Ειδήσεις
Home / Retail / NielsenIQ: Μειωμένες κατά -3,4% οι πωλήσεις του Ιανουαρίου στα σούπερ μάρκετ

NielsenIQ: Μειωμένες κατά -3,4% οι πωλήσεις του Ιανουαρίου στα σούπερ μάρκετ

Μεγάλη ήταν η ανησυχία που εκφράστηκε από παράγοντες του κλάδου σχετικά με την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων τον πρώτο μήνα του έτους, καθώς πράγματι, με βάση τις πιο πρόσφατες μετρήσεις της NielsenIQ, οι πωλήσεις σε αξία παρουσίασαν αρνητική τάση στο -3,4%, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021. Ωστόσο δεν θα πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι την περίοδο σύγκρισης οι συνθήκες της ευρύτερης αγοράς ήταν αρκετά διαφορετικές, καθώς επικρατούσε καθεστώς lockdown, οπότε και η in home κατανάλωση ήταν ιδιαίτερα υψηλή.

Με μια πιο ψύχραιμη ματιά, αν συγκρίνουμε τον τζίρο του λιανεμπορίου με δύο χρόνια πίσω, οπότε και επικρατούσαν κανονικές, προ-covid συνθήκες στην αγορά, ο φετινός τζίρος του Ιανουαρίου είναι αυξημένος σημαντικά, κατά +11,2%, σε σχέση με αυτόν του 2020.

 

Εξετάζοντας στη συνέχεια πιο αναλυτικά τις τάσεις ανά εβδομάδα, η πρώτη του χρόνου παρουσίασε την πιο αρνητική τάση, στο -12,4%, ωστόσο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι την 3η Ιανουαρίου υπήρξαν ορισμένες αλυσίδες που δεν λειτούργησαν, λόγω απογραφής. Αρνητικός, αν και αρκετά πιο συγκρατημένος ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης της δεύτερης εβδομάδας, στο -1,8%, ενώ την τρίτη εβδομάδα υπήρξε ανάκαμψη και μια θετική τάση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, στο +2,7%. Όσον αφορά στην τελευταία εβδομάδα του μήνα η κακοκαιρία, καθώς και τα προβλήματα λειτουργίας και ανατροφοδότησης πολλών καταστημάτων κατέληξαν σε μια αρνητική τάση της τάξης του -2,3%, με την Αττική να συμβάλλει κατά το ήμισυ σε αυτό τον αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης.

Ειδικότερα για την Αττική και μέσα από την ανάλυση των ημερήσιων στοιχείων πωλήσεων που διαθέτει η NielsenIQ για συγκεκριμένους λιανέμπορους, σε συνδυασμό και με τα weather facts, που έχει εντάξει στις βάσεις δεδομένων της, είναι άξιο σχολιασμού το γεγονός ότι την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, λόγω της χιονόπτωσης και της μεγάλης πτώσης της μέσης θερμοκρασίας, παρατηρήθηκαν διαφορές στις δυναμικές (βαρύτητες) των ημερών. Συγκεκριμένα, ενώ τις προηγούμενες εβδομάδες του Ιανουαρίου η ημέρα Τρίτη συγκέντρωνε κατά μέσο όρο to 14% των εβδομαδιαίων πωλήσεων, την τελευταία Τρίτη του Ιανουαρίου η συνεισφορά της έπεσε στο 9%, καθώς προφανώς οι αγοραστές απέφυγαν τις μετακινήσεις τις ημέρες της έντονης χιονόπτωσης. Μέσα από την ίδια ανάλυση των ημερήσιων στοιχείων προέκυψε ότι αυξήθηκε αντίστοιχα η συνολική βαρύτητα της Παρασκευής και του Σαββάτου την τελευταία εβδομάδα του μήνα, από 42% που ήταν ο μέσος όρος των προηγούμενων εβδομάδων στο 49%, οπότε και είχε αρχίσει λίγο να εξομαλύνεται η κατάσταση με τα χιόνια και τις δυσκολίες λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και της δυσκολίας μετακίνησης των αγοραστών.

_______________________________________________________________________

*Καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών