Ειδήσεις
Home / Top Slider / Ψάρια ελεύθερης αλιείας VS Ιχθυοκαλλιέργειας – Τί επιλέγουν οι Ευρωπαίοι

Ψάρια ελεύθερης αλιείας VS Ιχθυοκαλλιέργειας – Τί επιλέγουν οι Ευρωπαίοι

Οι περισσότεροι Ούγγροι δεν αγοράζουν ποτέ ψάρια, οι Έλληνες αναζητούν περισσότερες πληροφορίες προέλευσης στις συσκευασίες, οι Ιταλοί είναι πιο πρόθυμοι να δοκιμάσουν καινούρια είδη, ενώ το 1/3 των Ευρωπαίων δεν εκδηλώνει κάποια προτίμηση ανάμεσα στα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας και ελεύθερης αλιείας.

Τα παραπάνω αναφέρονται μεταξύ άλλων σε πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποίησε το Ευρωβαρόμετρο για λογαριασμό του Directorate-General for Maritime Affairs and Fisheries (DG MARE).

Σε μία προσπάθεια να ρίξει φως στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων για τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας και ελεύθερης αλιείας -με σκοπό την βαθύτερη κατανόηση των εσωτερικών αγορών, ώστε οι επιχειρήσεις του κλάδου να μπορούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικές-, οι ερευνητές ρώτησαν 27.818 πολίτες, σε συνεντεύξεις πρόσωπο με πρόσωπο, στο σπίτι τους, στην εθνική τους γλώσσα.

Το DG MARE ανέφερε ότι θα χρησιμοποιήσει τις συγκεκριμένες πληροφορίες, για να αναπτύξει νέες στρατηγικές που θα τονώσουν την ανάπτυξη, θα ενισχύσουν τις οικονομικές δραστηριότητες στις εσωτερικές αγορές και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.

Το 2015 οι Ευρωπαίοι δαπάνησαν 54 δισ. ευρώ για την αγορά ψαριών και θαλασσινών, ενώ η κατά κεφαλήν κατανάλωση αυξήθηκε, μετά από την πτώση που ακολούθησε την οικονομική κρίση (το 2008 ήταν 26 κιλά το άτομο και το 2015 στα 25,5 κιλά το άτομο).

Σύμφωνα με την έρευνα, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές που ζουν στη Μεσόγειο, προτιμούν να αγοράζουν τα ψάρια τους φρέσκα από τον ιχθυοπώλη, με το 92% των Ελλήνων και των Ισπανών και το 89% των Πορτογάλων να αναφέρουν ότι αγοράζουν από τα συγκεκριμένα σημεία συχνά ή σποραδικά.

Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές των βόρειων χωρών αγοράζουν κυρίως προσυσκευασμένα ψάρια, όπως παναρισμένο βακαλάο ή ψάρι προετοιμασμένο σε έτοιμα γεύματα. Το 63% των Αυστριακών, το 61% των Βρεττανών και το 55% των Ιρλανδών, αναφέρουν ότι προτιμούν αυτά τα είδη προϊόντων.

Στο σύνολο των 28 κρατών –μελών, περισσότεροι από 6 στους 10 καταναλωτές (64%) αναφέρουν ότι τους αρέσει να δοκιμάζουν νέα προϊόντα στο σπίτι, με την Ισπανία (92%), την Σουηδία (90%) και την Δανία (86%) να αποτελούν το υψηλότερο ποσοστό καταναλωτών που τρώνε ψάρι στο σπίτι, τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Αυτό αλλάζει όσον αφορά το φαγητό εκτός σπιτιού, με τους καταναλωτές στο Λουξεμβούργο (52%), τη Σουηδία (50%), το Ηνωμένο Βασίλειο (49%) και τη Μάλτα (49%), να καταναλώνουν ψάρι και θαλασσινά σε εστιατόρια και καντίνες τουλάχιστον μία φορά το μήνα.

Οι Ιταλοί, Ιρλανδοί και Σουηδοί είναι οι πιο.. περιπετειώδεις καταναλωτές, με το 73%-74% των ερωτηθέντων, να απαντούν ότι αρέσκονται στο να δοκιμάζουν νέα προϊόντα και είδη.

Εν τω μεταξύ, η μεγάλη πλειοψηφία των Ευρωπαίων, προτιμά μαγειρικές συμβουλές που προέρχονται κυρίως από φίλους και την οικογένεια, παρά από τα media. Περισσότεροι από τα τρία τέταρτα (76%) των ερωτηθέντων, αναφέρουν ότι αγόρασαν ένα νέο προϊόν βασιζόμενοι σε μια προσωπική σύσταση, αλλά το 56% αναφέρει επίσης ότι αρέσκεται να δοκιμάζει νέα προϊόντα στο πλαίσιο μιας προωθητικής ενέργειας, όπως μια ειδική προσφορά στο σουπερμάρκετ.

Στην Ουγγαρία, η σχετική πλειοψηφία (49%) των ερωτηθέντων αναφέρει ότι δεν αγοράζει ποτέ ψάρια και θαλασσινά (ελεύθερης αλιείας ή ιχθυοκαλλιέργειας).

 

Ελεύθερης αλιείας ή ιχθυοκαλλιέργειας;

Τα ψάρια ελεύθερης αλιείας παραδοσιακά θεωρούνται από τους καταναλωτές πιο φυσικά, υγιεινά και αποτελούν premium επιλογή, για την οποία θεωρούν ότι αξίζει να διαθέσουν περισσότερα χρήματα σε σχέση με τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας.

Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου αποκαλύπτει ότι περισσότερο από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων (34%) προτιμά προϊόντα ελεύθερης αλιείας, ενώ λιγότερο από ένας στους δέκα (8%), προτιμά προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας.

Ωστόσο, η εξάντληση των αποθεμάτων των ψαριών ελεύθερης αλιείας, σε συνδυασμό με τις προσπάθειες του κλάδου της υδατοκαλλιέργειας για τη βελτίωση της φήμης των προϊόντων του, σημαίνει ότι η στάση των καταναλωτών μπορεί να αλλάζει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα σημαντικό ποσοστό (31%) των ερωτηθέντων δήλωσε στο Ευρωβαρόμετρο ότι δεν είχαν καμία προτίμηση στο ένα ή το άλλο είδος.

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, η Ισπανία ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας το 2014, με παραγωγή 285.000 τόνους, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο με 215.000 τόνους και την Γαλλία με 200.000 τόνους.

Σημειώνεται ότι η παραγωγή της Νορβηγίας (που δεν ανήκει στην Ε.Ε.), υπολογίζεται σε 1,33 εκατ. τόνους κατά το ίδιο έτος.

Πηγή: foodnavigator.com