Ειδήσεις
Home / Top Slider / Οι ελιές πρώτο εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν στις ΗΠΑ

Οι ελιές πρώτο εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν στις ΗΠΑ

Οι παρασκευασμένες ελιές “εκθρόνισαν”, το 2014, τα ξυραφάκια από την πρώτη θέση των Ελληνικών εξαγωγών στις ΗΠΑ ενώ πολύ ψηλά στην κατάταξη βρέθηκαν και οι αντίκες, όπως αναφέρεται σε έγγραφο της πρεσβείας μας.

Συγκεκριμένα αναφέρεται “από ξυραφάκια μέχρι ελιές και από αγωγούς μέχρι το ορυκτό βερμικουλίτης εξάγει η Ελλάδα στις ΗΠΑ και μάλιστα για τα προϊόντα αυτά αποτελεί κύριος ή ένας εκ των βασικότερων προμηθευτών της”.

Ως προς τα αγροτικά προϊόνταισχυρά «χαρτιά» των ελληνικών εξαγωγών, με προοπτικές μάλιστα περαιτέρω διείσδυσης στην τεράστια αγορά των ΗΠΑ, είναι οι ελιές με το μερίδιο αγοράς στην κατηγορία να υπερβαίνει το 70%, τα προϊόντα των ιχθυοκαλλιεργειών και κυρίως το λαβράκι και η τσιπούραενώ στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας έχει καταγραφεί αυξανόμενη ζήτηση για τα ροδάκινα κομπόστα, τα λαχανικά και τα φρέσκα φρούτα, καθώς και για τα τυροκομικά προϊόντα. Σημαντική είναι και η αύξηση των εξαγωγών μας σε οίνο (+4,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος), με σταθερά αυξανόμενη αναγνωρισιμότητα της ποιότητάς του διεθνώςΟι μεγάλες προσπάθειες φορέων και παραγωγών τα τελευταία χρόνια φέρνουν τις ΗΠΑ στην δεύτερη σημαντικότερη αγορά μας. Επίσης αναφέρεται ότι τα ελληνικά κρασιά γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικά, τόσο σε ποιότητα όσο και σε τιμή, και ο αμερικανός καταναλωτής αρχίζει να τα γνωρίζει.

Από την άλλη, εκτιμάται πως υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης και για το ελαιόλαδο παρά την μείωση στις εξαγωγές το 2014 (-18,6%), και μεγάλα περιθώρια «εκμετάλλευσης» των ποιοτικών χαρακτηριστικών του στην συνείδηση των καταναλωτών. Αλλά, το ισχυρό lobbying των καλιφορνέζων παραγωγών οι οποίοι προωθούν οργανωμένα και συστηματικά το εγχώριο ελαιόλαδομε στρατηγικές την τελευταία διετία που στοχοποιούν το εισαγόμενο ευρωπαϊκό κυρίως ελαιόλαδο ως νοθευμένο ή αμφιβόλου ποιότητας, φαίνεται να έχει επηρεάσει κάποιες ομάδες καταναλωτών.

Αξιοσημείωτη είναι η θέση στην αγορά των ΗΠΑ όχι μόνο των τροφίμων αλλά και των ελληνικών βιομηχανικών προϊόντωνΧαρακτηριστικά αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο ότι από τα κυριότερα εξαγώγιμα προϊόντα μας για το 2014 ήταν τα ξυραφάκια, όπου η Ελλάδα καταγράφεται ως 2ος προμηθευτής των ΗΠΑ, με μερίδιο επί των συνολικών εξαγωγών μας περίπου το 10% και εξαγωγές της τάξης των 106 εκατ. δολ. Επίσης, η Ελλάδα ήταν 2ος προμηθευτής των ΗΠΑ στα ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα με  μερίδιο επί των συνολικών αμερικανικών εισαγωγών το 2014 31,5%, και 3ος προμηθευτής στους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου από σίδηρο ή χάλυβα (με μερίδιο αγοράς στην κατηγορία, 11,1%). Σταθερά 1ος προμηθευτής των ΗΠΑ παραμένει η Ελλάδα στην κατηγορία βερμικουλίτης, περλίτης και χλωρίτες, μη εκτονωμένοι, με αξία εξαγωγών περίπου 15,2 εκ. δολ. ΗΠΑ και μερίδιο στην αμερικανική αγορά σχεδόν 51%.

Σημειώνεται ωστόσο, ότι στις κατηγορίες με τη μεγαλύτερη συνολική αξία εισαγωγών για τις ΗΠΑ, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει χαμηλή διείσδυση και περιορισμένα μερίδια το 2014. Για παράδειγμα, με εξαγωγές περίπου 58 εκατ. δολ. ήτα ο 10ος κυριότερος εμπορικός εταίρος των ΗΠΑ στα βιομηχανικά προϊόντα αλουμινίου (φύλλα, πλάκες, ταινίες κλπ.), ικανοποιώντας το 3% περίπου των συνολικών αναγκών της αμερικανικής αγοράς στην κατηγορία, συνολικής αξίας σχεδόν 2 δις δολ.

Οι λόγοι μη ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, κατά την πρεςβεία μας, θα πρέπει να αναζητηθούν σε παγιωμένες παθογένειες όπως το μικρό μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων, άλλως η κατακερματισμένη βάση παραγωγής, που αδυνατεί να καλύψει αγορές του όγκου της αμερικανικής, η έλλειψη εξωστρέφειας όλα τα προηγούμενα χρόνια, με τη χώρα να μην παράγει/διαθέτει επώνυμα και καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρουν αξία στην παγκόσμια αγορά και την επιχειρηματική κοινότητα να διακατέχεται από τη νοοτροπία του «φασόν» και του «χύμα». Βέβαια, αναφέρεται ότι παρατηρείται, αργά μεν αλλά σταθερά, αλλαγή της ανωτέρω νοοτροπίας, συνεπεία της οικονομικής κρίσεως μάλλον που «εξώθησε» τους Έλληνες επιχειρηματίες στην αναζήτηση ευρωπαϊκών και διεθνών πρακτικών προώθησης των προϊόντων τους.

 Από την άλλη, προστίθενται κυρίως τα μη δασμολογικά εμπόδια που δυσχεραίνουν τις ευρωπαϊκές εξαγωγές στις ΗΠΑ, και πλήττουν ως επί το πλείστον μικρής κλίμακας οικονομίες, όπως: εκτενείς εισαγωγικές διαδικασίες, καθυστερήσεις στα τελωνεία, διαφορετικά πρότυπα και κριτήρια (π.χ. φυτοϋγειονομικοί φραγμοί), διαφορετικό σύστημα προστασίας εμπορικών σημάτων, κλπ. Εν λόγω και άλλα εμπόδια στο διατλαντικό εμπόριο καλούνται ΕΕ και ΗΠΑ να επιλύσουν με τη διατλαντική εταιρική σχέση εμπορίου και επενδύσεων (TTIP).

Αναφορικά με τον κλάδο των τροφίμων, είναι εξαιρετικά σημαντική η δημιουργία ενός εθνικού brand που να συνδέει τα προϊόντα με τη διατροφή, τον τουρισμό και τον πολιτισμό. Παράλληλα, είναι σημαντική η διάχυση στην αμερικανική αγορά στοιχείων για τη διατροφική αξία των προϊόντων, συνοδευόμενων από πληροφορίες για τρόπους κατανάλωσή τους, για λόγους «εκπαίδευσης» των καταναλωτών.

Περαιτέρω, αξίζει να σημειωθεί ότι η καινοτομία είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τον Αμερικανό καταναλωτή. Οι καινοτομικές συσκευασίες μπορούν να υπερκεράσουν ανταγωνίστριες μάρκες και να στοχεύσουν στην κάλυψη της ανάγκης των καταναλωτών στις ΗΠΑ για πρακτικότητα και ευκολία στην χρήση του προϊόντος. Το τρίπτυχο «ποιότητα – τιμή – συσκευασία» και το σημείο ισορροπίας των τριών αυτών παραμέτρων χρειάζεται να κατακτήσει ο Έλληνας εξαγωγέας, ώστε να εδραιωθούν τα προϊόντα του στη συνείδηση των Αμερικανών καταναλωτών και να κατορθώσουν να σταθούν διαχρονικά στην αγορά των ΗΠΑ. Η ανάδειξη της ποιότητας και της ποικιλίας των ελληνικών προϊόντων, σε συνδυασμό με την προσφορά μιας πρακτικής και εύκολης συσκευασίας σε προσιτή τιμή, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για την περαιτέρω διείσδυση των ελληνικών εξαγωγών στην πολλά υποσχόμενη αγορά των ΗΠΑ.

