Ειδήσεις
Home / Top Slider / Μικροζυθοποιία: Μία αγορά σε ανάπτυξη, με νέα brands

Μικροζυθοποιία: Μία αγορά σε ανάπτυξη, με νέα brands

Εχοντας κερδίσει το αρχικό στοίχημα για την δημιουργία και το λανσάρισμα στην αγορά τοπικής μπύρας, οι μικροζυθοποιίες έχουν μπει για τα καλά –στις περισσότερες περιπτώσεις τουλάχιστον- στο «παιχνίδι» του ανταγωνισμού στοχεύοντας στην παραμονή και ανάπτυξή τους στην αγορά.
Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν την γευστική διαφοροποίηση των προϊόντων μικροζυθοποιίας και δείχνουν πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες διαφορετικές, μοναδικές συνταγές. Στο πλαίσιο αυτό, αρκετές μικροζυθοποιίες υλοποιούν -ή σχεδιάζουν να υλοποιήσουν- επενδύσεις αναβάθμισης ή επέκτασης του εξοπλισμού τους ώστε να αυξήσουν τη δυναμικότητά τους και να ικανοποιήσουν μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης. Το 2013 σχεδόν όλες οι εταιρείες αύξησαν σημαντικά τους όγκους παραγωγής τους, με τη συνολική ποσότητα να προσεγγίζει τα 75.000 εκατόλιτρα, από 68.400 εκατόλιτρα το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, η ποσότητα αυτή καταλαμβάνει περίπου μόλις το 2% της συνολικής ποσότητας μπύρας που διακινήθηκε στη χώρα, δεδομένου ότι, οι περισσότερες μικροζυθοποιίες διακινούν ιδιαίτερα περιορισμένες ποσότητες (ακόμα και κάτω από 1.000 εκατόλιτρα το έτος), λόγω της χαμηλής δυναμικότητας παραγωγής και της μικρής ακόμα περιόδου λειτουργίας τους. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, οδήγησαν δύο από αυτές, την Μεσσηνιακή και την Craft –η τελευταία με μακρά πορεία στο χώρο – σε διακοπή της λειτουργίας τους.
Οι περισσότερες από τις μικροζυθοποιίες που δραστηριοποιούνται στην αγορά επενδύουν σε μάρκετινγκ και νέα προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εταιρείας Ελιξη ΑΕ, η οποία μετά την επιτυχία που γνώρισε το βασικό της brand, Delphi, λανσάρει και το brand, Marea (μια Double Malt Ale 5 δημητριακών), που πρόσφατα βραβεύθηκε για την συσκευασία του.
Η «Fresh Chios Beer», από το νησί της Χίου, προσβλέπει φέτος να ξεπεράσει τα 500 εκατόλιτρα, σε επίπεδο παραγωγής, όγκος ο οποίος είναι υπερ-τετραπλάσιος από το 2012, όταν και η εταιρεία άρχισε να λειτουργεί.
Από τις παλαιότερες εταιρείες στην κατηγορία, είναι η Πειραϊκή Μικροζυθοποιία, του φαρμακοποιού, κ. Αλέξανδρου Κουμάντου. Η εταιρεία ξεκίνησε το 2005 σε ένα μικρό ζυθοποιείο στη Δραπετσώνα και σήμερα διαθέτει νέα παραγωγική μονάδα στη ΒΙ.ΠΕ Λαμίας. Παράγει μπύρες pale ale, lager, pils και βιολογικές.
Η μπύρα Donkey της Ζυθοποιίας Σαντορίνης ολοκληρώνει αυτό το διάστημα επένδυση στο μικροζυθοποιείο της, που θα οδηγήσει σε διπλασιασμό της παραγωγής της. Σε ανάλογη κίνηση προέβη πρόσφατα και η Κερκυραϊκή μικροζυθοποιία, που διαθέτει τα brands, Corfu Beer –Real Ale και Ionian.
Στην επέκτασή της εντός και εκτός συνόρων εστιάζει η Volkan του κ. Πέτρου Νομικού (Lomax Μονοπρόσωπη ΕΠΕ), η οποία παράγεται με πρώτες ύλες και ηφαιστειογενή φίλτρα από την Σαντορίνη, στις εγκαταστάσεις της Ζυθοποιίας ΖΕΟΣ. Υπό την διοίκηση του Καναδού κ. David Woods, η ΖΕΟΣ – που εδρεύει έξω από το Αργος-, παράγει τις μπύρες ΖΕΟΣ Pilsner και Μακεδονική Συνταγή, εστιάζοντας στην διεθνή αγορά.
Πετυχημένο λανσάρισμα στην αγορά και καλές προοπτικές εκτιμάται ότι παρουσιάζει η μπύρα Septem. Παράγεται στην Εύβοια, στο Ωρολόγιο Αυλωναρίου και διαθέτει ήδη οκτώ διαφορετικές φρέσκες, μη παστεριωμένες μπύρες, μεταξύ των οποίων οι Septem: Honey Golden Ale, Pale Ale, Red Ale, Porter, ACE, Citra. Η Νήσος –του κ. Αλέξανδρου Κουρή- παράγεται σε ένα μικρό ζυθοποιείο στην Βαγιά της Τήνου, την «Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο», και έχει καταφέρει σε σύντομο χρονικό διάστημα να πετύχει σημαντική διασπορά στην αγορά, με έμφαση στα νησιά των Κυκλάδων, ενώ στην Αθήνα, εκτός από επιλεγμένα σημεία, διατίθεται στα ΑΒ Βασιλόπουλος.
Στην Κρήτη παράγεται η μπύρα Brink’s από την Ρεθυμνιακή Ζυθοποιία, στη Ρόδο η Magnus Magister, από την Ελληνική Ζυθοποιία Ρόδου –Εμμ. Παπαδημητρίου ΑΕ, ενώ από την Θεσσαλονίκη προέρχεται η μπύρα Status. Ένα ακόμη νέο brand, είναι αυτό της μπύρας Voreia, που παράγεται από την Μικροζυθοποιία Σερρών & Β. Ελλάδος Ε.Ε.
Ολα αυτά συμβαίνουν σε μία αγορά, η οποία τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μείωση παραγωγής, παρά το γεγονός ότι η μπύρα αποτελεί μία οικονομική επιλογή για τους καταναλωτές αλκοολούχων ποτών. Ταυτόχρονα παρουσιάζει και μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης, με το «παιχνίδι» να βρίσκεται πλέον στα χέρια δύο μεγάλων παικτών: της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, με μερίδιο αγοράς περί το 55% και της Νέας Ολυμπιακής Ζυθοποιίας (που θα προκύψει από την συγχώνευση Μύθος –Fix, υπό την Carlsberg), με μερίδιο που αγγίζει το 30%. Σημειώνεται ότι την δημιουργία μικροζυθοποιίας προωθεί και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Κυρέλα Πέτρου