Ειδήσεις
Home / Retail / ΙΕΛΚΑ: Παραμένουν χαμηλότερες οι τιμές στα ελληνικά σούπερ μάρκετ

ΙΕΛΚΑ: Παραμένουν χαμηλότερες οι τιμές στα ελληνικά σούπερ μάρκετ

Ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα συνεχίζουν να έχουν η Αγγλία, η Γαλλία και Ισπανία, σύμφωνα με την επαναλαμβανόμενη τετραμηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) το Νοέμβριο του 2014, που παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών σε τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ).

Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει από χώρα σε χώρα, ενώ για την παρούσα ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών.

Όπως προκύπτει από την σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών και οι τρεις χώρες τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο έχουν ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, κατά 9% η Ισπανία, 32% η Γαλλία και 40% η Αγγλία. Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρεθεί ο  αναλογούντος ΦΠΑ ανά χώρα, καθώς όπως προκύπτει οι τρεις χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Ισπανία κατά 16%, η Γαλλία κατά 40% και η Αγγλία κατά 51%.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ από τον Ιανουάριο 2011 είναι 13% (και 23% για αναψυκτικά και χυμούς), σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%) και την Ισπανία (10% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΙΕΛΚΑ «τα σουπερμάρκετ παρέχουν στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών το 2013 και 2014 όπως φαίνεται και στα στοιχεία για τον δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσίευσε πρόσφατα η ΕΛ.ΣΤΑΤ».

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία της έρευνας προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ:

Ελλάδα: Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Μασούτης, My Market

Αγγλία: Asda, Sainsbury’s, Tesco, Waitrose, Ocado

Γαλλία: E.Leclerc, Auchan, Carrefour, InterMarche

Ισπανία: Alcampo, Caprado, Carrrefour, Eroski, El corte Ingles, Mercadona

Τα κριτήρια επιλογής των προϊόντων στο καλάθι ήταν ένας συνδυασμός αντίστοιχων χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση στο εξωτερικό, καθώς και κοινής διαθεσιμότητας στοιχείων τιμών στις χώρες που εξετάσθηκαν.