Αναδυόμενες ευκαιρίες διείσδυσης για τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα

Από τα στοιχεία για τις κατηγορίες προϊόντων που οι ελληνικές εξαγωγές προς ΗΠΑ καλύπτουν αξιόλογο μερίδιο της αμερικανικής αγοράς το 2014  γίνεται προφανές ότι, τουλάχιστον με βάση την εικόνα που σκιαγραφείται από το 2010 και εξής, παρά τις όποιες διακυμάνσεις στις εξαγωγές μας, η Ελλάδα παραμένει σταθερά πρώτος  προμηθευτής των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά κυρίως σε λαβράκι-τσιπούρα και ελιές.

Ειδικότερα:

  • –  Η κατηγορία των ελιών είναι το πλέον σημαντικό ελληνικό προϊόν στις ΗΠΑ (μακράν ο σπουδαιότερος εξαγωγικός προορισμός ελληνικής ελιάς), με μεγάλη αναγνώριση (ειδικά η ελιά Καλαμάτας) και με σπουδαίες δυνατότητες διεύρυνσης μεριδίου αγοράς. Συγκεκριμένα, το ελληνικό μερίδιο επί του συνόλου των κατηγοριών ελιάς υπερβαίνει το 70% με τις Ισπανία, Τουρκία και Ιταλία να υπολείπονται κατά πολύ σε μερίδιο αγοράς αλλά και αξία εισαγωγών.

  • –  Η χώρα μας είναι επίσης μακράν ο πρώτος προμηθευτής της αμερικανικής αγοράς σε λαβράκι και τσιπούραπου είναι τα πλέον αναγνωρίσιμα προϊόντα με αυξανόμενη αναγνώριση από τους καταναλωτές και με εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής. Αν και στην συγκεκριμένη κατηγορία οι εξαγωγές μας στις ΗΠΑ το 2014 μειώθηκαν κατά 1,7%, η χώρα μας εξακολουθεί να ικανοποιεί το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (σχεδόν το 49%). Εν τούτοις, δεν αποτυπώνονται ακριβώς οι ελληνικές εξαγωγές της κατηγορίας στην υπό εξέταση περίοδο, δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα εισάγονται υπό διάφορες κατηγορίες.

    • – Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2014 η χώρα μας αναδείχθηκε μακράν ο πρώτος και σχεδόν αποκλειστικός προμηθευτής των ΗΠΑ σε καπνά χωρίς αφαίρεση μίσχων, με μερίδιο περίπου 84% (αύξηση εξαγωγών σε όρους αξίας την περίοδο 2013-2014, σχεδόν +1.077%).

    • – Ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν η άνοδος της κατηγορίας αγωγοί με ηλεκτρική μόνωση, πάνω από 1,000 V (περίπου 2.086%), όπου η Ελλάδα κατέλαβε την 4η θέση καλύπτοντας μερίδιο αγοράς σχεδόν 53%.
    • –  Σταθερά πρώτος προμηθευτής των ΗΠΑ παραμένει η Ελλάδα στην κατηγορία βερμικουλίτης, περλίτης και χλωρίτες, μη εκτονωμένοι στην υπό εξέταση περίοδο, με αξία εξαγωγών περίπου 15,2 εκ. δολ. ΗΠΑ και μερίδιο στην αμερικανική αγορά σχεδόν 51%. Οι ελληνικές εξαγωγές της κατηγορίας παρουσίασαν σημαντική μείωση το 2012 (-24,8% σε σχέση με το 2011) αλλά επανέκαμψαν το 2013 κατά 7% περίπου, στα οποία επίπεδα διατηρήθηκαν το 2014, παρά την μικρή μείωση κατά 4% (σημειώνουμε βέβαια γενικότερη μείωση των αμερικανικών εισαγωγών στην κατηγορία κατά 8%).
    • –  Επίσης, η Ελλάδα είναι ο μοναδικός προμηθευτής της αμερικανικής αγοράς στην κατηγορία HTS 19019034 (margarine cheese), αλλά η αξία των εξαγωγών μας είναι εξαιρετικά χαμηλή (38 χιλ. δολ.), αν και την περίοδο 2013-2014 οι εξαγωγές μας αυξήθηκαν κατά 27% περίπου.

      – Την πρωτοκαθεδρία των εξαγωγών στην κατηγορία φασόλια παρασκευασμένα ή διατηρημένα, διατήρησε η χώρα μας και το 2014 καταλαμβάνοντας μερίδιο 58,2% της αμερικανικής αγοράς, παρά την μεγάλη μείωση σε όρους αξίας (-23,4%), αφήνοντας πίσω για άλλη μια χρονιά Μεξικό και Ιταλία (οι οποίες όμως παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση 79,5% και 304,3% αντίστοιχα).

