Ειδήσεις
Home / Logistics / Αναγκαιότητα ψηφιακού μετασχηματισμού για τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Αναγκαιότητα ψηφιακού μετασχηματισμού για τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν ένα συνδυασμό ευκαιριών και απειλών για τους μεταφορείς, οι οποίοι μέσω μιας εστιασμένης προσέγγισης μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές εντός 18 μηνών.

 Σε ειδική εκδήλωση στα πλαίσια του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών παρουσιάστηκε η νέα παγκόσμια έρευνα της The Boston Consulting Group (BCG) σχετικά με την αναγκαιότητα της ψηφιακής μετάβασης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Την έρευνα παρουσίασε η Camille Egloff, η οποία ηγείται του τομέα των μεταφορών και logistics της The Boston Consulting Group και είναι μια από τις βασικές συγγραφείς της έρευνας.

Από τα ευρήματα της έρευνας κατέστη σαφές πως έχει πλέον φτάσει η στιγμή για το στόλο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να ξεκινήσει μια πορεία προς την ψηφιακή εποχή. Ο μετασχηματισμός αυτός προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα και επιτρέπει να δημιουργηθεί μια νέα, πιο άμεση σχέση με τους πελάτες και ταυτόχρονα να μειωθούν τα κόστη, να δημιουργηθούν νέες ροές εσόδων διαφορετικές από εκείνες των παραδοσιακών ναυτιλιακών υπηρεσιών.

Τα κύρια αποτελέσματα της έρευνας συνοψίζονται ως εξής:

Οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν έναν συνδυασμό ευκαιριών και απειλών

•        Μόνο λίγες ναυτιλιακές εταιρίες έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία για να επιτύχουν σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά στα κόστη και στα έσοδα. Επιπλέον οι ναυτιλιακές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κινδυνεύουν από τους παραδοσιακούς παίκτες της εφοδιαστικής αλυσίδας και τους νεοεισερχομένους που υιοθετούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να παρέχουν απρόσκοπτες υπηρεσίες από την αρχή μέχρι το τέλος της αλυσίδας των μεταφορών.

Οι μεγάλες επενδύσεις δεν είναι εμπόδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό

•        Υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη μεταξύ πολλών ναυτιλιακών εταιριών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ότι απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις πληροφορικής προκειμένου να περάσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί. Οι εταιρίες μπορούν να ξεκινήσουν αξιοποιώντας τις υφιστάμενες υποδομές, βελτιώνοντας σταδιακά τα συστήματα που χρησιμοποιούν.

Τα πέντε κύρια συστατικά ενός επιτυχημένου μετασχηματισμού

•        Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα πρέπει να καθοδηγείται από πέντε βασικές αρχές: 1. Να αναπτυχθεί ένα ψηφιακό όραμα. 2. Να υπάρχει δέσμευση για άμεση υιοθέτηση των εξελίξεων. 3. Να εφαρμοστούν άμεσα τα βασικά στοιχεία. 4. Να υπάρχει επώαση των νέων διαδικασιών και έξω από τον κύριο οργανισμό 5. Μετά τις αρχικές δοκιμές, να εφαρμόζονται τα αποτελέσματα άμεσα σε μεγάλη κλίμακα.

Οι μεταφορείς μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές εντός 18 μηνών

•        Αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τις ναυτιλιακές εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δεσμευόμενοι στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι εταιρίες που προσεγγίζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό με ορθές προσδοκίες, πόρους και κλίμακα μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές στις ψηφιακές δυνατότητές τους μέσα σε 18 μήνες, και να επιτύχουν γρήγορα θετικά αποτελέσματα μέσα σε 12 μήνες.

Για να αναδειχθεί μια εταιρεία ως νικητής στην ψηφιακή εποχή, πρέπει να είναι πρόθυμη  να επενδύσει σημαντικό χρόνο και πόρους. Οι περισσότεροι μεταφορείς δεν διαθέτουν γενικό όραμα και σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού. Αντιμετωπίζουν επίσης σημαντικά οργανωτικά εμπόδια και ο μετασχηματισμός επιβραδύνεται λόγω της έλλειψης εργαζομένων με ψηφιακές δυνατότητες και δεξιότητες. Ευτυχώς, ένας μεταφορέας μπορεί να ξεπεράσει τα εμπόδια αυτά γρήγορα, υιοθετώντας μια δομημένη και πειθαρχημένη προσέγγιση προς την ψηφιακή ολοκλήρωση.

Αν και υπάρχει ακόμα χρόνος να ξεκινήσετε, αναμένεται αυτή η ευκαιρία να χαθεί αν δεν ξεκινήσει άμεσα το ταξίδι προς μια ψηφιακή ηγεσία.

Η ιδιαίτερη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας

Σχετικά με τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού για τις ελληνικές ναυτιλιακές, η Κα. Egloff δήλωσε: «Στη BCG, μέσω του OPEX benchmark που έχουμε σε παγκόσμιο επίπεδο, αποδείξαμε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα κόστους· ωστόσο, αυτό το πλεονέκτημα μειώνεται με την πάροδο του χρόνου. Καθώς η τεχνολογία μετασχηματίζει την παγκόσμια οικονομία, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αποκτήσουν ηγετική θέση σε αυτήν την αλλαγή. Η Ελλάδα έχει πολλά να προσφέρει σε αυτό το επίπεδο, και δύναται να γίνει ένα παγκόσμιο σημείο αναφοράς για ψηφιακές λύσεις στη ναυτιλία».