Ειδήσεις
Home / Opinions / Κορκίδης: Ευκαιρίες και προκλήσεις από την δραστηριοποίηση της Alibaba στην Ελλάδα

Κορκίδης: Ευκαιρίες και προκλήσεις από την δραστηριοποίηση της Alibaba στην Ελλάδα

Ως θετικό μήνυμα εμπιστοσύνης προς την εγχώρια οικονομία χαρακτηρίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Βασίλης Κορκίδης, την αναμενόμενη δραστηριοποίηση ενός από τους μεγαλύτερους διεθνώς ομίλους e-commerce στην ελληνική αγορά.

Ταυτόχρονα, συνεχίζει ο ίδιος, σημαίνει πως ακόμα και μετά την παρατεταμένη και ιδιαίτερα έντονη οικονομική κρίση, η ελληνική οικονομία μπορεί να παρέχει νέες ευκαιρίες προς όφελος καταναλωτών και επιχειρηματιών και συνεπώς ολόκληρης της οικονομίας και κοινωνίας.

 

Ο όμιλος

Ο κ. Κορκίδης υπενθυμίζει ότι ο όμιλος Alibaba, με συναλλαγές χρηστών στα 250 δισ. δολάρια και κεφαλαιοποίηση στη Wall Street στα 200 περίπου δισ. και διαχείριση 35 εκατ. δεμάτων ημερησίως, περιλαμβάνει 10 συνδεδεμένες και θυγατρικές επιχειρήσεις με εξαιρετικά ραγδαία ανάπτυξη εσόδων (35%-45% ετησίως). Στόχος της Alibaba είναι η παροχή θεμελιώδους τεχνολογικής υποδομής και υπηρεσιών προώθησης (marketing) σε εμπόρους, επιχειρήσεις και καταναλωτές (Business to Business – B2B, Business to Consumers – B2C, Consumers to Consumers – C2C) που προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες με την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του διαδικτύου. Ουσιαστικά η Alibaba παρέχει την πλατφόρμα για τη διενέργεια συναλλαγών με την παροχή των κατάλληλων εργαλείων ώστε οι επιχειρήσεις να έχουν πλέον πρόσβαση στο παγκόσμιο καταναλωτικό κοινό και οι αγοραστές να εντοπίζουν τα προϊόντα και τους προμηθευτές τους γρήγορα και αποδοτικά.

Η πλατφόρμα της Alibaba περιλαμβάνει εκατοντάδες εκατομμυρίων προϊόντων σε 40 διαφορετικές κύριες κατηγορίες (γεωργία και τρόφιμα, ένδυση και δέρματα, αυτοκίνηση και μεταφορές, τσάντες και υποδήματα, ηλεκτρονικά, δώρα και Παιχνίδια, υγεία και ομορφιά, οικιακός εξοπλισμός, φωτισμός και κατασκευές, μηχανήματα και εργαλεία, μεταλλουργεία-χημικά- ελαστικά και πλαστικά, συσκευασία και διαφήμιση κ.ά.). Οι αγοραστές των προϊόντων αυτών εντοπίζονται σε περισσότερες από 190 χώρες και περιφέρειες και ανταλλάσουν μεταξύ τους 100 χιλιάδες μηνύματα καθημερινώς.

“Υπογραμμίζεται ωστόσο πως το διαδίκτυο και οι υπηρεσίες του δεν είναι πανάκεια ούτε η μπορεί να θεωρηθούν ως η μόνη ασφαλής διέξοδος από την κρίση. Η έκθεση στο διεθνή ανταγωνισμό απαιτεί περαιτέρω προσπάθεια και προσαρμογή σε ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις, τη χρονική περίοδο που οι ελληνικές ΜμΕ έχουν βαλτώσει σε 7 χρόνια ύφεσης, εν τω μέσω εξαιρετικά επιβαρυντικών φορολογικών υποχρεώσεων και χωρίς πρόσβαση σε ρευστότητα” σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