    – Τέλος, στην κατηγορία ελαφρόπετρα η Ελλάδα παραμένει μακράν ο πρώτος προμηθευτής των ΗΠΑ, αν και το 2014 οι εξαγωγές μας σημείωσαν μείωση 17,4% ενώ γενικότερα παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των αμερικανικών εισαγωγών στην κατηγορία κατά 14,6%. Αξίζει εν προκειμένω να σημειωθεί η άνοδος της Κίνας (2ος προμηθευτής, + 38,4%).

    Βάσει στοιχείων της Αμερικανικής Στατιστικής Υπηρεσίας, η χώρα μας και το 2014 ήταν ένας εκ των 3 πρώτων προμηθευτών της αμερικανικής αγοράς, μεταξύ άλλων, σε τυροκομικά προϊόντα (των κατηγοριών τυριά από πρόβειο ή αγελαδινό γάλα, φέτα, τυρί Pecorino), ελιές (εκπυρηνωμένες, πράσινες-διατηρημένες), ροδάκινα, σύκα νωπά ή αποξηραμένα, αγωγούς πετρελαίου ή φυσικού αερίου, ξυραφάκια, αντιστάσεις, ημι-ρυμουλκούμενα, θαλασσινά και εχινόδερμα.

    Ειδικότερα:

     Σε τυριά από πρόβειο ή αγελαδινό γάλα (τυρί από πρόβειο γάλα, κυρίως φέτα αλλά και άλλα παραδοσιακά τυριά), με μερίδιο αγοράς 30%, η Ελλάδα ανακάμπτει το 2014 στην πρώτη θέση των προμηθευτών των ΗΠΑ, με αύξηση των εξαγωγών στην εν λόγω κατηγορία κατά 5% περίπου, αφήνοντας πίσω την Ισπανία η οποία παρουσίασε μείωση στις εξαγωγές της κατά 19% περίπου. Αντίθετα, στην κατηγορία τυρί Pecorino, η Ελλάδα έπεσε στην 4η θέση το 2014 (από την 3η το 2013), μετά την εκτίναξη των ιταλικών εξαγωγών στην κατηγορία κατά 84%, που την έφερε στη 2η θέση αφήνοντας πίσω και την Γαλλία που για σειρά ετών στην υπό εξέταση περίοδο ήταν ο 2ος προμηθευτής των ΗΠΑ.

    • –  Σταθερά πρώτος προμηθευτής των ΗΠΑ είναι η χώρα μας στην κατηγορία των πράσινων ελιών με εν γένει αυξητικές τάσεις και μερίδιο περίπου στο 40%.

        Αξιοσημείωτη είναι η πορεία των κατηγοριών σύκα, νωπά ή αποξηραμένα και φρούτα του γένους capsicum ή pimento παρά την μείωση των εξαγωγών περίπου 20% και 30% αντίστοιχα το 2014, αφού κατέλαβαν μερίδιο περίπου 34% και 10,2% αντίστοιχα.

    • –  Η κατηγορία ροδάκινα, αλλιώς παρασκευασμένα ή διατηρημένα καλύπτει σταθερά σχεδόν το 20% της αμερικανικής αγοράς (άγγιξε το 24% το 2014) και η χώρα μας παραμένει μακράν ο δεύτερος προμηθευτής των ΗΠΑ (μετά την Κίνα), με τις εξαγωγές της κατηγορίας να ανακάμπτουν σημαντικά το 2014 (+17,5%). 

Ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ (κύριες κατηγορίες προϊόντων)

Με έτος βάσης το 2014 και τις 25 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων που εξήχθησαν από τη χώρα μας στις ΗΠΑ σε βάθος 5ετίας (2010-2014) το μείγμα περιλαμβάνει τόσο βιομηχανικά όσο και αγροτικά προϊόντα, πρώτες ύλες και προϊόντα χαμηλής επεξεργασίας. Μάλιστα, μεταξύ των πρώτων 10 κατηγοριών μόνο οι ελιές (1η θέση, με μερίδιο 11% των εξαγωγών μας το 2014) και τα ροδάκινα (9η θέση, με μερίδιο περίπου 3% των εξαγωγών μας το 2014) είναι αγροτικά προϊόντα, με τις υπόλοιπες 8 κατηγορίες να αφορούν σε βιομηχανικά προϊόντα/ελαφράς και βαριάς επεξεργασίας.

ΑΠΕ -ΜΠΕ