανεμπορίου για να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα πωλήσεων.
Σημειώνεται ότι διεθνώς το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σουπερμάρκετ, παρότι διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και η Boston Consulting Group εκτιμά ότι η παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ θα αναπτυχθεί από $36 δισ. σε $100 δισ. ως το 2018.