 

Ευκαιρίες και προκλήσεις από τη δραστηριοποίηση της Alibaba στην Ελλάδα

 

Κατά την ΕΣΕΕ τα θετικά στοιχεία και οι ευκαιρίες εστιάζονται στα εξής:

  • Μήνυμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία
  • Παροχή νέων ευκαιριών/ συνεργασιών/ συνεργειών για τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις.
  • Δυνατότητα πρόσβασης στο κινεζικό καταναλωτικό κοινό.
  • Μεγέθυνση οφέλους καταναλωτή και της κοινωνικής ευημερίας από την απόκτηση αγαθών σε χαμηλότερες τιμές.
  • Ενίσχυση του πλεονάσματος του παραγωγού εξαιτίας της δυνατότητας προμήθειας αγοράς των ενδιάμεσων προϊόντων και πρώτων υλών φθηνότερα.
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω αύξησης των εξαγωγών προς την Κίνα καθώς 10 εκατ κινεζικές ΜμΕ και 423 εκατ. Κινέζοι καταναλωτές πραγματοποιούν αγορές από την Alibaba.
  • Δυνατότητα παραγγελίας προϊόντων προσαρμοσμένα (tailor made) στις ανάγκες κάθε αγοραστή.
  • Ικανοποιητική νομική προστασία και διασφάλιση των δικαιωμάτων των αγοραστών.
  • Θετικά αποτελέσματα από την δραστηριοποίηση της Alibaba και την ενεργοποίηση ενός ολόκληρου δικτύου εφοδιαστικής αλυσίδας.
  • Δυνατότητα διαφήμισης της Ελλάδας στην Κίνα.
  • Θετικά αποτελέσματα και στον τουρισμό μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Alitrip, και την αύξηση των Κινέζων τουριστών.
  • Δυνατότητα σταδιακής ενημέρωσης του ελληνικού επιχειρείν μέσω δωρεάν συμμετοχής στη σχετική ημερίδα του Σεπτεμβρίου.

 

Τα αρνητικά στοιχεία εστιάζονται στα εξής σημεία:

  • Πιθανή απώλεια τζίρου από την απευθείας πώληση προϊόντων σε καταναλωτές και επιχειρήσεις απευθείας από τον παραγωγό.
  • Διατάραξη σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας των εγχώριων επιχειρήσεων καθώς νέες εταιρείες θα εισέρχονται στην ελληνική αγορά
  • Δυσχέρειες στην αντιμετώπιση του εισερχόμενου ανταγωνισμού και στην προσαρμογή των ελληνικών παραγωγικών επιχειρήσεων μετά από 7 χρόνια ύφεσης και εν τω μέσω εξαιρετικά δυσμενούς επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
  • Απώλεια χρόνου και κόστος στην εκπαίδευση/ προσαρμογή του προσωπικού στη χρήση της πλατφόρμας, στην αναζήτηση λεπτομερειών για τις παραγγελίες, στην υλοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. Pay-Pal), στην επικοινωνία στα αγγλικά κλπ.
  • Λήψη πολλών e-mail για προσφορές προϊόντων που δεν είναι απαραίτητες.
  • Πιθανή λήψη διαφορετικών δειγμάτων/ προϊόντων από τα αρχικώς παραγγελθέντα εξαιτίας διακοπής της παραγωγής του συγκεκριμένου αγαθού
  • Δυσχέρεια δημιουργίας σχέσεων εμπιστοσύνης από την έλλειψη προσωπικής επαφής με τον προμηθευτή.
  • Πιθανή αναντιστοιχία του προϊόντος από την ηλεκτρονική στη φυσική του μορφή.
  • Η υποχρέωση ελάχιστων ποσοτήτων παραγγελιών (MOQ), μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά για το μέγεθος της μέσης ελληνικής επιχείρησης.
  • Πιθανό υψηλό μεταφορικό κόστος.