Ειδήσεις
Home / Top Slider / Ανω των 20 εκατ. ευρώ οι εξαγωγές τροφίμων και ποτών στην Ιαπωνία

Ανω των 20 εκατ. ευρώ οι εξαγωγές τροφίμων και ποτών στην Ιαπωνία

Στις προοπτικές ανάπτυξης των ελληνικών εξαγωγών στην Ιαπωνία, με την ευκαιρία και της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκυο το 2020, αναφέρθηκαν μέλη της βιομηχανίας τροφίμων, που δραστηριοποιούνται ήδη στην ιαπωνική αγορά, σε εκδήλωση που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της εταιρείας Αpivita και με στόχο τη γνωριμία των Ελλήνων επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο νέος Πρέσβης της Ελλάδας στην Ιαπωνία κ. Λουκάς Καρατσώλης, ο Σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων κ. Διονύσης Πρωτοπαπάς και ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του Υπ. Εξωτερικών κ. Παναγιώτης Μίχαλος.
Οι εταιρείες από τον χώρο των τροφίμων και ποτών που παρευρέθηκαν στην εκδήλωση ήταν οι: Κτήμα Αβαντίς, Eurimac, Lesel, Olive Vision, Attiki, Τρικαλινός, Terra Creta, Karpos, Etesian Gold, Eirini Plomariou, Blauel, Συνεταιρικός Κρόκος Κοζάνης, ΙΟΝ, Σελόντα, Κτήμα Λαζαρίδη, Κτήμα Παπαντώνη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάσθηκαν, οι εξαγωγές τροφίμων και ποτών καλύπτουν σχεδόν το ήμισυ των ελληνικών εξαγωγών στην Ιαπωνία, ξεπερνώντας τα 20 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος (9,6 εκατ.) των εξαγωγών τροφίμων αφορά παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών, με βασικούς εξαγωγείς τις εταιρείες Κρόνος και Delkof. Στα 3,9 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι εξαγωγές ιχθυηρών (Bluefin tuna), ενώ στα 3 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν οι εξαγωγές ελαιολάδου, με σημαντικότερες εταιρείες εξαγωγής τις Terra Creta και ΑΓΡΟΒΙΜ. Σημειώνεται ότι στην ιαπωνική αγορά ελαιολάδου κυριαρχεί η Ιταλία με μερίδιο 51%, ακολουθεί η Ισπανία με 39%, η Τουρκία με 5,6% και η Ελλάδα, με μόλις 2%.
Στα 2,9 εκατ. ευρώ διαμορφώνονται οι εξαγωγές ζυμαρικών και προϊόντων ζύμης και στις 386 χιλ. ευρώ οι εξαγωγές σοκολατοειδών με βασικό εξαγωγέα την ΙΟΝ. Περαιτέρω, στις 165 χιλ. ευρώ διαμορφώνονται οι εξαγωγές φέτας (Κολλιός, Ρούσσης), στις 160 χιλ. οι εξαγωγές οίνου και στις 21 χιλ. ευρώ οι εξαγωγές μελιού (Μέλι Αττική, Apivita).

Γιαούρτι
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην επικείμενη ανάπτυξη της αγοράς στραγγιστού γιαουρτιού και το ερώτημα που τέθηκε είναι, αν θα γίνει κι εδώ η ανάπτυξη χωρίς τις ελληνικές εταιρείες, όπως έγινε και στις ΗΠΑ. Αυτή τη στιγμή στη χώρα εξάγει μόνο η ΦΑΓΕ, με τις εξαγωγές της να φθάνουν το 2013 τις 47 χιλ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στην τρίτη θέση της αγοράς βρίσκεται το γιαούρτι Partheno, που δημιούργησε σε συνεργασία με τη Δέλτα, η ιαπωνική γαλακτοβιομηχανία Morinaga, ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται γιαούρτι βουλγαρικής εταιρείας (Meiji) και στη δεύτερη το τοπικό Yakult. Όπως αναφέρθηκε, η Danone είναι έτοιμη να λανσάρει στην ιαπωνική αγορά στραγγιστό γιαούρτι, έχοντας ήδη την εμπειρία από την ανάπτυξη της κατηγορίας στις ΗΠΑ.

Όπως τόνισε ο κ. Πρωτοπαπάς, «ο Ιάπωνας καταναλωτής είναι δύσκολος, κατ’ αρχάς λόγω της διαφορετικότητάς του. Δίνει πολλή σημασία στην ποιότητα, τον σχεδιασμό, τη συσκευασία και την ασφάλεια του προϊόντος και έχει μεγάλο ενδιαφέρον για νέα προϊόντα».

Ήταν κοινός τόπος πολλών ομιλητών η υπομονή και η επιμονή που απαιτείται για να καταφέρει μια επιχείρηση να εισχωρήσει στην αγορά της Ιαπωνίας, πόσο μάλλον όταν επιχειρεί να λανσάρει ένα προϊόν τόσο… εξωτικό όπως το αγνό παρθένο ελαιόλαδο. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καρακάξης της Etesian Gold, χρειάστηκε πρώτα να ενημερώσουν και εκπαιδεύσουν το αγοραστικό κοινό γύρω από το ελαιόλαδο, μιλώντας πρωτίστως για την Ελληνική παράδοση και την Ελληνική διατροφή, ενώ συνεχίζοντας ο κ. Μπαλάφας της Olive Vision, τόνισε πως δεν γινόταν να μην λάβουν υπόψη τους την πραγματικότητα, ότι δηλαδή μόνο το 1% του πληθυσμού της Ασίας καταναλώνει ελαιόλαδο. «Ή αγορά όμως είναι τεράστια, μας χωράει όλους», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπαλάφας. Για να συνεχίσει ο κ. Μούντριχας από το κτήμα Αβαντίς με μια σκληρή διαπίστωση: η Ελλάδα δεν διαθέτει εθνικό brand name, τα προϊόντα μας στο εξωτερικό δεν έχουν υπεραξία. Χρειάζεται εθνική προσπάθεια για να ανατραπεί αυτό, χρειάζεται να προσεγγίσουμε τις ξένες αγορές με σχέδιο, ενιαίο πρόσωπο και σεβασμό.

Και αν οι δυσκολίες είναι πολλές, εάν οι προσπάθειες, τα συνεχή ταξίδια και οι επαφές μπορεί να κρατήσουν έως και χρόνια μέχρι να ανάψει το πράσινο φως, τα πράγματα δεν είναι πάντα έτσι, όπως είπε ο κ. Μπακόπουλος της ΙΟΝ, μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στην Ιαπωνία για περισσότερα από 40 χρόνια χωρίς να έχει αντιμετωπίσει ποτέ μέχρι σήμερα ιδιαίτερα προβλήματα ή δυσχέρειες.
Όπως ανέφερε ο κ. Νίκος Κουτσιανάς, διευθύνων σύμβουλος της Apivita, «ήταν μια πρώτη συνάντηση που οφείλει να συνεχιστεί με μέθοδο και όραμα, καθώς μόνο εφόσον ενώσουμε τις δυνάμεις μας, μικροί και μεγάλοι, μπορούμε να πάμε μπροστά στο εξωτερικό ως επιχειρήσεις αλλά και ως χώρα». Μάλιστα, αναφέρθηκε ότι, οι επερχόμενοι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2020 που θα διεξαχθούν στο Τόκυο, είναι άλλη μια ευκαιρία σύμπραξης και αλληλοστήριξης, ώστε το ελληνικό brand name να δυναμώσει, να αποκτήσει οντότητα και να καταλάβει τη θέση που του αξίζει στην τεράστια ιαπωνική αγορά.